Πώς το μικρό γίνεται μεγάλο
Σε μία πρόσφατη εκδήλωση του υπουργείου Οικονομικών, της οποίας τα στρογγυλά τραπέζια με θέμα κλιματική αλλαγή, εκπαίδευση και παιδεία● είχα την τιμή να συντονίζω, γνώρισα τον Κάρστεν Ράσμουνσεν, που είναι ο επικεφαλής του τμήματος Ελλάδας-Κύπρου της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής και Αστικής Ανάπτυξης (DG REGIO) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πιάσαμε την κουβέντα και σε μία αποστροφή του λόγου του μου είπε ότι παλιότερα πίστευε ότι το Μετρό της Κοπεγχάγης είναι το καλύτερο του κόσμου, ενώ τώρα πιστεύει ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι το καλύτερο του κόσμου.
Τον ξανασυνάντησα για τις ανάγκες των γυρισμάτων ενός αφιερώματος για το Μετρό. Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις μου μου είπε πως το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι σαν το ασχημόπαπο που, όταν μεγάλωσε, έγινε κύκνος. Το Μετρό ήταν για τους θεσσαλονικείς το ασχημόπαπο και, όταν θα το δούμε τελειωμένο, θα καταλάβουμε πόσο όμορφο είναι. Χαρακτήρισε δε τους σταθμούς Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου μοναδικούς.
Ο ίδιος μου εξήγησε πόσο σημαντικό είναι ένα Μετρό για μία πόλη, όπως η Θεσσαλονίκη, που ζει μέσα στο κέντρο της. Θα εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες ανθρώπους, θα μειωθεί μέσω του Μετρό η ήδη επιβαρυμένη ατμοσφαιρική ρύπανση, θα μειωθούν τα αυτοκίνητα στο κέντρο και θα προσελκύσει τουρίστες, μόνο και μόνο, επειδή θα έχει αυτό το συγκεκριμένο Μετρό που αποτελεί μοναδικό μουσείο και τοπόσημο για την πόλη. Μου εξήγησε πόσο συγκινήθηκε, όταν είδε στα έγκατα του Μετρό τις διαστρωματώσεις, στις οποίες είναι χτισμένη η Θεσσαλονίκη.
Και σκέφτηκα ότι όλα τα πράγματα ξεκινούν από μία φιλόδοξη ιδέα. Και το δικό μας το Μετρό ξεκίνησε από την φιλόδοξη ιδέα του Σωτήρη Κούβελα. Για να φτάσει σήμερα να γίνει κάτι μεγάλο, ένα Μετρό αντάξιο τουλάχιστον της ιστορίας της πόλης, που θα την ανταμείψει για την πολύχρονη ταλαιπωρία και καθυστέρηση. Που θα κλείσει τις τρύπες του Μετρό και τις πληγές που άφησαν.
Που θα κάνει τις γειτονιές των σταθμών να ανθίσουν και να δημιουργηθούν νέες γειτονιές με καφέ εστιατόρια, μικρά μαγαζάκια. Που θα ανεβάσει τις τιμές των ακινήτων στις περιοχές που υπάρχουν σταθμοί και θα αποτελέσει πόλο έλξης. Που θα μειώσει τα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης και θα την κάνει πιο φιλική στους επισκέπτες.
Και έτσι μία πόλη, που ήταν μεγάλη, θα πάρει αυτό που της αξίζει.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26-27.10.2024