Το Μετρό Θεσσαλονίκης παραδόθηκε στους πολίτες: O Μητσοτάκης πάτησε το κουμπί - Δείτε βίντεο και φωτογραφίες
UPDATED 23:58
UPDATED 23:58
Ρεπορτάζ
Σοφία Χριστοφορίδου
Νίκος Οικονόμου
Βαγγέλης Στολάκης
Στις 13.25 της 30ης Νοεμβρίου 2024 παραδόθηκε το Μετρό της Θεσσαλονίκης στους πολίτες. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέδωσε το πολύπαθο έργο 38 χρόνια μετά σηματοδοτώντας μια ιστορική μέρα για την πόλη της Θεσσαλονίκης,
Μετά την τελετή εγκαινίων, ο πρωθυπουργός πάτησε κουμπί στην αίθουσα Ελέγχου, στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας.Με το πάτημα του κουμπιού ξεκίνησαν να ανοίγουν οι μπάρες και στους 13 σταθμούς του μετρό για να μπορέσει ο κόσμος να επιβιβαστεί σε αυτό. Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό κι έκαναν τη διαδρομή μέχρι το σταθμό Παπάφη του μετρό ενώ οι πολίτες ανέβηκαν στον επόμενο.
«Σήμερα μιλά το έργο που έγινε, το είπαμε και το κάναμε. Σύμβολο της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας», σημείωσε ο πρωθυπουργός.
«Αναβαθμίζει τη ζωή των συνοικιών», τόνισε ενώ κράτησε τη δέσμευση του κ. Εξάρχου ότι η επέκταση της Καλαμαριάς θα είναι έτοιμο το 2025 και ότι το μετρό θα επεκταθεί και στη δυτική Θεσσαλονίκης.
«Δύο σχόλια: πρώτον ότι εδώ καθρεφτίστηκαν οι πολιτικές παθογένειες της γραφειοκρατίας, της κομματικής μιζέριας και των εύκολων συνθημάτων. Πολλοί είχαν επιφυλάξεις αλλά οι Θεσσαλονικείς θα αλλάξουν γνώμη. Έχουμε και Μετρό και Αρχαία, που είναι η απάντηση στα πολλά λόγια άκουγαν για πολλά χρόνια. Απαντώ με το χειροπιαστό γεγονός, που μπορεί να γίνει η γέφυρα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών», τόνισε. Σημείωσε ότι είναι υπερήφανος «που παραδίδω ως πρωθυπουργός. Έχει ενταχθεί στον προϋπολογισμό το 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Είμαι έτοιμος και πιο αποφασισμένος να μη χαθούν άλλες ευκαιρίες, αρκετά με την ηττοπάθεια αρκετά με τα συμπλέγματα».
Τέλος έκανε λόγο για το τριπλό μήνυμα του μετρό: «Είναι ο βραχίονας ενός μεγάλου προγράμματος που αλλάζει την εικόνα της Θεσσαλονίκης, με τα ηλεκτρικά λεωφορεία, τις συνδέσεις της Εγνατίας, τη νέα ΔΕΘ και το flyover. Δεύτερον δείχνει το πολιτικό και κοινωνικό πρόσταγμά μας: για τον ενδιαφέρον μας για τη Βόρειας Ελλάδα και για την ισόρροπη και ισοδύναμη ανάπτυξη. Και τρίτον, είναι η σφραγίδα του γνήσιου λαϊκού χαρακτήρα της ΝΔ. Όχι μόνο για το ότι δείχνουμε τη φροντίδα μας για τον πολίτη αλλά και γιατί οι νέοι συρμοί θα ενώσουν το κέντρο με τις συνοικίες. Και θα μειώσουν τις κοινωνικές αποστάσεις». Αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο που έπαιξε η υπουργός Πολιτισμού («Αγαπητή Λίνα») και έκανε λόγο για ένα θαύμα» και κστέληξε: «Θα το αγαπήσουν και θα το χαρούν και θα το απολαύσουν οι Θεσσαλονικείς. Ασφαλή και καλοτάξιδα τα βαγόνια .Το μετρό Θεσσαλονίκης είναι εδώ».
«Παιδιά τα καταφέραμε» είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας, απευθυνόμενος στους εργαζόμενους που δούλεψαν στην κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, λίγο πριν τους δώσει το «λόγο», μέσα από ένα βίντεο που παρουσιάστηκε κατά την έναρξη της τελετής παράδοσης του μετρό.
