Η Θεσσαλονίκη φεύγει μπροστά
Η Θεσσαλονίκη βγαίνει από τη μιζέρια της και αναπτύσσεται κόντρα σε αυτούς που σε όλα έλεγαν «όχι». Γιατί αυτή η μόνιμη γκρίνια όλων αυτών που δεν ήθελαν να γίνει οτιδήποτε στην πόλη μας αποτελούσε έναν ανασταλτικό παράγοντα στην ανάπτυξή της. Κλασσικό παράδειγμα «το έγκλημα στη Βενιζέλου». Τελικά το μεγαλύτερο «έγκλημα» το διέπραξαν αυτοί που με τις ενέργειες τους καθυστέρησαν για τουλάχιστον δύο χρόνια τη λειτουργία του Μετρό.
Σήμερα στη Θεσσαλονίκη προγραμματίζονται δύο εμβληματικές επενδύσεις. Μία στη δυτική Θεσσαλονίκη και μία στην ανατολική. Αναφέρομαι στη μεγάλη επένδυση που θα γίνει στον χώρο του εργοστασίου Φιξ, που θα πλησιάσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Κατοικίες, χώροι ψυχαγωγίας και πολιτισμού, χώροι γραφείων και πολύ πράσινο. Και όλα αυτά επί του κύματος σε αυτή την προνομιούχα περιοχή που επί πολλές δεκαετίες παρέμεινε αναξιοποίητη. Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, εμφανίστηκε επενδυτής, αλλά κυρίως από το 2019 και μετά άλλαξε το πολιτικό και το οικονομικό κλίμα.
Η άλλη μεγάλη επένδυση θα πραγματοποιηθεί στην άλλη πλευρά της Θεσσαλονίκης, στον χώρο του κεραμουργείου Αλατίνη, με τον ουρανοξύστη των 100 μέτρων και το πολύ πράσινο. Μία επένδυση με σεβασμό στο περιβάλλον και στην αισθητική. Έτσι, η πόλη μας θα αποκτήσει ακόμα ένα τοπόσημο στην ανατολική πλευρά της.
Μέχρι να αποπερατωθούν αυτές οι επενδύσεις εντωμεταξύ θα έχει ολοκληρωθεί και η επέκταση του Μετρό προς τη Μίκρα, ενώ θα ξεκινήσουν οι εργασίες και για την επέκτασή του προς τις δυτικές συνοικίες που σφύζουν από ζωή, καθώς αναπτύσσονται ραγδαία. Μου έλεγε πανεπιστημιακός πως ο Εύοσμος έχει τον πιο νεανικό πληθυσμό σε όλη την Ελλάδα.
Από τη μελλοντική όψη της Θεσσαλονίκης άφησα εκτός την ανάπλαση της Έκθεσης, καθώς αυτό το project -παρά τα όσα λέγονται- βρίσκεται στον αέρα. Φαίνεται πως υπάρχουν προβλήματα στη χρηματοδότηση που σχετίζονται με την οικονομική απόδοση της επένδυσης. Επίσης δεν αναφέρθηκα στην αξιοποίηση του χώρου της ιστορικής αλευροβιομηχανίας Αλατίνη. Εκεί κάτι κινείται στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και μπορεί να υπάρξουν και σε αυτό το μέτωπο ευχάριστες εξελίξεις. Μακάρι!
Αυτές είναι οι θετικές πτυχές για την πορεία της πόλης μας στο μέλλον. Υπάρχουν όμως και τα γνωστά προβλήματα που αφορούν πρωτίστως τις υποδομές, κυρίως στον τομέα της καθαριότητας. Είναι γνωστό πως σε αυτόν τον τομέα η πόλη ανέκαθεν έπασχε. Σήμερα, με τους χιλιάδες χώρους ψυχαγωγίας και εστίασης και τη θεαματική άνοδο του τουριστικού ρεύματος το πρόβλημα επιδεινώνεται. Προφανώς κάτι θα πρέπει να αλλάξει και αυτό δεν μπορεί να είναι άλλο από το να περάσει η αποκομιδή των σκουπιδιών στην ιδιωτική πρωτοβουλία, καθώς το υπάρχον σύστημα αδυνατεί να κρατήσει την πόλη καθαρή, εδώ και σχεδόν μία 20ετία. Θα το τολμήσει η νέα δημοτική αρχή;
Τα στοιχήματα και οι προκλήσεις για τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας είναι πολλές. Το ζητούμενο είναι αν οι ελίτ της πόλης θα ανταποκριθούν σε αυτές τις προκλήσεις και κυρίως τι θα διεκδικήσουν από την κεντρική εξουσία, ώστε όλα τα έργα να ολοκληρωθούν στην ώρα τους, χωρίς τις γνωστές καθυστερήσεις, για τις οποίες βεβαίως φέρουν σημαντική ευθύνη και οι γνωστοί και μη εξαιρετέοι τοπικοί παράγοντες.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 08.10.2023