ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Αγγελούδης για FlyOver: «Έχει αλλάξει τη ζωή μας, προφανώς προς το χειρότερο» - Ζήτησε συγνώμη για τους χαρακτηρισμούς Ταχιάου

Οι εργασίες ήταν προτιμότερο να αναβληθούν μέχρι την έναρξη λειτουργίας του μετρό και την έλευση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων, επανέλαβε

 20/02/2024 22:13

Αγγελούδης για FlyOver: «Έχει αλλάξει τη ζωή μας, προφανώς προς το χειρότερο» - Ζήτησε συγνώμη για τους χαρακτηρισμούς Ταχιάου

Δημήτρης Λαζόπουλος

Το έργο για την υλοποίηση του FlyOver έχει αλλάξει τη ζωή μας, προφανώς προς το χειρότερο επισήμανε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης μιλώντας στην ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το FlyOver και μάλιστα ζήτησε συγνώμη για τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς που ακούστηκαν από τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Νίκο Ταχιάο, ο οποίος έκανε λόγο για... παλαιοχριστιανούς στη Θεσσαλονίκη, αναφερόμενος στις αντιδράσεις για το έργο.

«Ο λαϊκισμός από τον ελιτισμό είναι μόνο μισό βήμα απόσταση»

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ως οικοδεσπότης της ειδικής συνεδρίασης στην οποία τοποθετήθηκαν εκπρόσωποι φορέων, υπηρεσιών και κάτοικοι δήλωσε πως το έργο «έχει αλλάξει τη ζωή μας, προφανώς προς το χειρότερο», επαναλαμβάνοντας τη θέση της παράταξής του πως οι εργασίες ήταν προτιμότερο να αναβληθούν μέχρι την έναρξη λειτουργίας του μετρό και την έλευση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων.

«Όταν έλαβα την απάντηση ότι το έργο θα συνεχιστεί, θεωρήσαμε ως διοίκηση πως πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες και να σταθούμε δίπλα στους δημότες της πόλης», συμπλήρωσε ο κ. Αγγελούδης και στάθηκε στις κινήσεις για το ωράριο φορτοεκφόρτωσης και την εξεύρεση θέσεων στάθμευσης.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aggeloudis-3.jpg


«Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη» για όσους προσβλήθηκαν από τοποθετήσεις οι οποίες ακούστηκαν ανέφερε χαρακτηριστικά στην αρχή της ομιλίας του κ. Αγγελούδης «αδειάζοντας» με αυτόν τον τρόπο τον Ν. Ταχιάο. «Τελικά ο λαϊκισμός από τον ελιτισμό είναι μόνο μισό βήμα απόσταση» είπε ο κ. Αγγελούδης απαντώντας με αυτόν τον τρόπο σε άλλον επικεφαλής παράταξης που άσκησε κριτική στου χειρισμούς της διοίκησης. 

«Αυτό που θέλουν οι πολίτες είναι οι πολιτικοί να ακούν την προσωπική αλήθεια και όχι μια πολιτική άποψη που είναι αρεστή για ένα μικρό χρονικό διάστημα. Κατανοώ απόλυτα τις διαφωνίες σας, τους αγώνες, τις κινήσεις σας και προφανώς τις δράσεις σας για τις οποίες, ανεξάρτητα από τις επί μέρους μικρές διαφωνίες, έχουμε αποφασίσει να είμαστε κοντά» συνέχισε ο δήμαρχος απευθυνόμενος προς τους παριστάμενους κατοίκους που αντιδρούν στο έργο και διαβιούν σε οικισμούς πλησίον του περιφερειακού στην Πυλαία και στα Κωνσταντινουπολίτικα.

Υπενθύμισε ότι από τον Μάρτιο του 2023 είχε ζητήσει από την κυβέρνηση την αναβολή του έργου «μέχρι την έναρξη του μετρό, όπου θα υπάρχει και η έλευση των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, να υπάρξει ταυτόχρονα κυκλοφοριακή μελέτη και να ενημερωθούμε σωστά. Συζητήστε με τις κοινότητες των κατοίκων και ελάτε τότε να συνεχίσετε αυτό το έργο». Έκανε σαφές πως είναι υπέρ του έργου, ωστόσο από τη στιγμή που οι εργασίες δεν αναβλήθηκαν, ο δήμος εργάζεται ώστε να υπάρχουν οι λιγότερες δυνατές συνέπειες. 

Μετά την ανακοίνωση της κυβέρνησης ότι το έργο θα ξεκινήσει κανονικά, ο Στ. Αγγελούδης όπως ανέφερς κάλεσε σε σύσκεψη μια ομάδα αρμόδιων επιστημόνων της πόλης για τα συγκοινωνιακά. «Άκουσα τους ειδικούς και συγκροτήθηκαν 11 προτάσεις οι οποίες προφανώς και δεν λύνουν το ζήτημα και δεν απαντούν ριζικά στα προβλήματα που έχετε βάλει. Αυτά τα μέτρα είχα την επιλογή να τα διεκδικήσω από την κυβέρνηση και αν δεν τα κάνει να βγω να την καταγγείλω», ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Ειδικά για τη στάθμευση, ο Στ. Αγγελούδης υπογράμμισε ότι η διοίκησή του σε 50 μέρες κατάφερε και εντόπισε 10 χώρους στάθμευσης περιμετρικά του ιστορικού κέντρου «και τους στείλαμε στην Αθήνα». Προειδοποίησε, δε, ότι αν η κυβέρνηση δεν συνδράμει τον δήμο στη μετατροπή αυτών των χώρων σε πάρκινγκ εντός 3-4 μηνών, τότε η αντίδρασή του θα είναι τελείως διαφορετική.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aggeloudis.jpg

Διαβούλευση και εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων

Σε ό,τι αφορά το θέμα της εφαρμογής της κανονιστικής για το ωράριο των φορτοεκφορτώσεων στα καταστήματα του δήμου Θεσσαλονίκης, διαμήνυσε ότι η κανονιστική πρέπει να εφαρμοστεί. Ωστόσο, απευθυνόμενος προς τους εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου δεσμεύθηκε ότι «θα διαβουλευτούμε και θα δούμε πώς μπορεί να υπάρξει μια ανοχή όσο διαρκούν τα έργα, ώστε η φορτοεκφόρτωση να γίνεται στις ώρες που οι καταστηματάρχες να έχουν τη δυνατότητα να τις υποστηρίξουν». Ξεκαθάρισε βέβαια ότι δεν θα δεχθεί φαινόμενα αναρχίας στον δημόσιο χώρο.

Κοιτώντας ξανά προς τους κατοίκους, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης επανέλαβε: «Είμαστε διατεθειμένοι να είμαστε δίπλα στις δράσεις που έχετε αποφασίσει να κάνετε». 

Ακολούθως, αναφέρθηκε στο «μεγαλύτερο έγκλημα» που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη: στην κατάργηση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, όταν όπως είπε «σιώπησε η πόλη» αφήνοντας αιχμές για τους πολιτικούς εκπροσώπους της εποχής. 

Κλείνοντας, προανήγγειλε την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στον δήμο και στο Εργαστήριο Φυσικής της Ατμόσφαιρας έως τις αρχές Μαρτίου, με στόχο τη μέτρηση των αέριων ρύπων στην πόλη σε πραγματικό χρόνο.

