Μετρό: Ας το απολαύσουμε!
Σήμερα, Σάββατο 30 Νοεμβρίου, στις 12 το μεσημέρι θα δοθεί η εκκίνηση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Δια χειρός Κυριάκου Μητσοτάκη. Το έργο είναι μεγάλο, είχε στο παρελθόν πολλές καθυστερήσεις, αποτέλεσε πεδίο έντονων πολιτικών και κοινωνικών αντιπαραθέσεων, αλλά τελικά είναι εδώ. Και σας διαβεβαιώνω ότι είναι ένα ωραίο, σύγχρονο, μοντέρνο Μετρό, για το οποίο ούτε πρέπει να πανηγυρίζουμε αλλά ούτε και να το κρύβουμε. Θα βοηθήσει την καθημερινότητα μεγάλης μερίδας πολιτών της Θεσσαλονίκης και ανοίγει τον δρόμο σε μία σειρά επεκτάσεων που σε βάθος χρόνου θα εξυπηρετούν όλο και περισσότερο κόσμο.
Αργήσαμε, είναι προφανές. Στο Μόναχο, για παράδειγμα, ο προαστιακός που αποτέλεσε ένα είδος επέκτασης της U-Bahn της πόλης, ξεκίνησε το 1972 με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Συμπλήρωσε, δηλαδή, ήδη πάνω από 50 χρόνια ζωής. Και μιλάμε για μία πόλη που δεν είναι και πολύ μεγαλύτερη από τη Θεσσαλονίκη και δεν υπήρξε ποτέ πρωτεύουσα. Άρα, έχουμε δρόμο μπροστά μας πολύ.
Όμως το έργο είναι εδώ και τις πρώτες μέρες ας το απολαύσουμε. Η εμπειρία είναι ωραία και την ζήσαμε την περασμένη Παρασκευή, όταν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η «Ελληνικό Μετρό ΑΕ» άνοιξε τις πόρτες του για μία πρώτη ξενάγηση. Είχα ξαναμπεί στους χώρους του και είχα εντυπωσιαστεί από το ευρύχωρο και ιδιαίτερα μοντέρνο χώρο του Κέντρου Ελέγχου, όπου είναι εγκαταστημένοι υπάλληλοι οι οποίοι ελέγχουν την κυκλοφορία του. Μπήκα για πρώτη φορά στα βαγόνια του και ήταν όπως αυτό που έβλεπα συχνά τα τελευταία χρόνια σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες αλλά και την Αθήνα. Μία γρήγορη και άνετη μετακίνηση. Διπλές τζαμαρίες για λόγους ασφαλείας (η ιδιαιτερότητα του Μετρό Θεσσαλονίκης), ανακοινώσεις από τα μεγάφωνα για τις επόμενες στάσεις, υψηλές ταχύτητες και ένα ωραίο σινεμά στις πρώτες θέσεις του πρώτου βαγονιού συρμού, καθώς οι επιβάτες του έβλεπαν μπροστά τους το τρένο να διασχίζει τις σήραγγες, καταπίνοντας χιλιόμετρα στην πορεία προς τον επόμενο σταθμό. Στις αποβάθρες πάλι οι γνωστές κυλιόμενες σκάλες και στο μεσαίο επίπεδο όλα τα απαραίτητα εργαλεία για τη χρήση ενός Μετρό. Μπάρες για την ακύρωση των εισιτηρίων, εκδοτήρια, σήμανση για τις εξόδους. Ευρωπαϊκός αέρας που μυρίζει από σήμερα και για τα επόμενα χρόνια σε όλη τη Θεσσαλονίκη.
Για την πόλη είναι ένα σημαντικό «πουσάρισμα». Τόσο για τους κατοίκους της που για χρόνια γκρινιάζουν (και ως ένα βαθμό έχουν δίκιο) για τις καθυστερήσεις που καταγράφονται στην πόλη αλλά και για τους επισκέπτες της, που είναι σίγουρο ότι με το Μετρό θα βρουν άλλον ένα λόγο, για να επισκέπτονται την πόλη. Αυτό που μένει για τη Θεσσαλονίκη είναι να κατανοήσει τα λάθη του παρελθόντος και να μάθει για το μέλλον να μην πολιτικοποιεί τα μεγάλα έργα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30.11-01.12.2024