Του Αγίου Βαλ(λλ)εντίνου
Τα κλισέ για τη Θεσσαλονίκη είναι πολλά και όσο περνούν τα χρόνια προστίθενται και άλλα, χωρίς τα παλαιότερα να «αποσυρθούν» από την κυκλοφορία. Έτσι η «φτωχομάνα» συνυπάρχει με τη «νύμφη του Θερμαϊκού», η «συμπρωτεύουσα» με την «πρωτεύουσα των Βαλκανίων», και το «κέντρο καινοτομίας» συναγωνίζεται με την «ερωτική πόλη». Συνήθως όλα αυτά τα ακούμε από ανθρώπους που δεν ζουν εδώ. Είναι η ευκολία του στερεότυπου, η τάση ωραιοποίησης, η αχλύ του εξωτισμού με την οποία περιβάλουν τη Θεσσαλονίκη όσοι τη βλέπουν από απόσταση, και φυσικά η ανάγκη για κολακεία-εργαλείο πολύ χρήσιμο στους πολιτικούς.
Πολλοί Θεσσαλονικείς μπορεί να εκνευρίζονται με τα συγκεκριμένα κλισέ που παρουσιάζουν τη Θεσσαλονίκη περίπου ως παράδεισο. Κάποιοι άλλοι τα επικαλούνται ακριβώς για να ειρωνευτούν την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η πόλη. Ωστόσο κάποια από αυτά τα κλισέ θα μπορούσαν να αποδειχθούν χρήσιμα, ακόμα και προσοδοφόρα. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στον περίφημο χαρακτηρισμό της Θεσσαλονίκης «ερωτική πόλη». Δεν έχει σημασία για ποιο λόγο κάποιοι κάποτε άρχισαν να την αποκαλούν κάποτε ερωτική πόλη. Δεν έχει καν σημασία αν είναι -τι σημαίνει άλλωστε ερωτική πόλη; Μπορεί η πόλη να χτίσει ένα «αφήγημα», έναν «μύθο» γύρω από αυτό το κλισέ. Ας το κάνουμε εικόνα. Σε λίγες ημέρες είναι του Αγίου Βαλεντίνου -με το λάμδα παχύ, σαλονικιώτικο, κατά προτίμηση. Σκεφτείτε αυτές τις ημέρες ζευγάρια κάθε ηλικίας και μορφής να έρχονται στην πόλη που γιορτάζει τον έρωτα. Για να φωτογραφηθούν στο υπέροχο ηλιοβασίλεμα, να ζήσουν ρομαντικές βραδιές με δείπνα σε ωραία εστιατόρια, χαλάρωση σε σπα και διαμονή σε ξενοδοχεία. Όλη η πόλη να ζει στους ρυθμούς του έρωτα. Θεατρικές παραστάσεις και εικαστικές εκθέσεις, συναυλίες, λογοτεχνικά αφιερώματα και ειδικές κινηματογραφικές προβολές -μία πανδαισία για το θέμα που ύμνησε περισσότερο από κάθε άλλο η τέχνη.
Υπάρχουν κι άλλοι, πιο... πιπεράτοι τομείς δραστηριότητας που θα μπορούσαν να επωφεληθούν. Για όσους μειδιούν να θυμίσουμε ότι κάποτε είχαν γίνει στη Θεσσαλονίκη τέτοιου είδους ερωτικές εκθέσεις και φεστιβάλ, ενώ τα αντίστοιχα events στην Αθήνα συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον χιλιάδων επισκεπτών.
Πόλη του έρωτα, με το σωστό μάρκετινγκ, για να δουλεύει όλη η πόλη όχι μόνο του Αγίου Βαλεντίνου, αλλά όλο τον χρόνο. Να έρχονται εδώ τα ζευγάρια για να τελούν πολιτικό ή θρησκευτικό γάμο, για να ανανεώνουν τους «όρκους» τους, ή ακόμα και να ζήσουν για λίγο τον παράνομο έρωτα τους.
Έχουμε το κλισέ, έχουμε το ηλιοβασίλεμα και το όμορφο σκηνικό της πόλης. Λείπει η στόχευση, το μάρκετινγκ και μία πιο ευρεία ματιά.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 11.02.2024