Οι τοποθετήσεις των φορέων

Στην αρχή της ειδικής συνεδρίασης στο Δημοτικό Συμβούλιο, η διευθύντρια Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου, δήλωσε πως οι τροχονόμοι που βρίσκονται έξω στον δρόμο «πράττουν το αυτονόητο», δηλαδή «Απλώς επιβάλαμε το νόμο για να μην έχουμε παράνομη στάθμευση. Θέλουμε την καλή συνεργασία των οδηγών. Οι δρόμοι δεν είναι το προσωπικό πάρκινγκ του καθενός. Η λεωφορειολωρίδα είναι για τα μέσα μαζικής μεταφοράς και όχι χώρος στάθμευσης» συμπλήρωσε και προανήγγειλε άμεση ανάληψη δράσης για τα φαινόμενα κατάληψης των λεωφορειολωρίδων στη Βασιλίσσης Όλγας από σταθμευμένα οχήματα ακόμη και τα Σαββατοκύριακα.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aithousa-3.jpg


Εκ μέρους της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ο Πύραρχος - Διοικητής 2ου Πυροσβεστικού Σταθμού, Σάββας Τσολάκης, δήλωσε πως θα αλλάξει ο σχεδιασμός και θα μετασταθμεύσουν οχήματα σε περιφερειακή οδό και Σέιχ Σου. «Συνάνθρωποί μας θα κινδυνεύσουν λόγω καθυστέρησης από τις ομάδες άμεσης επέμβασης. Πρέπει να ενώσουμε δυνάμεις για να βρούμε λύσεις» υπογράμμισε.

Στις καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στους δρόμους αναφέρθηκε και ο αναπληρωτής διευθυντής του ΕΚΑΒ, Κοσμάς Ηλιάδης, λέγοντας πως ενώ μέχρι πρότινος η πρόσβαση σε ένα περιστατικό ήταν 5-6 λεπτά, πλέον δεν μπορεί να υπολογιστεί χρόνος απόκρισης. Από την πλευρά του, ο Χρήστος Καραχρήστος, εκπρόσωπος της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Θεσσαλονίκης ξεκαθάρισε ότι στα επείγοντα περιστατικά, όπως ένα αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, μια ανακοπή ή ένα έμφραγμα, ακόμη και ένα λεπτό μπορεί να είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. «Όταν θα κλείσει πλήρως ο περιφερειακός και δεν θα υπάρχει δυνατότητα χρήσης των παράδρομων τι θα γίνει;» διερωτήθηκε και τόνισε ότι οι εργαζόμενοι σε νοσοκομεία χρειάζονται δύο ώρες παραπάνω για να μεταβούν από το σπίτι στο νοσοκομείο και τούμπαλιν. «Δεν μπορεί να συνεχιστεί το έργο χωρίς ουσιαστικά μέτρα», ανέφερε και πρότεινε να γίνουν άμεσα τα εξής μέτρα: ενίσχυση ΕΚΑΒ με προσωπικό και οχήματα, ενίσχυση του ΟΑΣΘ με εκατοντάδες οδηγούς, νέα λεωφορεία και γραμμές, επιτάχυνση εργασιών μετρό, μείωση της χρέωσης στο σύστημα στάθμευσης του δήμου Θεσσαλονίκης, να βρεθούν δημοτικοί χώροι στάθμευσης, μίσθωση χώρων στάθμευσης για να σταθμεύουν οι εργαζόμενοι και βέβαια να σταματήσουν οι εργασίες. 

Ο Πάρις Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, παρατήρησε ότι η συζήτηση θα έπρεπε να έχει γίνει πριν την έναρξη του έργου για να υπάρχει ενημέρωση προς όλους τους φορείς που αφορά το έργο. Το Fly Over είναι σημαντικό γιατί θα βελτιώσει τα κυκλοφοριακά δεδομένα της πόλης, πρόσθεσε ο κ. Μπίλλιας αλλά σημείωσε ότι δεν θα λυθούν τα προβλήματα. Το πιο σημαντικό όμως είναι να αναπτυχθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της πόλης και να «τρέξουν» οι επεκτάσεις του μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη και το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aithousa-2.jpg


Ο ίδιος κατήγγειλε ότι υπήρχε παντελής έλλειψη σχεδιασμού και μέτρων και «για αυτό βρεθήκαμε σε δραματική κατάσταση από πλευράς κυκλοφορίας τους τελευταίους δύο μήνες». Συμπλήρωσε πως εκ μέρους της ΠΚΜ έχει λειτουργήσει με επάρκεια το σύστημα ελέγχου των φαναριών σε 60 κρίσιμες διασταυρώσεις, κυρίως στους άξονες Καραμανλή - Εγνατία, Εθνικής Αντιστάσεως - Β. Όλγας - Τσιμισκή - Πολυτεχνείου. Σε αυτά τα σημεία τα φανάρια ελέγχονται με αλγόριθμο που ρυθμίζει την κυκλοφορία με τα δεδομένα που λαμβάνει από αισθητήρες, εξήγησε ο αντιπεριφερειάρχης.

Υπενθύμισε ότι υπάρχει επιστημονική επιτροπή που θα παρακολουθεί τις επιπτώσεις του έργου και στην οποία θα συμμετέχουν η ΠΚΜ, το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ και ο ΟΣΕΘ, συνεργαζόμενοι πάνω στο πλάνο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα στα φανάρια που δεν διαθέτουν αισθητήρες και να δημιουργούνται λύσεις για τις περιοχές που επιβαρύνονται περισσότερο.

Ο Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη και πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας δήλωσε πως «Όλοι ξέρουμε ότι ο περιφερειακός είναι ένας κορεσμένος δρόμος, άρα κάτι έπρεπε να γίνει. Το σενάριο που προκρίθηκε, καλώς ή κακώς, είναι το Fly Over. Άρα λέμε ναι σε ένα έργο που αυξάνει τη χωριτηκότητα, αλλά όχι στην ασφυξία» που θα προκαλέσει για όσο θα διαρκούν τα έργα. Ζήτησε συντονισμό για να υπάρξουν οι λιγότερες δυνατές επιπτώσεις μέχρι την έναρξη του μετρό, ενώ εξέφρασε την υποστήριξή του στις 15 παρατηρήσεις της ΠΚΜ και στις 11 του δήμου Θεσσαλονίκης. Τέλος, ζήτησε επιτάχυνση εργασιών του Fly Over και να γίνουν πιο ελκυστικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-kaitezidis.jpg

Η Γεωργία Αϋφαντοπούλου διευθύντρια του ΙΜΕΤ του ΕΚΕΤΑ ενημέρωσε ότι το ΙΜΕΤ έχει δημοσιεύσει εφαρμογές μέσω των οποίων οι πολίτες μπορούν να έχουν εικόνα πού δημιουργούνται προβλήματα και πώς εξελίσσονται οι εργασίες.

«Το πολεοδομικό συγκρότημα πρέπει να προχωρήσει», τόνισε η ίδια και παρατήρησε πως στην πόλη ξεκίνησε «άλλο ένα έργο που διχάζει». 

«Ενώ συζητάμε για το αν πρέπει να κάνουμε μια υποδομή που θα επιτρέψει στην πόλη να έχει ένα ring road, γιατί τέτοιο δεν υπάρχει, οι άλλες πόλεις δημιουργούν οδικές περιφερειακές υποδομές, ενισχύουν τα ΜΜΜ. Έχουμε ένα έργο που έχει μελέτη σκοπιμότητας, έχει ένταξη σε master plan», προειδοποίησε η κα Αϋφαντοπούλου. Πρόσθεσε πως αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται καθυστερημένα μηχανισμός διαχείρισης των επιπτώσεων. «Υποβάλαμε στον ΟΣΕΘ 12 σελίδες υπόμνημα», συνέχισε η ίδια και ανακοίνωσε ότι η παράνομη στάθμευση κόβει το 25% της χωρητικότητας των κεντρικών δρόμων. Χαρακτήρισε, δε, τη ρύθμιση της φωτεινής σηματοδότησης ως ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν.

Παραπέμποντας στο μοντέλο που επικρατεί σήμερα στην Ευρώπη, η διευθύντρια του ΙΜΕΤ είπε πως εστιάζει στο κλείσιμο των κέντρων των πόλεων στα αυτοκίνητα, γύρω-γύρω δακτύλιοι και περιφερειακά χώροι στάθμευσης με ΜΜΜ που καταλήγουν στο κέντρο. Κατά την άποψή της μάλιστα οι Θεσσαλονικείς «αρχίζουν να δίνουν το 50% της λύσης» καθώς έχει παρατηρηθεί ότι «αλλάζουν τις ώρες που ξεκινούν για να διαμορφώσουν διαφορετικό προφίλ αιχμών». Το τελευταίο δεδομένο πάντως προκάλεσε την αντίδραση του κ. Καραχρήστου από την ΕΝΙΘ, ο οποίος παρατήρησε ότι οι εργαζόμενοι ξεκινούν νωρίτερα για να είναι στην ώρα τους στη δουλειά τους και επιβαρύνονται με επιπλέον δύο ώρες μετακινήσεων πριν και μετά την εργασία τους.  