Ο κ. Κουρέτας αναφέρθηκε στις μεγάλες προοπτικές που διανοίγονται για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, που πλέον εντάσσεται στο δίκτυο έξυπνων πόλεων . «Ένα ταξίδι τελείωσε, ένα άλλο ξεκίνησε. Όλα ξεπεράστηκαν με σωστό σχέδιο προγραμματισμό και πολλή δουλειά» είπε και αναφέρθηκε στις δυσκολίες του τελευταίου διαστήματος, με την πανδημία του κορονοϊού και την κρίση με αύξηση τιμών υλικών και την ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού για τον λειτουργό του Μετρό. Χαρακτήρισε τον σταθμό Βενιζέλου «παγκόσμιο τοπόσημο» και «στολίδι» και ευχαρίστησε τους Θεσσαλονικείς που περίμεναν υπομονετικά, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση, την Περιφέρεια, τον Δήμο, την αστυνομία, την πυροσβεστική και τα υπουργεία Πολιτισμού και Υποδομών και Μεταφορών.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης χαρακτήρισε το Μετρό ως το σημαντικότερο συγκοινωνιακό έργο, που για πολλά χρόνια λειτούργησε ως τροχοπέδη και τροφοδότησε τη συστηματική απαξίωση. «Οι δεκαετίες της αναμονής δεν παραγράφονται» τόνισε, προσθέτοντας ότι «θα διεκδικήσουμε να τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα» και στο τέλος του επόμενου έτους να δοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά, να προχωρήσει άμεσα ο προγραμματισμός με την εξεύρεση χρηματοδότησης για τις επεκτάσεις στα δυτικά και να παραδοθεί εγκαίρως το flyover. Είπε ακόμη ότι είναι «συνειδητή επιλογή της πόλης να σταματήσει να συζητά αενάως για όσα την πλήγωσαν» και «να κοιτάξει μπροστά με αισιοδοξία και αποφασιστικότητα καλωσορίζοντας ένα σύγχρονο μέσο». Ο κ. Αγγελούδης συνεχάρη την υπουργό Πολιτισμού Λινά Μενδώνη που «συνέδεσε το όνομα της με ένα σημαντικό μνημειακό αποτύπωμα, έναν κορυφαίο αρχαιολογικό χώρο ενσωματωμένο σε τεχνικό έργο ταξίδι στην ιστορία, κερδίζοντας το στοίχημα διάσωσης και λαμπρής ανάδειξης της σπουδαίας κληρονομιάς αυτής της πόλης». Τέλος είπε ότι η Θεσσαλονίκη «αλλάζει επίπεδο» και ότι είναι «ζητούμενο να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο και να υπηρετήσουμε τις ανάγκες τις πόλης με συνεργεία και αποτελεσματικότητα».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αktor που συμμετείχε στην κοινοπραξία που κατασκεύασε το μετρό, Αλέξανδρος Έξαρχου, θυμήθηκε τον διάλογο που είχε ένα χρόνο πριν με τον πρωθυπουργό. «Τότε αξιώσατε το Νοέμβριο του 2025 το μετρό να είναι έτοιμο» είπε, προκαλώντας θυμηδία, για να διορθώσει αμέσως στο ορθό. Χαρακτήρισε μεγάλη τιμή την παράδοση του μετρό και είπε ότι δεν θα ήταν δυνατόν να παραδοθεί το μετρό σήμερα χωρίς βοήθεια της κ. Μενδώνη, των κ. Ταχιάου και Σταϊκούρα και του πρωθυπουργού.«Φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο, που άλλες πρωτευουσες θα ζηλεύανε. Ο σταθμός Βενιζέλου είναι ο ωραιότερες στον κόσμο, είναι το ωραιότερο δωρεάν μουσείο στον κόσμο, είναι τιμή μας που σας παραδίδουμε το μετρό» είπε.
Από την πλευρά της λειτουργού εταιρείας ο THEMA ο CEO Κάρλο Μπλάνκο μίλησε για την αυγή μιας νέας εποχής ευθύνης και τόνισε ότι η εταιρεία δεσμεύεται για λειτουργική αριστεία. Αανφέρθηκε στην καίριας σημασίας τεχνογνωσία που διαθέτει η εταιρεία από τη λειτουργία των μετρό του Μιλάνου και της Κοπεγχάγης και τόνισε ότι το μετρό Θεσσαλονίκης είναι από τα ασφαλέστερα, πιο σύγχρονα και αποτελεσματικά στον κόσμο.
