Μαθητεία στη Δημοκρατία
Σήμερα, Κυριακή 6/10/2024, έχουμε τον πρώτο γύρο εκλογής του/της επικεφαλής του ΠΑΣΟΚ. Θα κριθεί από την συμμετοχή και τα αποτελέσματα η ενδεχόμενη συνέχεια σε δεύτερο γύρο μεταξύ των δύο πρώτων την επόμενη Κυριακή 13/10/2024.
Ασφαλώς η συμμετοχή των ενδιαφερόμενων πολιτών σε συλλογικές αποφάσεις είναι η βάση και η μεγάλη σημασία της Δημοκρατίας. Έτσι η πρακτική τριών -των μεγαλύτερων μέχρι τώρα, κομμάτων από πολλά χρόνια είναι θετική και μία εφαρμογή της Δημοκρατίας.
Δημοκρατία όπως αναφέρω παραπάνω σημαίνει συμμετοχή. Σημαίνει επίσης συλλογική λειτουργία σε αντίστιξη με την αναζήτηση ατομικών λύσεων και πρακτικών. Σημαίνει επίσης σεβασμό στην αντίθετη άποψη και ανταλλαγή επιχειρημάτων και διάλογο.
Αυτό είναι Δημοκρατία! Και πρέπει στην εκπαίδευση, από την πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια να το διδασκόμαστε! Αυτή άλλωστε είναι από τις κύριες απαιτήσεις για την εκπαίδευση: η ένταξη στην κοινωνία! Μία κοινωνία προφανώς Δημοκρατίας και όχι αυταρχισμού και ατομικών λύσεων και συγκρούσεων κάθε είδους!
Δυστυχώς βιώνουμε πολλά γεγονότα αυταρχικής και αντικοινωνικής συμπεριφοράς από αγόρια και κορίτσια μαθητών και μαθητριών. Μάθαμε για 10.000 συλλήψεις και κάθε μέρα ακούμε και βλέπουμε συγκρούσεις και ξυλοδαρμούς. Γιατί άραγε;
Γιατί οι νέοι και οι νέες, αντί να κοινωνικοποιηθούν αποκτώντας συλλογική συνείδηση και λειτουργεία, κοινωνικοποιούνται μαθαίνοντας και βιώνοντας ατομικιστικές συμπεριφορές και αντί σεβασμού βιώνουν προσπάθεια επιβολής. Φταίει η οικογένεια και το κοινωνικό περιβάλλον; Φυσικά ένα παιδί που μεγαλώνει σε ένα τέτοιο περιβάλλον μιμείται αυτό που βιώνει. Αλλά εμείς; Η δημοκρατική κοινωνία;
Είπαμε ότι στο σχολείο -κάθε βαθμίδας, πρέπει να κάνουμε μία μαθητεία στη Δημοκρατία για να προκύψει ο κριτικά σκεπτόμενος, συμμετέχων πολίτης! Για να το πετύχουμε έχουμε ένα παράδειγμα συλλογικού θεσμού που είναι η αρχή της μαθητείας! Τη μαθητική κοινότητα! Που πρέπει να λειτουργεί συλλογικά, να ανταλλάσσουν ιδέες για τα προβλήματα και θέματα -και όχι βρισιές και ξύλο- οι μαθητές και οι μαθήτριες, να ελέγχουν και να κατευθύνουν τους αντιπροσώπους που έχουν εκλέξει στα όργανα των κοινοτήτων. Συμβούλιο τμήματος και σχολείου εκλέγονται σαν μία πρώτη εφαρμογή συμμετοχής σε εκλογές!
Η μαθητική κοινότητα έπρεπε να έχει κεντρικό ρόλο στην ζωή του σχολείου, έπρεπε ένας/μία εκπαιδευτικός της ειδικότητας να την παρακολουθεί και να την βοηθά! Στο Δημοτικό θα έπρεπε η τάξη να λειτουργεί σαν κοινότητα ώστε να μην αναπτύσσονται αντιδραστικές συμπεριφορές αλλά τα μικρά παιδιά να μαθαίνουν σε συνεργασία, συλλογική δουλειά και ανταλλαγή προσπαθειών. Πολλοί και πολλές εκπαιδευτικοί λειτουργούν έτσι, αλλά πολλοί και πολλές αδιαφορούν και μεταφέρουν τη δουλειά αυτή στην οικογένεια που φυσικά δεν είναι κοινωνικό σύνολο!
Ας ενισχύσουμε και ας διευρύνουμε την λειτουργία της μαθητικής κοινότητας! Μόνο έτσι θα πετύχουμε την κοινωνικοποίηση, τη διαμόρφωση κριτικά σκεπτόμενων, ενεργών πολιτών! Αν φυσικά το θέλουμε!
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06.10.2024