Ο Απόστολος Πρόιος, συγκοινωνιολόγος από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος/τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο είναι σύμβουλος της κυβέρνησης, περιέγραψε αλλιώς την προεργασία για το Fly Over λέγοντας πως προφανώς και υπήρξε μελέτη σκοπιμότητας του έργου. «Το υπουργείο επέλεξε καλώς ή κακώς αυτό το έργο», είπε μετά ο κ. Πρόιος και ξεκαθάρισε ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο είναι υπέρ του έργου αν και αναγνωρίζει ότι «προφανώς θα έχει επιπτώσεις». «Να συζητήσουμε τι λύσεις μπορούμε να βρούμε, αλλά δείτε ήδη πόσο βελτιώθηκαν οι κυκλοφοριακές συνθήκες μέσα στην πόλη μας με την πίεση που υπήρξε να φύγουν τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα. Οφείλουμε ως πολίτες να τηρήσουμε τον ΚΟΚ. Να ξαναγίνει συζήτηση με προτάσεις», κατέληξε ο κ. Πρόιος.

Να σταματήσουν τα έργα ζητούν οι κάτοικοι

Ο Αλέξανδρος Αδαμίδης, δικηγόρος του Συνδέσμου Κατοίκων Οικισμού Κωνσταντινουπολιτών υπενθύμισε ότι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο θα συζητηθούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι υποθέσεις που αφορούν τις προσφυγές των κατοίκων κατά του τρόπου κατασκευής του έργου. Οι λόγοι ακύρωσης είναι περιβαλλοντικές και τυπικές διοικητικές παραβάσεις όπως τις θεωρούν οι κάτοικοι.

Ο ίδιος έκανε λόγο για καταστροφή του οικοσυστήματος στο Σέιχ Σου, καθώς τουλάχιστον 80 στέμματα δασικής έκτασης δεν έχουν πλέον τον χαρακτηρισμό αναδασωτέα. Ήδη καταγράφεται αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ενώ οι σχετικές μετρήσεις έγιναν στην περίοδο του lockdown της πανδημίας όταν η κυκλοφορία των οχημάτων ήταν μειωμένη, συνέχισε ο κ. Αδαμίδης. Ακόμα, δήλωσε ότι ο θόρυβος θα ξεπερνά τα 80 ντεσιμπέλ αντί του ορίου των 50, οπότε θα οι κάτοικοι θα υφίστανται και ηχορύπανση.

Επίσης, ο κ. Αδαμίδης ρώτησε τον κ. Ταχιάο να του πει τι έργα γίνονται πάνω από το τούνελ του περιφερειακού, δίχως όμως να λάβει κάποια απάντηση.

Η Ηρώ Κοντούλα, εκπρόσωπος των κατοίκων της Πυλαίας, διερωτήθηκε πώς από τις 10 λωρίδες κυκλοφορίας που θα υπάρχουν στον περιφερειακό θα διοχετευθεί αυτή η κίνηση σε δρόμο με δύο λωρίδες όπως είναι η οδός Εγνατία στην Πυλαία. «Το έργο μάς οδηγεί στην εξουθένωση με την επιβάρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης» σημείωσε η ίδια και εκτίμησε ότι ακόμη και μετά την ολοκλήρωσή του η Πυλαία θα υφίσταται μόνιμα τις αρνητικές συνέπειες. Υποστήριξε ακολούθως ότι δεν υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που να αποδεικνύουν τον κορεσμό του περιφερειακού και συμπλήρωσε πως η πόλη εδώ και χρόνια χρειάζεται μέσα μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς που να συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με όλες τις γύρω πόλεις, όπως τα Νέα Μουδανιά της Χαλκιδικής.

ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ και εμπορικός κόσμος

Ο Ιωάννης Τόσκας, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ αναφέρθηκε στις νέες γραμμές εξπρές που έχουν τεθεί σε λειτουργία από τα ΚΤΕΛ και τον ΟΑΣΘ. Είπε ακόμη ότι η αναδιάρθρωση των γραμμών θα σχετίζεται με την τροφοδότηση της γραμμής του μετρό στο άμεσο μέλλον και προανήγγειλε νέες αλλαγές. 

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-toskas-oseth.jpg
Ο κ. Τόσκας


Ο Χρήστος Χατζηγεωργίου, διευθυντής Ανάπτυξης του ΟΑΣΘ, εκτίμησε ότι είναι αισθητή η αύξηση των λεωφορείων στην πόλη. Μεταφέρθηκε προσωπικό και αυξήθηκε το δυναμικό των οδηγών, ενώ μισθώθηκαν πιο καινούργια αρθρωτά λεωφορεία αυξάνοντας και τη χωρητικότητα, είπε μετά. Πρότεινε τη χρήση καμερών και άλλων μέσων για την προστασία και αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, χωρίς να απασχολείται το προσωπικό της τροχαίας. Συμπλήρωσε ότι ο ΟΑΣΘ διεκδικεί προσλήψεις οδηγών με τον επόμενο κύκλο κινητικότητας και αναμένει στο τέλος της άνοιξης 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία βέβαια μένει να φανεί εάν θα έχουν οδηγούς για να τα κυκλοφορήσουν. Τέλος, ο κ. Χατζηγεωργίου προανήγγειλε τη λειτουργία νέας γραμμής από ανατολικά προς τη Βιομηχανική Περιοχή στη Σίνδο σε συνεννόηση με ΟΣΕΘ, ΕΚΘ και ΓΣΕΕ.

Ο Παντελής Φιλιππίδης, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης είπε: «Καλό είναι να σεβαστούμε την αγορά της πόλης που περνάει δύσκολη εποχή και μετά τη δεκαετή κρίση, την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία». Ακολούθως εκτίμησε πως το γεγονός ότι δεν παρατηρείται μεγάλο πρόβλημα στην κυκλοφορία στο κέντρο οφείλεται όχι στα μέτρα της Πολιτείας, αλλά στο ότι οι πολίτες αποφεύγουν το κέντρο με αποτέλεσμα ο τζίρος των καταστημάτων να έχει πέσει ήδη τουλάχιστον κατά 20%. «Οδηγούμε τον κόσμο στα μεγάλα περιφερειακά οικονομικά κέντρα. Μην σκοτώνετε την αγορά γιατί δεν έχει άλλα περιθώρια», παρότρυνε τους παριστάμενους.

Για τις φορτοεκφορτώσεις ο κ. Φιλιππίδης σημείωσε ότι η πόλη δεν μπορεί να τροφοδοτηθεί μέχρι τις 7:30 το πρωί. Μέχρι τότε μπορούν τα σούπερ μάρκετ γιατί υπάρχει προσωπικό, υπάρχει και ο χώρος. Τα μικρομάγαζα όμως δεν μπορούν να έρθουν στις 6:00 το πρωί να παραλάβουν και για αυτό ζήτησε να υπάρχει ένα δίωρο φορτοεκφόρτωσης μέσα στην ημέρα. Παράλληλα, αιτήθηκε τη μετατροπή των χώρων φορτοεκφόρτωσης από φορτηγά 1,5 τόνου που είναι σήμερα σε φορτηγά 3,5 τόνων διότι έτσι τα εμπορεύματα θα διακινούνται με λιγότερα δρομολόγια. «Θα γλιτώσουμε σχεδόν τα 2/3 των μεταφορών», είπε χαρακτηριστικά και κάλεσε τους αρμόδιους να κάνουν πάρκινγκ στις εισόδους του περιφερειακού όπου υπάρχουν ελεύθεροι χώροι.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aithousa.jpg

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Χρήστος Νικολόπουλος, Β αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης. Τα προβλήματα θα γίνονται χειρότερα με την πάροδο του χρόνου και αυτή η συνάντηση θα έχει αξία αν συνεχιστεί είπε ο ίδιος. «Μπήκε μία θηλιά στην πόλη μας με την οποία καλούμαστε να πορευθούμε», σημείωσε ο κ. Νικολόπουλος και κάλεσε τους συναρμόδιους φορείς να δείξουν ότι προσπαθούν για τους 50.000 επαγγελματίες της πόλης. Ειδικότερα ζήτησε να υπάρχουν χώροι ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί το ωράριο φορτοεκφορτώσεων.