Ο ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για τα θέματα μεταφορών και συγκοινωνιών Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε περήφανος που το έργο «ξεκίνησε με κυβέρνηση ΝΔ και ολοκληρώθηκε με κυβέρνηση ΝΔ» και που η τελευταία πράξη ως περιφερειάρχης και η πρώτη ως επιτρόπου είναι τα εγκαίνια του μετρό. Είπε ακόμη ότι είναι κάτι παραπάνω από συγκοινωνιακό έργο, είναι «ένα όραμα για τον τόπο μας, για να βελτιώσουμε ποιότητα ζωής. Το όραμα για πολύ καιρό μετατράπηκε σε πραγματικό εφιάλτη» είπε αναφερόμενος στις δυσκολίες του παρελθόντος. Είπε ότι το έργο που εγκαινιάζεται σήμερα «είναι μόνο η αρχή, πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες για την επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη» και διαβεβαίωσε ότι θα παραμείνει προτεραιότητα του και θα παρακολουθεί στενά αναλαμβάνοντας τα νέα του καθήκοντα. Αναφέρθηκε στη στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας όλα αυτά τα χρόνια, και βεβαίως στους ευρωπαϊκούς πόρους, χωρίς τους οποίους δεν θα υπήρχε.
Όταν έλαβε το λόγο ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος καταχειροκροτήθηκε από το κοινό, και σχολίασε με χιούμορ: «δεν το έχω στήσει». Αφού ανέφερε ότι «η ιδιότητα θεσσαλονικού με κυνηγά πάντα» έκανε μια αναδρομή στην προσωπική του σχέση με το μετρό και σχολίασε ότι το μετρό είναι «η επιτομή του 'ήμουν νιος και γέρασα'. Η σημερινή μέρα είναι ένα τέλος. Το τέλος μιας περιπέτειας με παθογένειες πολιτικές και οικονομικές. Το έργο αναμετρήθηκε με την τοξικότητα της εποχής» είπε, προσθέτοντας ότι ακόμα και σήμερα επιβιώνουν τα σπαράγματα της. Στην αναφορά του στον Σωτήρη Κούβελα καταχειροκροτήθηκε, ενώ έκανε αναφορά και στον πρόσφατα εκλιπόντα πρώην δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, λέγοντας ότι υπήρχαν πολλοί τρόποι να έχουμε και μετρό και αρχαία.
Ο κ. Ταχιάος είπε ότι «χρωστάμε ένα άλμα ωριμότητας» στην πόλη και τόνισε την ανάγκη στο μέλλον τα έργα να μένουν έξω από την πολιτική. «Τα έργα δεν είναι πολιτικά ουδέτερα αλλά εδώ ζήσαμε την πολιτική εργαλειοποίηση». Είπε ακόμη ότι απαιτείται ένα «άλμα στοχεύσεων» για λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης. Ευχαρίστησε τους πολίτες για την ανεξάντλητη υπομονή τους και την καλοπροαίρετη διάθεση όταν έκλεισε και το τελευταίο εργοτάξιο. «Περιπλανηθείτε στους σταθμούς, αφεθείτε να νιώσετε τη συνέχεια μιας σπουδαίας πόλης, νιώστε τη μαγεία του δικού σας μετρό. Καλορίζικο» είπε.
Στο χαιρετισμό της η υπουργός Πολιτισμού σημείωσε ότι δεν έχουν πολλές πόλεις στον κόσμο το προνόμιο να αναδεικνύεται το παρελθόν τους μέσα από την κατασκευή ενός έργου. Τόνισε ότι με το μετρό Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα στη χώρα μας. Έκανε λόγο για «εργαλειοποίηση των αρχαιοτήτων» και είπε ότι δεν έγινε καμία έκπτωση στην προστασία των ευρημάτων.
Ο υπουργός Υποδομών και Μετσφορών Χρ. Σαϊκούρας σημείωσε ότι «βιώνουμε ιστορικές στιγμές, δικαίωσης πρωτίστως για τους πολίτες της Θεσσαλονίκη. Ζήσαμε ποικίλες εμπλοκές και προκλήσεις. «Μετά από παλινωδίες η σύμβαση υπογράφηκε το 2006, ενώ αντιπαραθέσεις επέφεραν καθυστερήσεις και δημιούργησαν καχυποψία στους πολίτες για την αποτελεσματικότητα της ελληνικής πολιτείας».
