Από αρνητικά πώς πάει;
Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών φέρει τεράστια ευθύνη για τον κάκιστο συντονισμό της έναρξης κατασκευής του FlyOver. Ευθύνεται όμως και για το ότι προώθησε ένα μεγάλο έργο που ελάχιστα στρατηγικά αναπτυξιακά οφέλη θα προσφέρει. Αντίθετα, η επιλογή χρηματοδότησης της εξωτερικής περιφερειακής θα γεννούσε σημαντικές μακροπρόθεσμες υπεραξίες σε Ρετζίκι, Φίλυρο, Ασβεστοχώρι, Εξοχή, Πανόραμα, Πυλαία και Θέρμη. Δυστυχώς όμως οι επικεφαλής των όμορων δήμων δεν αγωνίστηκαν για την αλλαγή του ισχύοντος σχεδιασμού, τουλάχιστον όσο θα έπρεπε.
Πέραν λοιπόν των δαπανών για την κατασκευή της, η νέα υπερυψωμένη λεωφόρος δεν κομίζει κάτι σοβαρό από οικονομικής απόψεως. Από αρνητικά όμως πώς πάει; Πώς θα επηρεαστούν οι καταναλωτικές συνήθειες και η τοπική οικονομία γενικότερα; Η δυσκολία πρόσβασης στο κέντρο θα είναι άραγε ισόποση για τους κατοίκους των ανατολικών και των δυτικών δήμων; Οι κάτοικοι των δυτικών δήμων θα επιμείνουν να επισκέπτονται τα εμπορικά κέντρα στα ανατολικά; Τα καταστήματα ημιχονδρικής στην Κ. Καραμανλή πώς θα ανταπεξέλθουν στην απόλυτη απαγόρευση της στάθμευσης εκεί; Οι κατά τόπους αδύναμες αγορές θα ισχυροποιηθούν;
Η τρέχουσα ικανοποιητική ζήτηση για κατοικίες στη Θέρμη και στα Κωνσταντινοπολίτικα θα συνεχιστεί; Η αντίστοιχη μέτρια ζήτηση σε Εύοσμο και Ωραιόκαστρο θα αυξηθεί; Οι σημερινές υψηλές τιμές ενοικίασης ιατρείων, καταστημάτων και διαμερισμάτων στο κέντρο θα διατηρηθούν; Τα αυξημένα μεταφορικά κόστη θα μετακυλιστούν στους καταναλωτές, ειδικά στα ανατολικά; Οι μεγάλες λαϊκές θα υποστούν πλήγμα; Μήπως εξαιτίας των παραπάνω ενδυναμωθούν οι διαδικτυακές πωλήσεις;
Βραχυπρόθεσμα-μεσοπρόθεσμα, πού θα κατασκευαστούν νέοι αναγκαίοι γραφειακοί χώροι; Οι επιχειρήσεις θα προσφέρουν περισσότερες δυνατότητες εξ αποστάσεως απασχόλησης στους εργαζομένους τους; Θα δούμε πιο αξιόλογες πωλήσεις πατινιών και ποδηλάτων; Ο τουρισμός της πόλης θα πληγεί, κι αν ναι, πόσο; Τι μέλλει γενέσθαι με τους Έλληνες και ξένους επισκέπτες της Χαλκιδικής; Όσα αναφέρονται παραπάνω, πώς θα μεταβληθούν μετά τη λειτουργία του μετρό; Και το κυριότερο, όποιες αλλαγές συμβούν θα είναι προσωρινές ή θα αποδειχθούν μόνιμες;
Δυστυχώς δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις στα προαναφερθέντα ερωτήματα. Πάντως σίγουρα θα βρεθούν και ευνοημένοι απ’ όλη αυτή την αναστάτωση. Ωστόσο, υπάρχει σαφής κίνδυνος μείωσης της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας, καθώς και η κατανάλωση θα μπορούσε να σημειώσει πτώση, και νέες επενδύσεις στο real estate να παγώσουν. Με τέτοιες οικονομικές συνέπειες, το πολιτικό σκηνικό δε θα μείνει ανεπηρέαστο. Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει περαιτέρω πτώση των ποσοστών της στη Θεσσαλονίκη, που πλέον δε τα οφείλονται μόνο στην κακή καθημερινότητα. Όμως πτώση των ποσοστών ίσως δουν κι όσοι δήμαρχοι εστιάζουν μόνο στα απολύτως απαραίτητα, χωρίς να διαθέτουν όραμα και αισθητική. Βλέπετε, αν οι Θεσσαλονικείς αρχίσουν να περνούν περισσότερο χρόνο στη γειτονιά τους αντί στα υπερτοπικά κέντρα, θ’ αρχίσουν να γκρινιάζουν για διάφορα στραβά που μέχρι τώρα τους άφηναν αδιάφορους.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.11.2023