Η στάση των δημοτικών παρατάξεων

Ο Βασίλης Τομπουλίδης, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» υποστήριξε ότι οι μόνοι που πανηγυρίζουν για το έργο είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Συμπλήρωσε πως ικανοποίηση υπάρχει και στα τουριστικά κέντρα για τη μετατροπή του ιστορικού κέντρου. Κατήγγειλε, δε, ότι δεκάδες εκατομμύρια ευρώ θα δοθούν στους εργολάβους για να μην υπάρχουν διόδια και αυτά είναι χρήματα που θα στερηθεί η πόλη για την ανέγερση σχολείων και την υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων.

Αντιθέτως, ο κ. Τομπουλίδης πρότεινε ενίσχυση του ΟΑΣΘ με μόνιμες προσλήψεις και λεωφορεία, ολοκληρωμένη πυροπροστασία και αναβάθμιση του Σέιχ Σου, και οι αρμόδιοι να λάβουν υπ' όψιν τις ανησυχίες των κατοίκων που ζουν γύρω από τον περιφερειακό. Μέχρι να γίνουν τα παραπάνω, δεν πρέπει να υπάρξει καμία εξέλιξη των έργων, διαμήνυσε ο κ. Τομπουλίδης. 

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, επικεφαλής της παράταξης «Ναι στη Θεσσαλονίκη» δήλωσε πως «Εμένα με τρομάζει να μπει η πόλη σε αυτορρύθμιση». Είπε πως χρειάζονται υποδομές για την ενίσχυση της μικροκινητικότητας και άφησε αιχμές για τη διοίκηση Αγγελούδη με φόντο το έργο ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας που δεν θα περιλαμβάνει υπόγειο χώρο στάθμευσης. Εκτίμησε, δε, ότι θα χαθεί πολύτιμος χρόνος μέχρι να βρεθούν χώροι στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου, όπως προσπαθεί να πράξει η διοίκηση του δήμου.

Ο Σπύρος Πέγκας, επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη για Όλους» σχολίασε και αυτός τις δηλώσεις Ταχιάου, χωρίς να τον κατονομάσει, παρατηρώντας πως «Συχνά τυχαίνει να μπαίνουμε σε μια θεσμική φούσκα και χάνουμε την επαφή με το τι συμβαίνει εκεί έξω και τι βιώνει ο κόσμος καθημερινά». Η πορεία της Θεσσαλονίκης μας οδηγεί σε μια δυστοπική πραγματικότητα, συνέχισε ο κ. Πέγκας λέγοντας πως παλιότερα η Θεσσαλονίκη συγκρινόταν με την Κωνσταντινούπολη και σήμερα έχει καταλήξει να συγκρίνεται με την Πρίστινα, ενώ έχει μείνει πίσω σε σχέση και με άλλες ελληνικές πόλεις, όπως η Αλεξανδρούπολη.

«Είμαστε η πόλη με την υψηλότερη ατμοσφαιρική ρύπανση, με έναν άθλιο σιδηροδρομικό σταθμό, χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση» είπε και άφησε αιχμές για το «μάθημα» που έδωσε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Ν. Ταχιάος. «Εδώ γίνονται μαθήματα ότι δεν καταλαβαίνουμε. Καταλαβαίνουμε πλήρως και θα ήθελα να το αποφεύγετε όσοι έρχεστε (σ.σ. εννοεί από την Αθήνα)», σημείωσε δηκτικά ο κ. Πέγκας.

Υπενθύμισε ότι από το 2000 δεν υπάρχει μητροπολιτική κυκλοφοριακή μελέτη για τη Θεσσαλονίκη, συνεπώς «μην προσπαθεί να μας πείσει κανείς ότι το έργο αυτό θα σώσει την πόλη. Άλλα περιμέναμε, άλλα έργα έγιναν χωρίς να μας ρωτήσει κανείς», δήλωσε ο ίδιος.

Κατήγγειλε μάλιστα ότι υπάρχει μυστικότητα γύρω από το έργο. «Δεν έχουμε πρόσβαση στις μελέτες, ζητάμε και δεν μας δίνουν», εξήγησε. 

Κλείνοντας, ο κ. Πέγκας διατράνωσε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι υποκατάστημα της κυβέρνησης, οπότε πρότεινε να μην μπαίνει η αυτοδιοίκηση στη λογική της διαπραγμάτευσης και εκτίμησε ότι οι στρατηγικές που επιλέγει αυτή η κυβέρνηση δεν ωφελούν την πόλη.

Ο Σίμος Δανιηλίδης, δήμαρχος Νεάπολης Συκεών, παρατήρησε πως όταν ο Νίκος Ταχιάος μάς είπε ότι οι υπογραφές έπεσαν τον Δεκέμβριο του 2022, δεν είπε ότι το έργο δεν ξεκίνησε στις αρχές του 2023. «Στην πρώτη σύσκεψη ακούσαμε την απαίτηση αυτοδιοικητικών "μη τυχόν ξεκινήσει το έργο πριν τη δεύτερη Κυριακή"» των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών το φθινόπωρο του 2023, αποκάλυψε ο κ. Δανιηλίδης.

«Ποιος θα πληρώσει την αποζημίωση; αυτοί που είχαν ζητήσει την παράταση ή εμείς;», διερωτήθηκε σχετικά με την πρώτη αποζημίωση που διεκδικεί επισήμως ο εργολάβος από το κράτος για τη έγκαιρη έναρξη των εργασιών. 

Αμέσως μετά ο κ. Δανιηλίδης κατηγόρησε τον Ν. Ταχιάο ότι είπε ψέματα για το έργο που είχε προκριθεί το 2007, τον εξωτερικό δακτύλιο. «Ήμασταν όλοι οι φορείς της πόλης υπέρ του εξωτερικού δακτυλίου. Οι μελέτες για αυτό το έργο ξεκίνησαν το 2007 και ο Ν. Ταχιάος μίλησε με τέτοιο απαξιωτικό τρόπο και είπε ψέματα ότι περνάει μέσα από το Σέιχ Σου» υποστήριξε ο κ. Δανιηλίδης και περιέγραψε τη δίοδο του δακτυλίου που θα ξεκινούσε πίσω από το ΤΙΤΑΝ και θα συνέχιζε από το Ρετζίκι, πίσω από το νοσοκομείο Παπανικολάου, δίπλα από το Πανόραμα, θα περνούσε με όρυγμα κάτω από χορτολειβαδική έκταση και θα κατέληγε σε κόμβο τριών κατευθύνσεων προς Μουδανιά, Καλαμαριά και αεροδρόμιο.

«Κάναμε προτάσεις που χλευάστηκαν», παραπονέθηκε ο κ. Δανιηλίδης και έφερε ως παράδειγμα τη δική του πρόταση για θαλάσσια συγκοινωνία όσο διαρκούν τα έργα του  Fly Over. 

Η Μαρία Κέκη, επικεφαλής της παράταξης «Πόλη Ανάποδα» επανέλαβε από την πλευρά της ότι έργο του Fly Over δεν βασίζεται σε καμία μελέτη και οι επιπτώσεις του έχουν ήδη γίνει αισθητές, όπως είναι η αναστάτωση στις ζωές των κατοίκων στους οικισμούς πέριξ του περιφερειακού, αλλά και η εκτιμώμενη υποβάθμιση στο Σέιχ Σου. Συμπλήρωσε, δε, ότι και η αύξηση των χρόνων μετακίνησης αποτελεί ακόμη ένα πρόβλημα του έργου. 

