Τρίο για τρομπέτα, τρομπόνι και πιάνο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
06/11/2024 14:59
06/11/2024 14:59
Το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου που συνδιοργανώνουν η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, συνεχίζεται με ένα τρίο για τρομπέτα, τρομπόνι και πιάνο, που αποτελείται από τους μουσικούς της Κ.Ο.Θ., Δημήτρη Γκόγκα, Σπύρο Βέργη και Μαριλένα Λιακοπούλου αντίστοιχα.
Το πρόγραμμα ξεκινά με 3 πρελούδια για τρομπέτα και πιάνο του Γκέρσουιν που γράφτηκαν το 1926 ως αφιέρωση από το συνθέτη στο φίλο και συνεργάτη του Μπιλ Ντέιλι. Ενσωματώνουν διάφορες επιρροές του συνθέτη, από λατινοαμερικάνικη μουσική ως και μπλουζ, πάντα με το χαρακτηριστικό «αμερικανικό» στυλ του Γκέρσουιν, ενώ πολλοί ειδικοί τα έχουν χαρακτηρίσει ως το αποκορύφωμα της κλασικής του παραγωγής.
Τα ‘Επτά Διάσημα Ισπανικά Τραγούδια’ του προέκυψαν μετά την επίσκεψη του ντε Φάλια στο Παρίσι, το 1907, που έμελλε να αποβεί καθοριστική στη ζωή του γνωρίζοντας μερικούς από τους κορυφαίους Γάλλος δημιουργούς των αρχών του 20ου αιώνα. Η πρώτη ύλη των τραγουδιών αυτών είναι οι παραδοσιακές ισπανικές μελωδίες, στις οποίες ο ντε Φάλια δίνει νέα λάμψη και ζωντάνια και τις ανυψώνει σε πρωτόγνωρα καλλιτεχνικά επίπεδα.
Ακολουθούν δύο από τους τρεις αργεντίνικους χορούς που έγραψε το 1947 ο Χιναστέρα, για σόλο πιάνο. Ο ‘Χορός του γεροβοσκού’ ξεχωρίζει για τον τρόπο παιξίματος που απαιτεί ο συνθέτης, αφού το αριστερό χέρι του πιανίστα πατάει μόνο τα μαύρα πλήκτρα, ενώ το δεξί μόνο τα λευκά. Το κομμάτι χτίζεται πάνω σε μια απλή και γοητευτική μελωδία που ο Χιναστέρα στολίζει με ενεργητικούς ρυθμούς και παράξενες συγχορδίες. Ο ‘Χορός του χαριτωμένου κοριτσιού’ ξεκινά με μία πικάντικη μελωδία που δημιουργεί ένταση, την οποία στη συνέχεια απελευθερώνει μέσα σε μία πανδαισία χρωμάτων. Ο συνθέτης περιγράφει γλαφυρά την εντύπωση που προκαλεί γύρω του ένα πολύ όμορφο κορίτσι. Το κομμάτι καταλήγει στην περιγραφή των απέραντων αργεντίνικων πάμπας, με το θέμα της κοπέλας να επιστρέφει παραλλαγμένο και με μία αίσθηση αβεβαιότητας. Ο χρόνος άφησε τα σημάδια του στον άνθρωπο, σε αντίθεση με την απαράλλαχτη ομορφιά των ήρεμων τοπίων της φύσης.
Ο Τούριν έγραψε το 1999 το ‘Φαντάγκο’ πάνω στον ομώνυμο ισπανικό χορό για ζευγάρια, όπου παραδοσιακά συνοδεύεται από κιθάρα και καστανιέτες. Εδώ οι δύο χορευτές αντιπροσωπεύονται από την τρομπέτα και το τρομπόνι, με το συνθέτη να εναλλάσσει τις μελωδίες με τους χορευτικούς ρυθμούς σε έναν συνεχή διάλογο μεταξύ των δύο παρτενέρ.
Το πρόγραμμα συνεχίζεται με δύο από τις πλέον δημοφιλείς συνθέσεις όλων των εποχών, σε μεταγραφές τους για τρομπέτα, τρομπόνι και πιάνο.
Η διάσημη συμφωνική σουίτα του Ρόμσκι-Κόρσακοφ ‘Σεχραζάντ’, γραμμένη το 1887, είναι εμπνευσμένη από την πασίγνωστη συλλογή παραμυθιών ‘Χίλιες και μια Νύχτες’ και διαποτισμένη με το εξωτικό άρωμα της Ανατολής, τη μουσική της οποίας γνώρισε ως ναυτικός ο συνθέτης και την ανέδειξε στο έπακρο μέσα από αυτό το έργο.