Επισήμανε ότι «το κράτος πρέπει να έχει συνέπεια και συνέχεια. Το μετρό είναι απτή απόδειξη γι’ αυτό. Με σχέδια, με υπομονή και επιμονή το πετύχαμε». Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι «παραδίδουμε ένα από τα πιο μεγάλα έργα που έγιναν στην Ελλάδα. Η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό της Ευρώπη, που θα εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες μετά την επέκταση στην Καλαμαριά» και πρόσθεσε: «Η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται, γίνεται πιο ελκυστική και λειτουργική και περισσότερο φιλική προβάλλονταν το πλούσιο παρελθόν, το δυναμικό παρόν και το ελπιδοφόρο μέλλον της». Η συμπρωτεύουσα ενισχύει σήμερα την αυτοπεποίθησή της, η Θεσσαλονίκη αλλάζει σελίδα. Η κυβέρνηση ωθεί προς τον στόχο της ενδυνάμωσης της εθνικής της ισχύος. Πρωτεργάτης αυτής της προσπάθειας είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.
Στο βίντεο που ακολουθεί θα πάρετε μια πρώτη γεύση από την εντυπωσιακή εγκατάσταση
Τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας όπου θα γίνει η τελετή για την έναρξη λειτουργίας του έργου.
Ο πρωθυπουργός περπάτησε στην περιοχή γύρω από το σταθμό Βενιζέλου, συναντήθηκε με καταστηματάρχες και συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό. Οι καταστηματάρχες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου και τον ευχαρίστησαν.
Ο κ. Μητσοτάκης αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς οι οποίοι ήταν χαρούμενοι για το Μετρό και ρωτούσαν από ποια ώα θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν.
Το Μετρό θα δοθεί για χρήση στο κοινό μετά την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης λειτουργίας και μέχρι και την Τρίτη η μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν.
30/11/2024 15:09
Ρεπορτάζ
Σοφία Χριστοφορίδου
Νίκος Οικονόμου
Βαγγέλης Στολάκης
Στις 13.25 της 30ης Νοεμβρίου 2024 παραδόθηκε το Μετρό της Θεσσαλονίκης στους πολίτες. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέδωσε το πολύπαθο έργο 38 χρόνια μετά σηματοδοτώντας μια ιστορική μέρα για την πόλη της Θεσσαλονίκης,
Μετά την τελετή εγκαινίων, ο πρωθυπουργός πάτησε κουμπί στην αίθουσα Ελέγχου, στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας.Με το πάτημα του κουμπιού ξεκίνησαν να ανοίγουν οι μπάρες και στους 13 σταθμούς του μετρό για να μπορέσει ο κόσμος να επιβιβαστεί σε αυτό. Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό κι έκαναν τη διαδρομή μέχρι το σταθμό Παπάφη του μετρό ενώ οι πολίτες ανέβηκαν στον επόμενο.
«Σήμερα μιλά το έργο που έγινε, το είπαμε και το κάναμε. Σύμβολο της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας», σημείωσε ο πρωθυπουργός.
«Αναβαθμίζει τη ζωή των συνοικιών», τόνισε ενώ κράτησε τη δέσμευση του κ. Εξάρχου ότι η επέκταση της Καλαμαριάς θα είναι έτοιμο το 2025 και ότι το μετρό θα επεκταθεί και στη δυτική Θεσσαλονίκης.
«Δύο σχόλια: πρώτον ότι εδώ καθρεφτίστηκαν οι πολιτικές παθογένειες της γραφειοκρατίας, της κομματικής μιζέριας και των εύκολων συνθημάτων. Πολλοί είχαν επιφυλάξεις αλλά οι Θεσσαλονικείς θα αλλάξουν γνώμη. Έχουμε και Μετρό και Αρχαία, που είναι η απάντηση στα πολλά λόγια άκουγαν για πολλά χρόνια. Απαντώ με το χειροπιαστό γεγονός, που μπορεί να γίνει η γέφυρα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών», τόνισε. Σημείωσε ότι είναι υπερήφανος «που παραδίδω ως πρωθυπουργός. Έχει ενταχθεί στον προϋπολογισμό το 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Είμαι έτοιμος και πιο αποφασισμένος να μη χαθούν άλλες ευκαιρίες, αρκετά με την ηττοπάθεια αρκετά με τα συμπλέγματα».