Υπενθυμίζεται ότι κάτοικοι των περιοχών Πυλαίας και Κωνσταντινουπολίτικων πραγματοποίησαν, πριν τη συνεδρίαση και σε συνεργασία με την «Πόλη Ανάποδα», έξω από το δημαρχιακό μέγαρο, συγκέντρωση διαμαρτυρίας ζητώντας τη διακοπή των εργασιών και ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Το έργο για την υλοποίηση του FlyOver έχει αλλάξει τη ζωή μας, προφανώς προς το χειρότερο επισήμανε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης μιλώντας στην ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το FlyOver και μάλιστα ζήτησε συγνώμη για τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς που ακούστηκαν από τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Νίκο Ταχιάο, ο οποίος έκανε λόγο για... παλαιοχριστιανούς στη Θεσσαλονίκη, αναφερόμενος στις αντιδράσεις για το έργο.

«Ο λαϊκισμός από τον ελιτισμό είναι μόνο μισό βήμα απόσταση»

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ως οικοδεσπότης της ειδικής συνεδρίασης στην οποία τοποθετήθηκαν εκπρόσωποι φορέων, υπηρεσιών και κάτοικοι δήλωσε πως το έργο «έχει αλλάξει τη ζωή μας, προφανώς προς το χειρότερο», επαναλαμβάνοντας τη θέση της παράταξής του πως οι εργασίες ήταν προτιμότερο να αναβληθούν μέχρι την έναρξη λειτουργίας του μετρό και την έλευση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων.

«Όταν έλαβα την απάντηση ότι το έργο θα συνεχιστεί, θεωρήσαμε ως διοίκηση πως πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες και να σταθούμε δίπλα στους δημότες της πόλης», συμπλήρωσε ο κ. Αγγελούδης και στάθηκε στις κινήσεις για το ωράριο φορτοεκφόρτωσης και την εξεύρεση θέσεων στάθμευσης.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aggeloudis-3.jpg


«Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη» για όσους προσβλήθηκαν από τοποθετήσεις οι οποίες ακούστηκαν ανέφερε χαρακτηριστικά στην αρχή της ομιλίας του κ. Αγγελούδης «αδειάζοντας» με αυτόν τον τρόπο τον Ν. Ταχιάο. «Τελικά ο λαϊκισμός από τον ελιτισμό είναι μόνο μισό βήμα απόσταση» είπε ο κ. Αγγελούδης απαντώντας με αυτόν τον τρόπο σε άλλον επικεφαλής παράταξης που άσκησε κριτική στου χειρισμούς της διοίκησης. 

«Αυτό που θέλουν οι πολίτες είναι οι πολιτικοί να ακούν την προσωπική αλήθεια και όχι μια πολιτική άποψη που είναι αρεστή για ένα μικρό χρονικό διάστημα. Κατανοώ απόλυτα τις διαφωνίες σας, τους αγώνες, τις κινήσεις σας και προφανώς τις δράσεις σας για τις οποίες, ανεξάρτητα από τις επί μέρους μικρές διαφωνίες, έχουμε αποφασίσει να είμαστε κοντά» συνέχισε ο δήμαρχος απευθυνόμενος προς τους παριστάμενους κατοίκους που αντιδρούν στο έργο και διαβιούν σε οικισμούς πλησίον του περιφερειακού στην Πυλαία και στα Κωνσταντινουπολίτικα.

Υπενθύμισε ότι από τον Μάρτιο του 2023 είχε ζητήσει από την κυβέρνηση την αναβολή του έργου «μέχρι την έναρξη του μετρό, όπου θα υπάρχει και η έλευση των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, να υπάρξει ταυτόχρονα κυκλοφοριακή μελέτη και να ενημερωθούμε σωστά. Συζητήστε με τις κοινότητες των κατοίκων και ελάτε τότε να συνεχίσετε αυτό το έργο». Έκανε σαφές πως είναι υπέρ του έργου, ωστόσο από τη στιγμή που οι εργασίες δεν αναβλήθηκαν, ο δήμος εργάζεται ώστε να υπάρχουν οι λιγότερες δυνατές συνέπειες. 

Μετά την ανακοίνωση της κυβέρνησης ότι το έργο θα ξεκινήσει κανονικά, ο Στ. Αγγελούδης όπως ανέφερς κάλεσε σε σύσκεψη μια ομάδα αρμόδιων επιστημόνων της πόλης για τα συγκοινωνιακά. «Άκουσα τους ειδικούς και συγκροτήθηκαν 11 προτάσεις οι οποίες προφανώς και δεν λύνουν το ζήτημα και δεν απαντούν ριζικά στα προβλήματα που έχετε βάλει. Αυτά τα μέτρα είχα την επιλογή να τα διεκδικήσω από την κυβέρνηση και αν δεν τα κάνει να βγω να την καταγγείλω», ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Ειδικά για τη στάθμευση, ο Στ. Αγγελούδης υπογράμμισε ότι η διοίκησή του σε 50 μέρες κατάφερε και εντόπισε 10 χώρους στάθμευσης περιμετρικά του ιστορικού κέντρου «και τους στείλαμε στην Αθήνα». Προειδοποίησε, δε, ότι αν η κυβέρνηση δεν συνδράμει τον δήμο στη μετατροπή αυτών των χώρων σε πάρκινγκ εντός 3-4 μηνών, τότε η αντίδρασή του θα είναι τελείως διαφορετική.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aggeloudis.jpg

Διαβούλευση και εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων

Σε ό,τι αφορά το θέμα της εφαρμογής της κανονιστικής για το ωράριο των φορτοεκφορτώσεων στα καταστήματα του δήμου Θεσσαλονίκης, διαμήνυσε ότι η κανονιστική πρέπει να εφαρμοστεί. Ωστόσο, απευθυνόμενος προς τους εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου δεσμεύθηκε ότι «θα διαβουλευτούμε και θα δούμε πώς μπορεί να υπάρξει μια ανοχή όσο διαρκούν τα έργα, ώστε η φορτοεκφόρτωση να γίνεται στις ώρες που οι καταστηματάρχες να έχουν τη δυνατότητα να τις υποστηρίξουν». Ξεκαθάρισε βέβαια ότι δεν θα δεχθεί φαινόμενα αναρχίας στον δημόσιο χώρο.

Κοιτώντας ξανά προς τους κατοίκους, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης επανέλαβε: «Είμαστε διατεθειμένοι να είμαστε δίπλα στις δράσεις που έχετε αποφασίσει να κάνετε». 

Ακολούθως, αναφέρθηκε στο «μεγαλύτερο έγκλημα» που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη: στην κατάργηση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης, όταν όπως είπε «σιώπησε η πόλη» αφήνοντας αιχμές για τους πολιτικούς εκπροσώπους της εποχής. 

Κλείνοντας, προανήγγειλε την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στον δήμο και στο Εργαστήριο Φυσικής της Ατμόσφαιρας έως τις αρχές Μαρτίου, με στόχο τη μέτρηση των αέριων ρύπων στην πόλη σε πραγματικό χρόνο.

Οι τοποθετήσεις των φορέων

Στην αρχή της ειδικής συνεδρίασης στο Δημοτικό Συμβούλιο, η διευθύντρια Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Παρασκευή Παπαγεωργοπούλου, δήλωσε πως οι τροχονόμοι που βρίσκονται έξω στον δρόμο «πράττουν το αυτονόητο», δηλαδή «Απλώς επιβάλαμε το νόμο για να μην έχουμε παράνομη στάθμευση. Θέλουμε την καλή συνεργασία των οδηγών. Οι δρόμοι δεν είναι το προσωπικό πάρκινγκ του καθενός. Η λεωφορειολωρίδα είναι για τα μέσα μαζικής μεταφοράς και όχι χώρος στάθμευσης» συμπλήρωσε και προανήγγειλε άμεση ανάληψη δράσης για τα φαινόμενα κατάληψης των λεωφορειολωρίδων στη Βασιλίσσης Όλγας από σταθμευμένα οχήματα ακόμη και τα Σαββατοκύριακα.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aithousa-3.jpg


Εκ μέρους της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ο Πύραρχος - Διοικητής 2ου Πυροσβεστικού Σταθμού, Σάββας Τσολάκης, δήλωσε πως θα αλλάξει ο σχεδιασμός και θα μετασταθμεύσουν οχήματα σε περιφερειακή οδό και Σέιχ Σου. «Συνάνθρωποί μας θα κινδυνεύσουν λόγω καθυστέρησης από τις ομάδες άμεσης επέμβασης. Πρέπει να ενώσουμε δυνάμεις για να βρούμε λύσεις» υπογράμμισε.

