ΑΠΟΨΕΙΣ

Ο πύργος της Πίζας

 17/12/2019 09:00

Το σύνταγμά μας ορίζει ως βασική αποστολή της παιδείας τη διάπλαση σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

Άρθρο 16 «H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».

Όπως ορίζεται στο Νόμο 1566/1985, σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά.

Πού καταλήγει η παιδεία μας; Σε εισαγόμενους στα ΑΕΙ, που κατά τη διάρκεια της γ’ λυκείου απομνημονεύουν για τις εξετάσεις εισαγωγής! Στη β’ λυκείου προετοιμάζονται για την γ’ λυκείου. Με τη διάσπαση κατά την γ’ λυκείου σε ομάδες που η κάθε μία απομνημονεύει άλλα πράγματα, οι μαθητές καταλήγουν να μην μπορούν να ξέρουν βασικά απαιτούμενα για τη ζωή τους και την ένταξη στην αγορά και την κοινωνία. Δηλαδή: Ούτε ελεύθεροι γίνονται ούτε υπεύθυνοι, ούτε ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Τους βλέπουμε (μας το λένε και οι συνάδελφοι του λυκείου) στη διάρκεια των σπουδών τους. 33% του συνόλου είναι υπεύθυνοι. 33% αδιάφοροι και 33% ανεύθυνοι.

Τι φταίει; Το πρόγραμμα σπουδών στο λύκειο. Η ομοιομορφία (δεν υπάρχει ή δεν είναι ελκτικό το τεχνικό - επαγγελματικό λύκειο), η βαθμοθηρία για τις επερχόμενες εξετάσεις. Υπάρχει θεραπεία; Δύσκολα. Αλλά σίγουρα ο συνυπολογισμός του βαθμού, αν ο βαθμός δεν σταθμιστεί (όπως π.χ. γίνεται μέσω του ECTS στα πτυχία των ΑΕΙ όπου αν πάρουν όλοι 10 είναι σαν να πήραν 6) θα καταλήξει στο τίποτα. Σήμερα 65% των μαθητών έχουν επίδοση πάνω από 16,5. Σοβαρά;

Τι άλλο; Αποσύνδεση του λυκείου από την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Αναμόρφωση των σπουδών. Θα πρότεινα να υπάρχουν 6 κύκλοι (ισότιμοι): Γλώσσα (όχι Αρχαία, Ελληνικά), Μαθηματικά (μαζί με Στατιστική), Φυσικές Επιστήμες, Κοινωνικές Επιστήμες, Πολιτική και Δημοκρατία, Ξένη Γλώσσα. Και στο τέλος για το απολυτήριο τεστ δεξιοτήτων! Όχι γραπτές απομνημονεύσεις. Γίνεται; Γίνεται! Μετ’ επαίνων απορρίφθηκε τότε με τον Αρσένη γιατί χαλούσε την πιάτσα (των ιδιαίτερων και των φροντιστηρίων). Ας το κάνουμε επιτέλους, μπας και βελτιωθούμε τουλάχιστον στο Πίζα…

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15 Δεκεμβρίου 2019

Δημοφιλείς Απόψεις