Τέλος έκανε λόγο για το τριπλό μήνυμα του μετρό: «Είναι ο βραχίονας ενός μεγάλου προγράμματος που αλλάζει την εικόνα της Θεσσαλονίκης, με τα ηλεκτρικά λεωφορεία, τις συνδέσεις της Εγνατίας, τη νέα ΔΕΘ και το flyover. Δεύτερον δείχνει το πολιτικό και κοινωνικό πρόσταγμά μας: για τον ενδιαφέρον μας για τη Βόρειας Ελλάδα και για την ισόρροπη και ισοδύναμη ανάπτυξη. Και τρίτον, είναι η σφραγίδα του γνήσιου λαϊκού χαρακτήρα της ΝΔ. Όχι μόνο για το ότι δείχνουμε τη φροντίδα μας για τον πολίτη αλλά και γιατί οι νέοι συρμοί θα ενώσουν το κέντρο με τις συνοικίες. Και θα μειώσουν τις κοινωνικές αποστάσεις». Αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο που έπαιξε η υπουργός Πολιτισμού («Αγαπητή Λίνα») και έκανε λόγο για ένα θαύμα» και κστέληξε: «Θα το αγαπήσουν και θα το χαρούν και θα το απολαύσουν οι Θεσσαλονικείς. Ασφαλή και καλοτάξιδα τα βαγόνια .Το μετρό Θεσσαλονίκης είναι εδώ».
«Παιδιά τα καταφέραμε» είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας, απευθυνόμενος στους εργαζόμενους που δούλεψαν στην κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, λίγο πριν τους δώσει το «λόγο», μέσα από ένα βίντεο που παρουσιάστηκε κατά την έναρξη της τελετής παράδοσης του μετρό.
Ο κ. Κουρέτας αναφέρθηκε στις μεγάλες προοπτικές που διανοίγονται για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, που πλέον εντάσσεται στο δίκτυο έξυπνων πόλεων . «Ένα ταξίδι τελείωσε, ένα άλλο ξεκίνησε. Όλα ξεπεράστηκαν με σωστό σχέδιο προγραμματισμό και πολλή δουλειά» είπε και αναφέρθηκε στις δυσκολίες του τελευταίου διαστήματος, με την πανδημία του κορονοϊού και την κρίση με αύξηση τιμών υλικών και την ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού για τον λειτουργό του Μετρό. Χαρακτήρισε τον σταθμό Βενιζέλου «παγκόσμιο τοπόσημο» και «στολίδι» και ευχαρίστησε τους Θεσσαλονικείς που περίμεναν υπομονετικά, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση, την Περιφέρεια, τον Δήμο, την αστυνομία, την πυροσβεστική και τα υπουργεία Πολιτισμού και Υποδομών και Μεταφορών.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης χαρακτήρισε το Μετρό ως το σημαντικότερο συγκοινωνιακό έργο, που για πολλά χρόνια λειτούργησε ως τροχοπέδη και τροφοδότησε τη συστηματική απαξίωση. «Οι δεκαετίες της αναμονής δεν παραγράφονται» τόνισε, προσθέτοντας ότι «θα διεκδικήσουμε να τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα» και στο τέλος του επόμενου έτους να δοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά, να προχωρήσει άμεσα ο προγραμματισμός με την εξεύρεση χρηματοδότησης για τις επεκτάσεις στα δυτικά και να παραδοθεί εγκαίρως το flyover. Είπε ακόμη ότι είναι «συνειδητή επιλογή της πόλης να σταματήσει να συζητά αενάως για όσα την πλήγωσαν» και «να κοιτάξει μπροστά με αισιοδοξία και αποφασιστικότητα καλωσορίζοντας ένα σύγχρονο μέσο». Ο κ. Αγγελούδης συνεχάρη την υπουργό Πολιτισμού Λινά Μενδώνη που «συνέδεσε το όνομα της με ένα σημαντικό μνημειακό αποτύπωμα, έναν κορυφαίο αρχαιολογικό χώρο ενσωματωμένο σε τεχνικό έργο ταξίδι στην ιστορία, κερδίζοντας το στοίχημα διάσωσης και λαμπρής ανάδειξης της σπουδαίας κληρονομιάς αυτής της πόλης». Τέλος είπε ότι η Θεσσαλονίκη «αλλάζει επίπεδο» και ότι είναι «ζητούμενο να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο και να υπηρετήσουμε τις ανάγκες τις πόλης με συνεργεία και αποτελεσματικότητα».