Στις καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στους δρόμους αναφέρθηκε και ο αναπληρωτής διευθυντής του ΕΚΑΒ, Κοσμάς Ηλιάδης, λέγοντας πως ενώ μέχρι πρότινος η πρόσβαση σε ένα περιστατικό ήταν 5-6 λεπτά, πλέον δεν μπορεί να υπολογιστεί χρόνος απόκρισης. Από την πλευρά του, ο Χρήστος Καραχρήστος, εκπρόσωπος της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Θεσσαλονίκης ξεκαθάρισε ότι στα επείγοντα περιστατικά, όπως ένα αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, μια ανακοπή ή ένα έμφραγμα, ακόμη και ένα λεπτό μπορεί να είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. «Όταν θα κλείσει πλήρως ο περιφερειακός και δεν θα υπάρχει δυνατότητα χρήσης των παράδρομων τι θα γίνει;» διερωτήθηκε και τόνισε ότι οι εργαζόμενοι σε νοσοκομεία χρειάζονται δύο ώρες παραπάνω για να μεταβούν από το σπίτι στο νοσοκομείο και τούμπαλιν. «Δεν μπορεί να συνεχιστεί το έργο χωρίς ουσιαστικά μέτρα», ανέφερε και πρότεινε να γίνουν άμεσα τα εξής μέτρα: ενίσχυση ΕΚΑΒ με προσωπικό και οχήματα, ενίσχυση του ΟΑΣΘ με εκατοντάδες οδηγούς, νέα λεωφορεία και γραμμές, επιτάχυνση εργασιών μετρό, μείωση της χρέωσης στο σύστημα στάθμευσης του δήμου Θεσσαλονίκης, να βρεθούν δημοτικοί χώροι στάθμευσης, μίσθωση χώρων στάθμευσης για να σταθμεύουν οι εργαζόμενοι και βέβαια να σταματήσουν οι εργασίες. 

Ο Πάρις Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, παρατήρησε ότι η συζήτηση θα έπρεπε να έχει γίνει πριν την έναρξη του έργου για να υπάρχει ενημέρωση προς όλους τους φορείς που αφορά το έργο. Το Fly Over είναι σημαντικό γιατί θα βελτιώσει τα κυκλοφοριακά δεδομένα της πόλης, πρόσθεσε ο κ. Μπίλλιας αλλά σημείωσε ότι δεν θα λυθούν τα προβλήματα. Το πιο σημαντικό όμως είναι να αναπτυχθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της πόλης και να «τρέξουν» οι επεκτάσεις του μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη και το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aithousa-2.jpg


Ο ίδιος κατήγγειλε ότι υπήρχε παντελής έλλειψη σχεδιασμού και μέτρων και «για αυτό βρεθήκαμε σε δραματική κατάσταση από πλευράς κυκλοφορίας τους τελευταίους δύο μήνες». Συμπλήρωσε πως εκ μέρους της ΠΚΜ έχει λειτουργήσει με επάρκεια το σύστημα ελέγχου των φαναριών σε 60 κρίσιμες διασταυρώσεις, κυρίως στους άξονες Καραμανλή - Εγνατία, Εθνικής Αντιστάσεως - Β. Όλγας - Τσιμισκή - Πολυτεχνείου. Σε αυτά τα σημεία τα φανάρια ελέγχονται με αλγόριθμο που ρυθμίζει την κυκλοφορία με τα δεδομένα που λαμβάνει από αισθητήρες, εξήγησε ο αντιπεριφερειάρχης.

Υπενθύμισε ότι υπάρχει επιστημονική επιτροπή που θα παρακολουθεί τις επιπτώσεις του έργου και στην οποία θα συμμετέχουν η ΠΚΜ, το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ και ο ΟΣΕΘ, συνεργαζόμενοι πάνω στο πλάνο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα στα φανάρια που δεν διαθέτουν αισθητήρες και να δημιουργούνται λύσεις για τις περιοχές που επιβαρύνονται περισσότερο.

Ο Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη και πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας δήλωσε πως «Όλοι ξέρουμε ότι ο περιφερειακός είναι ένας κορεσμένος δρόμος, άρα κάτι έπρεπε να γίνει. Το σενάριο που προκρίθηκε, καλώς ή κακώς, είναι το Fly Over. Άρα λέμε ναι σε ένα έργο που αυξάνει τη χωριτηκότητα, αλλά όχι στην ασφυξία» που θα προκαλέσει για όσο θα διαρκούν τα έργα. Ζήτησε συντονισμό για να υπάρξουν οι λιγότερες δυνατές επιπτώσεις μέχρι την έναρξη του μετρό, ενώ εξέφρασε την υποστήριξή του στις 15 παρατηρήσεις της ΠΚΜ και στις 11 του δήμου Θεσσαλονίκης. Τέλος, ζήτησε επιτάχυνση εργασιών του Fly Over και να γίνουν πιο ελκυστικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-kaitezidis.jpg

Η Γεωργία Αϋφαντοπούλου διευθύντρια του ΙΜΕΤ του ΕΚΕΤΑ ενημέρωσε ότι το ΙΜΕΤ έχει δημοσιεύσει εφαρμογές μέσω των οποίων οι πολίτες μπορούν να έχουν εικόνα πού δημιουργούνται προβλήματα και πώς εξελίσσονται οι εργασίες.

«Το πολεοδομικό συγκρότημα πρέπει να προχωρήσει», τόνισε η ίδια και παρατήρησε πως στην πόλη ξεκίνησε «άλλο ένα έργο που διχάζει». 

«Ενώ συζητάμε για το αν πρέπει να κάνουμε μια υποδομή που θα επιτρέψει στην πόλη να έχει ένα ring road, γιατί τέτοιο δεν υπάρχει, οι άλλες πόλεις δημιουργούν οδικές περιφερειακές υποδομές, ενισχύουν τα ΜΜΜ. Έχουμε ένα έργο που έχει μελέτη σκοπιμότητας, έχει ένταξη σε master plan», προειδοποίησε η κα Αϋφαντοπούλου. Πρόσθεσε πως αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται καθυστερημένα μηχανισμός διαχείρισης των επιπτώσεων. «Υποβάλαμε στον ΟΣΕΘ 12 σελίδες υπόμνημα», συνέχισε η ίδια και ανακοίνωσε ότι η παράνομη στάθμευση κόβει το 25% της χωρητικότητας των κεντρικών δρόμων. Χαρακτήρισε, δε, τη ρύθμιση της φωτεινής σηματοδότησης ως ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν.

Παραπέμποντας στο μοντέλο που επικρατεί σήμερα στην Ευρώπη, η διευθύντρια του ΙΜΕΤ είπε πως εστιάζει στο κλείσιμο των κέντρων των πόλεων στα αυτοκίνητα, γύρω-γύρω δακτύλιοι και περιφερειακά χώροι στάθμευσης με ΜΜΜ που καταλήγουν στο κέντρο. Κατά την άποψή της μάλιστα οι Θεσσαλονικείς «αρχίζουν να δίνουν το 50% της λύσης» καθώς έχει παρατηρηθεί ότι «αλλάζουν τις ώρες που ξεκινούν για να διαμορφώσουν διαφορετικό προφίλ αιχμών». Το τελευταίο δεδομένο πάντως προκάλεσε την αντίδραση του κ. Καραχρήστου από την ΕΝΙΘ, ο οποίος παρατήρησε ότι οι εργαζόμενοι ξεκινούν νωρίτερα για να είναι στην ώρα τους στη δουλειά τους και επιβαρύνονται με επιπλέον δύο ώρες μετακινήσεων πριν και μετά την εργασία τους.  