Η ‘Μελαγχολική Ραψωδία’, όπως μεταφράζεται ορθότερα ο τίτλος του έργου που έχει γίνει γνωστό στη χώρα μας με τη λανθασμένη αρχική μετάφραση ‘Γαλάζια Ραψωδία’, γράφτηκε από τον Γκέρσουιν το 1924, για τη νεοϋρκέζικη τζαζ ορχήστρα του Paul Whiteman. Ο Γκέρσουιν την εμπνεύστηκε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του με τρένο και η μουσική του ρέει ελεύθερα όπως κυλά ένα τρένο στις ράγες. Κυριαρχούν στοιχεία οικεία στην αμερικανική μουσική κουλτούρα, όπως το πιάνο, η αρμονία της θεατρικής μουσικής των βαριετέ και η αφροαμερικανική παράδοση των μπλουζ και της τζαζ.
Το πλούσιο πρόγραμμα ολοκληρώνεται με το ‘Eastwind’ του σύγχρονου Ελβετού συνθέτη Μισέλ. Γραμμένο το 2012, το έργο είναι εμπνευσμένο από τη μουσική των τσιγγάνων και τα πολλά διαφορετικά στυλ που έχουν αναπτύξει ζώντας σε χώρες των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης. Έτσι εμπεριέχει πολλές λαϊκές μελωδίες των Ρομά και τις ενσωματώνει άλλοτε σε άγριους χορούς και άλλοτε σε μελαγχολικά μοιρολόγια.
Δευτέρα, 11 Νοεμβρίου 2024
ώρα 20:00
Φουαγιέ Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Συμμετέχουν: Δημήτρης Γκόγκας (τρομπέτα)
Σπύρος Βέργης (τρομπόνι)
Μαριλένα Λιακοπούλου (πιάνο)
Πρόγραμμα:
Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937): Τρία Πρελούδια για τρομπέτα και πιάνο
Μανουέλ ντε Φάλια (1876-1946): Επτά Ισπανικά Τραγούδια
Αλμπέρτο Χιναστέρα (1916-1983): 2 Αργεντίνικοι Χοροί για σόλο πιάνο
Τζόζεφ Τούριν (1947): Fandango για τρομπέτα, τρομπόνι και πιάνο
Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ (1844-1908): Scheherazade
Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937): Γαλάζια Ραψωδία
Ζαν-Φρανσουά Μισέλ (1957): Eastwind για τρομπέτα τρομπόνι και πιάνο
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10€
Μειωμένο: 5€
Δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου
Άνεργοι, πολύτεκνοι, μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές ωδείων, άνω των 65 ετών, κάτοχοι Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων, μέλη Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, μέλη Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Β. Ελλάδος
Προπώληση εισιτηρίων από το εκδοτήριο της Κ.Ο.Θ. στην Ε.Μ.Σ., Εθνικής Αμύνης 2
και ηλεκτρονικά από το www.tsso.gr
Συμπαραγωγή Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης – Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού
Το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου που συνδιοργανώνουν η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, συνεχίζεται με ένα τρίο για τρομπέτα, τρομπόνι και πιάνο, που αποτελείται από τους μουσικούς της Κ.Ο.Θ., Δημήτρη Γκόγκα, Σπύρο Βέργη και Μαριλένα Λιακοπούλου αντίστοιχα.
Το πρόγραμμα ξεκινά με 3 πρελούδια για τρομπέτα και πιάνο του Γκέρσουιν που γράφτηκαν το 1926 ως αφιέρωση από το συνθέτη στο φίλο και συνεργάτη του Μπιλ Ντέιλι. Ενσωματώνουν διάφορες επιρροές του συνθέτη, από λατινοαμερικάνικη μουσική ως και μπλουζ, πάντα με το χαρακτηριστικό «αμερικανικό» στυλ του Γκέρσουιν, ενώ πολλοί ειδικοί τα έχουν χαρακτηρίσει ως το αποκορύφωμα της κλασικής του παραγωγής.
Τα ‘Επτά Διάσημα Ισπανικά Τραγούδια’ του προέκυψαν μετά την επίσκεψη του ντε Φάλια στο Παρίσι, το 1907, που έμελλε να αποβεί καθοριστική στη ζωή του γνωρίζοντας μερικούς από τους κορυφαίους Γάλλος δημιουργούς των αρχών του 20ου αιώνα. Η πρώτη ύλη των τραγουδιών αυτών είναι οι παραδοσιακές ισπανικές μελωδίες, στις οποίες ο ντε Φάλια δίνει νέα λάμψη και ζωντάνια και τις ανυψώνει σε πρωτόγνωρα καλλιτεχνικά επίπεδα.
Ακολουθούν δύο από τους τρεις αργεντίνικους χορούς που έγραψε το 1947 ο Χιναστέρα, για σόλο πιάνο. Ο ‘Χορός του γεροβοσκού’ ξεχωρίζει για τον τρόπο παιξίματος που απαιτεί ο συνθέτης, αφού το αριστερό χέρι του πιανίστα πατάει μόνο τα μαύρα πλήκτρα, ενώ το δεξί μόνο τα λευκά. Το κομμάτι χτίζεται πάνω σε μια απλή και γοητευτική μελωδία που ο Χιναστέρα στολίζει με ενεργητικούς ρυθμούς και παράξενες συγχορδίες. Ο ‘Χορός του χαριτωμένου κοριτσιού’ ξεκινά με μία πικάντικη μελωδία που δημιουργεί ένταση, την οποία στη συνέχεια απελευθερώνει μέσα σε μία πανδαισία χρωμάτων. Ο συνθέτης περιγράφει γλαφυρά την εντύπωση που προκαλεί γύρω του ένα πολύ όμορφο κορίτσι. Το κομμάτι καταλήγει στην περιγραφή των απέραντων αργεντίνικων πάμπας, με το θέμα της κοπέλας να επιστρέφει παραλλαγμένο και με μία αίσθηση αβεβαιότητας. Ο χρόνος άφησε τα σημάδια του στον άνθρωπο, σε αντίθεση με την απαράλλαχτη ομορφιά των ήρεμων τοπίων της φύσης.