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αktor που συμμετείχε στην κοινοπραξία που κατασκεύασε το μετρό, Αλέξανδρος Έξαρχου, θυμήθηκε τον διάλογο που είχε ένα χρόνο πριν με τον πρωθυπουργό. «Τότε αξιώσατε το Νοέμβριο του 2025 το μετρό να είναι έτοιμο» είπε, προκαλώντας θυμηδία, για να διορθώσει αμέσως στο ορθό. Χαρακτήρισε μεγάλη τιμή την παράδοση του μετρό και είπε ότι δεν θα ήταν δυνατόν να παραδοθεί το μετρό σήμερα χωρίς βοήθεια της κ. Μενδώνη, των κ. Ταχιάου και Σταϊκούρα και του πρωθυπουργού.«Φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο, που άλλες πρωτευουσες θα ζηλεύανε. Ο σταθμός Βενιζέλου είναι ο ωραιότερες στον κόσμο, είναι το ωραιότερο δωρεάν μουσείο στον κόσμο, είναι τιμή μας που σας παραδίδουμε το μετρό» είπε.
Από την πλευρά της λειτουργού εταιρείας ο THEMA ο CEO Κάρλο Μπλάνκο μίλησε για την αυγή μιας νέας εποχής ευθύνης και τόνισε ότι η εταιρεία δεσμεύεται για λειτουργική αριστεία. Αανφέρθηκε στην καίριας σημασίας τεχνογνωσία που διαθέτει η εταιρεία από τη λειτουργία των μετρό του Μιλάνου και της Κοπεγχάγης και τόνισε ότι το μετρό Θεσσαλονίκης είναι από τα ασφαλέστερα, πιο σύγχρονα και αποτελεσματικά στον κόσμο.
Ο ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για τα θέματα μεταφορών και συγκοινωνιών Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε περήφανος που το έργο «ξεκίνησε με κυβέρνηση ΝΔ και ολοκληρώθηκε με κυβέρνηση ΝΔ» και που η τελευταία πράξη ως περιφερειάρχης και η πρώτη ως επιτρόπου είναι τα εγκαίνια του μετρό. Είπε ακόμη ότι είναι κάτι παραπάνω από συγκοινωνιακό έργο, είναι «ένα όραμα για τον τόπο μας, για να βελτιώσουμε ποιότητα ζωής. Το όραμα για πολύ καιρό μετατράπηκε σε πραγματικό εφιάλτη» είπε αναφερόμενος στις δυσκολίες του παρελθόντος. Είπε ότι το έργο που εγκαινιάζεται σήμερα «είναι μόνο η αρχή, πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες για την επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη» και διαβεβαίωσε ότι θα παραμείνει προτεραιότητα του και θα παρακολουθεί στενά αναλαμβάνοντας τα νέα του καθήκοντα. Αναφέρθηκε στη στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας όλα αυτά τα χρόνια, και βεβαίως στους ευρωπαϊκούς πόρους, χωρίς τους οποίους δεν θα υπήρχε.
Όταν έλαβε το λόγο ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος καταχειροκροτήθηκε από το κοινό, και σχολίασε με χιούμορ: «δεν το έχω στήσει». Αφού ανέφερε ότι «η ιδιότητα θεσσαλονικού με κυνηγά πάντα» έκανε μια αναδρομή στην προσωπική του σχέση με το μετρό και σχολίασε ότι το μετρό είναι «η επιτομή του 'ήμουν νιος και γέρασα'. Η σημερινή μέρα είναι ένα τέλος. Το τέλος μιας περιπέτειας με παθογένειες πολιτικές και οικονομικές. Το έργο αναμετρήθηκε με την τοξικότητα της εποχής» είπε, προσθέτοντας ότι ακόμα και σήμερα επιβιώνουν τα σπαράγματα της. Στην αναφορά του στον Σωτήρη Κούβελα καταχειροκροτήθηκε, ενώ έκανε αναφορά και στον πρόσφατα εκλιπόντα πρώην δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, λέγοντας ότι υπήρχαν πολλοί τρόποι να έχουμε και μετρό και αρχαία.