Ο Απόστολος Πρόιος, συγκοινωνιολόγος από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος/τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο είναι σύμβουλος της κυβέρνησης, περιέγραψε αλλιώς την προεργασία για το Fly Over λέγοντας πως προφανώς και υπήρξε μελέτη σκοπιμότητας του έργου. «Το υπουργείο επέλεξε καλώς ή κακώς αυτό το έργο», είπε μετά ο κ. Πρόιος και ξεκαθάρισε ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο είναι υπέρ του έργου αν και αναγνωρίζει ότι «προφανώς θα έχει επιπτώσεις». «Να συζητήσουμε τι λύσεις μπορούμε να βρούμε, αλλά δείτε ήδη πόσο βελτιώθηκαν οι κυκλοφοριακές συνθήκες μέσα στην πόλη μας με την πίεση που υπήρξε να φύγουν τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα. Οφείλουμε ως πολίτες να τηρήσουμε τον ΚΟΚ. Να ξαναγίνει συζήτηση με προτάσεις», κατέληξε ο κ. Πρόιος.

Να σταματήσουν τα έργα ζητούν οι κάτοικοι

Ο Αλέξανδρος Αδαμίδης, δικηγόρος του Συνδέσμου Κατοίκων Οικισμού Κωνσταντινουπολιτών υπενθύμισε ότι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο θα συζητηθούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι υποθέσεις που αφορούν τις προσφυγές των κατοίκων κατά του τρόπου κατασκευής του έργου. Οι λόγοι ακύρωσης είναι περιβαλλοντικές και τυπικές διοικητικές παραβάσεις όπως τις θεωρούν οι κάτοικοι.

Ο ίδιος έκανε λόγο για καταστροφή του οικοσυστήματος στο Σέιχ Σου, καθώς τουλάχιστον 80 στέμματα δασικής έκτασης δεν έχουν πλέον τον χαρακτηρισμό αναδασωτέα. Ήδη καταγράφεται αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ενώ οι σχετικές μετρήσεις έγιναν στην περίοδο του lockdown της πανδημίας όταν η κυκλοφορία των οχημάτων ήταν μειωμένη, συνέχισε ο κ. Αδαμίδης. Ακόμα, δήλωσε ότι ο θόρυβος θα ξεπερνά τα 80 ντεσιμπέλ αντί του ορίου των 50, οπότε θα οι κάτοικοι θα υφίστανται και ηχορύπανση.

Επίσης, ο κ. Αδαμίδης ρώτησε τον κ. Ταχιάο να του πει τι έργα γίνονται πάνω από το τούνελ του περιφερειακού, δίχως όμως να λάβει κάποια απάντηση.

Η Ηρώ Κοντούλα, εκπρόσωπος των κατοίκων της Πυλαίας, διερωτήθηκε πώς από τις 10 λωρίδες κυκλοφορίας που θα υπάρχουν στον περιφερειακό θα διοχετευθεί αυτή η κίνηση σε δρόμο με δύο λωρίδες όπως είναι η οδός Εγνατία στην Πυλαία. «Το έργο μάς οδηγεί στην εξουθένωση με την επιβάρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης» σημείωσε η ίδια και εκτίμησε ότι ακόμη και μετά την ολοκλήρωσή του η Πυλαία θα υφίσταται μόνιμα τις αρνητικές συνέπειες. Υποστήριξε ακολούθως ότι δεν υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που να αποδεικνύουν τον κορεσμό του περιφερειακού και συμπλήρωσε πως η πόλη εδώ και χρόνια χρειάζεται μέσα μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς που να συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με όλες τις γύρω πόλεις, όπως τα Νέα Μουδανιά της Χαλκιδικής.

ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ και εμπορικός κόσμος

Ο Ιωάννης Τόσκας, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ αναφέρθηκε στις νέες γραμμές εξπρές που έχουν τεθεί σε λειτουργία από τα ΚΤΕΛ και τον ΟΑΣΘ. Είπε ακόμη ότι η αναδιάρθρωση των γραμμών θα σχετίζεται με την τροφοδότηση της γραμμής του μετρό στο άμεσο μέλλον και προανήγγειλε νέες αλλαγές. 

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-toskas-oseth.jpg
Ο κ. Τόσκας


Ο Χρήστος Χατζηγεωργίου, διευθυντής Ανάπτυξης του ΟΑΣΘ, εκτίμησε ότι είναι αισθητή η αύξηση των λεωφορείων στην πόλη. Μεταφέρθηκε προσωπικό και αυξήθηκε το δυναμικό των οδηγών, ενώ μισθώθηκαν πιο καινούργια αρθρωτά λεωφορεία αυξάνοντας και τη χωρητικότητα, είπε μετά. Πρότεινε τη χρήση καμερών και άλλων μέσων για την προστασία και αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, χωρίς να απασχολείται το προσωπικό της τροχαίας. Συμπλήρωσε ότι ο ΟΑΣΘ διεκδικεί προσλήψεις οδηγών με τον επόμενο κύκλο κινητικότητας και αναμένει στο τέλος της άνοιξης 110 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία βέβαια μένει να φανεί εάν θα έχουν οδηγούς για να τα κυκλοφορήσουν. Τέλος, ο κ. Χατζηγεωργίου προανήγγειλε τη λειτουργία νέας γραμμής από ανατολικά προς τη Βιομηχανική Περιοχή στη Σίνδο σε συνεννόηση με ΟΣΕΘ, ΕΚΘ και ΓΣΕΕ.

Ο Παντελής Φιλιππίδης, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης είπε: «Καλό είναι να σεβαστούμε την αγορά της πόλης που περνάει δύσκολη εποχή και μετά τη δεκαετή κρίση, την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία». Ακολούθως εκτίμησε πως το γεγονός ότι δεν παρατηρείται μεγάλο πρόβλημα στην κυκλοφορία στο κέντρο οφείλεται όχι στα μέτρα της Πολιτείας, αλλά στο ότι οι πολίτες αποφεύγουν το κέντρο με αποτέλεσμα ο τζίρος των καταστημάτων να έχει πέσει ήδη τουλάχιστον κατά 20%. «Οδηγούμε τον κόσμο στα μεγάλα περιφερειακά οικονομικά κέντρα. Μην σκοτώνετε την αγορά γιατί δεν έχει άλλα περιθώρια», παρότρυνε τους παριστάμενους.

Για τις φορτοεκφορτώσεις ο κ. Φιλιππίδης σημείωσε ότι η πόλη δεν μπορεί να τροφοδοτηθεί μέχρι τις 7:30 το πρωί. Μέχρι τότε μπορούν τα σούπερ μάρκετ γιατί υπάρχει προσωπικό, υπάρχει και ο χώρος. Τα μικρομάγαζα όμως δεν μπορούν να έρθουν στις 6:00 το πρωί να παραλάβουν και για αυτό ζήτησε να υπάρχει ένα δίωρο φορτοεκφόρτωσης μέσα στην ημέρα. Παράλληλα, αιτήθηκε τη μετατροπή των χώρων φορτοεκφόρτωσης από φορτηγά 1,5 τόνου που είναι σήμερα σε φορτηγά 3,5 τόνων διότι έτσι τα εμπορεύματα θα διακινούνται με λιγότερα δρομολόγια. «Θα γλιτώσουμε σχεδόν τα 2/3 των μεταφορών», είπε χαρακτηριστικά και κάλεσε τους αρμόδιους να κάνουν πάρκινγκ στις εισόδους του περιφερειακού όπου υπάρχουν ελεύθεροι χώροι.

synedriasi-flyover-dimos-thessalonkis-aithousa.jpg

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Χρήστος Νικολόπουλος, Β αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης. Τα προβλήματα θα γίνονται χειρότερα με την πάροδο του χρόνου και αυτή η συνάντηση θα έχει αξία αν συνεχιστεί είπε ο ίδιος. «Μπήκε μία θηλιά στην πόλη μας με την οποία καλούμαστε να πορευθούμε», σημείωσε ο κ. Νικολόπουλος και κάλεσε τους συναρμόδιους φορείς να δείξουν ότι προσπαθούν για τους 50.000 επαγγελματίες της πόλης. Ειδικότερα ζήτησε να υπάρχουν χώροι ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί το ωράριο φορτοεκφορτώσεων.