Ο Τούριν έγραψε το 1999 το ‘Φαντάγκο’ πάνω στον ομώνυμο ισπανικό χορό για ζευγάρια, όπου παραδοσιακά συνοδεύεται από κιθάρα και καστανιέτες. Εδώ οι δύο χορευτές αντιπροσωπεύονται από την τρομπέτα και το τρομπόνι, με το συνθέτη να εναλλάσσει τις μελωδίες με τους χορευτικούς ρυθμούς σε έναν συνεχή διάλογο μεταξύ των δύο παρτενέρ.
Το πρόγραμμα συνεχίζεται με δύο από τις πλέον δημοφιλείς συνθέσεις όλων των εποχών, σε μεταγραφές τους για τρομπέτα, τρομπόνι και πιάνο.
Η διάσημη συμφωνική σουίτα του Ρόμσκι-Κόρσακοφ ‘Σεχραζάντ’, γραμμένη το 1887, είναι εμπνευσμένη από την πασίγνωστη συλλογή παραμυθιών ‘Χίλιες και μια Νύχτες’ και διαποτισμένη με το εξωτικό άρωμα της Ανατολής, τη μουσική της οποίας γνώρισε ως ναυτικός ο συνθέτης και την ανέδειξε στο έπακρο μέσα από αυτό το έργο.
Η ‘Μελαγχολική Ραψωδία’, όπως μεταφράζεται ορθότερα ο τίτλος του έργου που έχει γίνει γνωστό στη χώρα μας με τη λανθασμένη αρχική μετάφραση ‘Γαλάζια Ραψωδία’, γράφτηκε από τον Γκέρσουιν το 1924, για τη νεοϋρκέζικη τζαζ ορχήστρα του Paul Whiteman. Ο Γκέρσουιν την εμπνεύστηκε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του με τρένο και η μουσική του ρέει ελεύθερα όπως κυλά ένα τρένο στις ράγες. Κυριαρχούν στοιχεία οικεία στην αμερικανική μουσική κουλτούρα, όπως το πιάνο, η αρμονία της θεατρικής μουσικής των βαριετέ και η αφροαμερικανική παράδοση των μπλουζ και της τζαζ.
Το πλούσιο πρόγραμμα ολοκληρώνεται με το ‘Eastwind’ του σύγχρονου Ελβετού συνθέτη Μισέλ. Γραμμένο το 2012, το έργο είναι εμπνευσμένο από τη μουσική των τσιγγάνων και τα πολλά διαφορετικά στυλ που έχουν αναπτύξει ζώντας σε χώρες των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης. Έτσι εμπεριέχει πολλές λαϊκές μελωδίες των Ρομά και τις ενσωματώνει άλλοτε σε άγριους χορούς και άλλοτε σε μελαγχολικά μοιρολόγια.
Δευτέρα, 11 Νοεμβρίου 2024
ώρα 20:00
Φουαγιέ Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Συμμετέχουν: Δημήτρης Γκόγκας (τρομπέτα)
Σπύρος Βέργης (τρομπόνι)
Μαριλένα Λιακοπούλου (πιάνο)
Πρόγραμμα:
Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937): Τρία Πρελούδια για τρομπέτα και πιάνο
Μανουέλ ντε Φάλια (1876-1946): Επτά Ισπανικά Τραγούδια
Αλμπέρτο Χιναστέρα (1916-1983): 2 Αργεντίνικοι Χοροί για σόλο πιάνο
Τζόζεφ Τούριν (1947): Fandango για τρομπέτα, τρομπόνι και πιάνο
Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ (1844-1908): Scheherazade
Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937): Γαλάζια Ραψωδία
Ζαν-Φρανσουά Μισέλ (1957): Eastwind για τρομπέτα τρομπόνι και πιάνο
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10€
Μειωμένο: 5€
Δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου
Άνεργοι, πολύτεκνοι, μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές ωδείων, άνω των 65 ετών, κάτοχοι Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων, μέλη Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, μέλη Συλλόγου Μονίμων Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Β. Ελλάδος
Προπώληση εισιτηρίων από το εκδοτήριο της Κ.Ο.Θ. στην Ε.Μ.Σ., Εθνικής Αμύνης 2
και ηλεκτρονικά από το www.tsso.gr
Συμπαραγωγή Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης – Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού
ΣΧΟΛΙΑ