Ο κ. Ταχιάος είπε ότι «χρωστάμε ένα άλμα ωριμότητας» στην πόλη και τόνισε την ανάγκη στο μέλλον τα έργα να μένουν έξω από την πολιτική. «Τα έργα δεν είναι πολιτικά ουδέτερα αλλά εδώ ζήσαμε την πολιτική εργαλειοποίηση». Είπε ακόμη ότι απαιτείται ένα «άλμα στοχεύσεων» για λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης. Ευχαρίστησε τους πολίτες για την ανεξάντλητη υπομονή τους και την καλοπροαίρετη διάθεση όταν έκλεισε και το τελευταίο εργοτάξιο. «Περιπλανηθείτε στους σταθμούς, αφεθείτε να νιώσετε τη συνέχεια μιας σπουδαίας πόλης, νιώστε τη μαγεία του δικού σας μετρό. Καλορίζικο» είπε.
Στο χαιρετισμό της η υπουργός Πολιτισμού σημείωσε ότι δεν έχουν πολλές πόλεις στον κόσμο το προνόμιο να αναδεικνύεται το παρελθόν τους μέσα από την κατασκευή ενός έργου. Τόνισε ότι με το μετρό Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα στη χώρα μας. Έκανε λόγο για «εργαλειοποίηση των αρχαιοτήτων» και είπε ότι δεν έγινε καμία έκπτωση στην προστασία των ευρημάτων.
Ο υπουργός Υποδομών και Μετσφορών Χρ. Σαϊκούρας σημείωσε ότι «βιώνουμε ιστορικές στιγμές, δικαίωσης πρωτίστως για τους πολίτες της Θεσσαλονίκη. Ζήσαμε ποικίλες εμπλοκές και προκλήσεις. «Μετά από παλινωδίες η σύμβαση υπογράφηκε το 2006, ενώ αντιπαραθέσεις επέφεραν καθυστερήσεις και δημιούργησαν καχυποψία στους πολίτες για την αποτελεσματικότητα της ελληνικής πολιτείας».
Επισήμανε ότι «το κράτος πρέπει να έχει συνέπεια και συνέχεια. Το μετρό είναι απτή απόδειξη γι’ αυτό. Με σχέδια, με υπομονή και επιμονή το πετύχαμε». Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι «παραδίδουμε ένα από τα πιο μεγάλα έργα που έγιναν στην Ελλάδα. Η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό της Ευρώπη, που θα εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες μετά την επέκταση στην Καλαμαριά» και πρόσθεσε: «Η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζεται, γίνεται πιο ελκυστική και λειτουργική και περισσότερο φιλική προβάλλονταν το πλούσιο παρελθόν, το δυναμικό παρόν και το ελπιδοφόρο μέλλον της». Η συμπρωτεύουσα ενισχύει σήμερα την αυτοπεποίθησή της, η Θεσσαλονίκη αλλάζει σελίδα. Η κυβέρνηση ωθεί προς τον στόχο της ενδυνάμωσης της εθνικής της ισχύος. Πρωτεργάτης αυτής της προσπάθειας είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.
Στο βίντεο που ακολουθεί θα πάρετε μια πρώτη γεύση από την εντυπωσιακή εγκατάσταση
Τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, πριν αναχωρήσει για το αμαξοστάσιο Πυλαίας όπου θα γίνει η τελετή για την έναρξη λειτουργίας του έργου.
Ο πρωθυπουργός περπάτησε στην περιοχή γύρω από το σταθμό Βενιζέλου, συναντήθηκε με καταστηματάρχες και συζήτησε μαζί τους για τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η λειτουργία του Μετρό. Οι καταστηματάρχες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση του έργου και τον ευχαρίστησαν.
Ο κ. Μητσοτάκης αντάλλαξε χειραψίες και με περαστικούς οι οποίοι ήταν χαρούμενοι για το Μετρό και ρωτούσαν από ποια ώα θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν.
Το Μετρό θα δοθεί για χρήση στο κοινό μετά την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης λειτουργίας και μέχρι και την Τρίτη η μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν.
ΣΧΟΛΙΑ