Η στάση των δημοτικών παρατάξεων

Ο Βασίλης Τομπουλίδης, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» υποστήριξε ότι οι μόνοι που πανηγυρίζουν για το έργο είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Συμπλήρωσε πως ικανοποίηση υπάρχει και στα τουριστικά κέντρα για τη μετατροπή του ιστορικού κέντρου. Κατήγγειλε, δε, ότι δεκάδες εκατομμύρια ευρώ θα δοθούν στους εργολάβους για να μην υπάρχουν διόδια και αυτά είναι χρήματα που θα στερηθεί η πόλη για την ανέγερση σχολείων και την υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων.

Αντιθέτως, ο κ. Τομπουλίδης πρότεινε ενίσχυση του ΟΑΣΘ με μόνιμες προσλήψεις και λεωφορεία, ολοκληρωμένη πυροπροστασία και αναβάθμιση του Σέιχ Σου, και οι αρμόδιοι να λάβουν υπ' όψιν τις ανησυχίες των κατοίκων που ζουν γύρω από τον περιφερειακό. Μέχρι να γίνουν τα παραπάνω, δεν πρέπει να υπάρξει καμία εξέλιξη των έργων, διαμήνυσε ο κ. Τομπουλίδης. 

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, επικεφαλής της παράταξης «Ναι στη Θεσσαλονίκη» δήλωσε πως «Εμένα με τρομάζει να μπει η πόλη σε αυτορρύθμιση». Είπε πως χρειάζονται υποδομές για την ενίσχυση της μικροκινητικότητας και άφησε αιχμές για τη διοίκηση Αγγελούδη με φόντο το έργο ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας που δεν θα περιλαμβάνει υπόγειο χώρο στάθμευσης. Εκτίμησε, δε, ότι θα χαθεί πολύτιμος χρόνος μέχρι να βρεθούν χώροι στάθμευσης περιφερειακά του κέντρου, όπως προσπαθεί να πράξει η διοίκηση του δήμου.

Ο Σπύρος Πέγκας, επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη για Όλους» σχολίασε και αυτός τις δηλώσεις Ταχιάου, χωρίς να τον κατονομάσει, παρατηρώντας πως «Συχνά τυχαίνει να μπαίνουμε σε μια θεσμική φούσκα και χάνουμε την επαφή με το τι συμβαίνει εκεί έξω και τι βιώνει ο κόσμος καθημερινά». Η πορεία της Θεσσαλονίκης μας οδηγεί σε μια δυστοπική πραγματικότητα, συνέχισε ο κ. Πέγκας λέγοντας πως παλιότερα η Θεσσαλονίκη συγκρινόταν με την Κωνσταντινούπολη και σήμερα έχει καταλήξει να συγκρίνεται με την Πρίστινα, ενώ έχει μείνει πίσω σε σχέση και με άλλες ελληνικές πόλεις, όπως η Αλεξανδρούπολη.

«Είμαστε η πόλη με την υψηλότερη ατμοσφαιρική ρύπανση, με έναν άθλιο σιδηροδρομικό σταθμό, χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση» είπε και άφησε αιχμές για το «μάθημα» που έδωσε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Ν. Ταχιάος. «Εδώ γίνονται μαθήματα ότι δεν καταλαβαίνουμε. Καταλαβαίνουμε πλήρως και θα ήθελα να το αποφεύγετε όσοι έρχεστε (σ.σ. εννοεί από την Αθήνα)», σημείωσε δηκτικά ο κ. Πέγκας.

Υπενθύμισε ότι από το 2000 δεν υπάρχει μητροπολιτική κυκλοφοριακή μελέτη για τη Θεσσαλονίκη, συνεπώς «μην προσπαθεί να μας πείσει κανείς ότι το έργο αυτό θα σώσει την πόλη. Άλλα περιμέναμε, άλλα έργα έγιναν χωρίς να μας ρωτήσει κανείς», δήλωσε ο ίδιος.

Κατήγγειλε μάλιστα ότι υπάρχει μυστικότητα γύρω από το έργο. «Δεν έχουμε πρόσβαση στις μελέτες, ζητάμε και δεν μας δίνουν», εξήγησε. 

Κλείνοντας, ο κ. Πέγκας διατράνωσε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι υποκατάστημα της κυβέρνησης, οπότε πρότεινε να μην μπαίνει η αυτοδιοίκηση στη λογική της διαπραγμάτευσης και εκτίμησε ότι οι στρατηγικές που επιλέγει αυτή η κυβέρνηση δεν ωφελούν την πόλη.

Ο Σίμος Δανιηλίδης, δήμαρχος Νεάπολης Συκεών, παρατήρησε πως όταν ο Νίκος Ταχιάος μάς είπε ότι οι υπογραφές έπεσαν τον Δεκέμβριο του 2022, δεν είπε ότι το έργο δεν ξεκίνησε στις αρχές του 2023. «Στην πρώτη σύσκεψη ακούσαμε την απαίτηση αυτοδιοικητικών "μη τυχόν ξεκινήσει το έργο πριν τη δεύτερη Κυριακή"» των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών το φθινόπωρο του 2023, αποκάλυψε ο κ. Δανιηλίδης.

«Ποιος θα πληρώσει την αποζημίωση; αυτοί που είχαν ζητήσει την παράταση ή εμείς;», διερωτήθηκε σχετικά με την πρώτη αποζημίωση που διεκδικεί επισήμως ο εργολάβος από το κράτος για τη έγκαιρη έναρξη των εργασιών. 

Αμέσως μετά ο κ. Δανιηλίδης κατηγόρησε τον Ν. Ταχιάο ότι είπε ψέματα για το έργο που είχε προκριθεί το 2007, τον εξωτερικό δακτύλιο. «Ήμασταν όλοι οι φορείς της πόλης υπέρ του εξωτερικού δακτυλίου. Οι μελέτες για αυτό το έργο ξεκίνησαν το 2007 και ο Ν. Ταχιάος μίλησε με τέτοιο απαξιωτικό τρόπο και είπε ψέματα ότι περνάει μέσα από το Σέιχ Σου» υποστήριξε ο κ. Δανιηλίδης και περιέγραψε τη δίοδο του δακτυλίου που θα ξεκινούσε πίσω από το ΤΙΤΑΝ και θα συνέχιζε από το Ρετζίκι, πίσω από το νοσοκομείο Παπανικολάου, δίπλα από το Πανόραμα, θα περνούσε με όρυγμα κάτω από χορτολειβαδική έκταση και θα κατέληγε σε κόμβο τριών κατευθύνσεων προς Μουδανιά, Καλαμαριά και αεροδρόμιο.

«Κάναμε προτάσεις που χλευάστηκαν», παραπονέθηκε ο κ. Δανιηλίδης και έφερε ως παράδειγμα τη δική του πρόταση για θαλάσσια συγκοινωνία όσο διαρκούν τα έργα του  Fly Over. 

Η Μαρία Κέκη, επικεφαλής της παράταξης «Πόλη Ανάποδα» επανέλαβε από την πλευρά της ότι έργο του Fly Over δεν βασίζεται σε καμία μελέτη και οι επιπτώσεις του έχουν ήδη γίνει αισθητές, όπως είναι η αναστάτωση στις ζωές των κατοίκων στους οικισμούς πέριξ του περιφερειακού, αλλά και η εκτιμώμενη υποβάθμιση στο Σέιχ Σου. Συμπλήρωσε, δε, ότι και η αύξηση των χρόνων μετακίνησης αποτελεί ακόμη ένα πρόβλημα του έργου. 

Υπενθυμίζεται ότι κάτοικοι των περιοχών Πυλαίας και Κωνσταντινουπολίτικων πραγματοποίησαν, πριν τη συνεδρίαση και σε συνεργασία με την «Πόλη Ανάποδα», έξω από το δημαρχιακό μέγαρο, συγκέντρωση διαμαρτυρίας ζητώντας τη διακοπή των εργασιών και ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία