Δυνατά και… επενδυτικά στο 2023 η Θεσσαλονίκη
02/01/2023 07:00
02/01/2023 07:00
Κομμάτι - κομμάτι σχηματίζεται το αναπτυξιακό και επενδυτικό παζλ της Θεσσαλονίκης με την πόλη εδώ και περίπου δύο χρόνια να έχει καταστεί πόλος έλξης για όλο και περισσότερες εταιρείες διεθνούς ακτινοβολίας, με την τοπική οικονομία να στέκεται στον βατήρα εκτόξευσης, έτοιμη για ένα μεγάλο άλμα στο μέλλον.
Δημόσια έργα υποδομών και ιδιωτικές επενδύσεις σκιαγραφούν μία ιδιαίτερα ελπιδοφόρα εικόνα, αρκεί βέβαια η προστιθέμενη αξία που θα αφήσουν να έχει μετρήσιμο και υπολογίσιμο αντίκρισμα στους πολίτες και την τοπική οικονομία.
Ο ούριος επενδυτικός Bαρδάρης που φαίνεται να πνέει με αφορμή τα project που εξελίσσονται και φιλοδοξούν να καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη διαμετακομιστικό και τεχνολογικό κέντρο των Βαλκανίων, φανερώνει μία δυναμική πάνω στην οποία η πόλη μπορεί να χτίσει και να «πλάσει» το ψηφιακό και εμπορευματικό της μέλλον, αφήνοντας μία ισχυρή παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές.
Μένει να αποδειχτεί αν ο «οργασμός» δημοσίων έργων, παρεμβάσεων στις υποδομές και ιδιωτικών πρωτοβουλιών θα της προσδώσει την απαραίτητη ώθηση, αλλάζοντας ριζικά μία εικόνα... μιζέριας (δε φταίει για όλα το κράτος των Αθηνών), που για πολλά χρόνια την κρατούσε καθηλωμένη σε έναν βούρκο στασιμότητας.
O αυτοκινητόδρομος που... πετάει
Στον διάδρομο απογείωσης, μετά την υπογραφή της σύμβασης παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη λίγο πριν τις γιορτές, εισέρχεται το φιλόδοξο εγχείρημα του υπέργειου άξονα που θα επιχειρήσει να καταστήσει ευκολότερες τις μετακινήσεις Θεσσαλονικέων και επισκεπτών, βάζοντας τέλος στο μαρτύριο του Περιφερειακού που υφίστανται οι οδηγοί.
Τα έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν μέχρι την άνοιξη του 2023, ανάδοχος είναι η ΑΒΑΞ - Μytilineos, καθώς θα χρειαστεί να γίνει αρχικά η κατάληψη του χώρου, να δημιουργηθούν τα εργοτάξια και να ξεκινήσει η πρόσληψη προσωπικού, περίπου 1.000 άτομα, που θα χρειαστεί για την κατασκευή του έργου.
Το «FlyOver» θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση και θα σώσει ζωές, καθώς σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, ο δείκτης θνησιμότητας στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης είναι 12 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την Αττική Οδό στην Αθήνα.
Το «FlyΟver» θα είναι το πρώτο οδικό έργο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ, στην Ελλάδα. Προσδοκάται να έχει παραδοθεί το αργότερο έως το 2027.
Από σαράντα κύματα ο έκτος προβλήτας
Μάχη με... τα κύματα δίνει ο ΟΛΘ για την εκκίνηση του εμβληματικού έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα του λιμανιού. Η απόφαση του ΣτΕ την περασμένη άνοιξη σχετικά με το αντίστοιχο μεγάλο λιμενικό έργο που πραγματοποιείται στο λιμάνι του Πειραιά, πως για να προχωρήσει το έργο απαιτείται Σχέδιο Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και master plan, τροποποίησαν το πλάνο υλοποίησης του μεγάλου έργου και στη Θεσσαλονίκη.
Εφόσον δεν παρουσιαστούν νέες καθυστερήσεις οι εγκρίσεις αναμένεται να έχουν δοθεί μέχρι την άνοιξη του 2023. Έπειτα, ο ΟΛΘ θα έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε σύμβαση κατασκευής με το έργο να μπαίνει στην τελική ευθεία, με στόχο να ολοκληρωθεί το 2026.
Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα αλλάξει επίπεδο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προσφέροντάς του την δυνατότητα να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και παρέχοντας την ευχέρεια σε πλοία κύριων γραμμών να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.
Υπενθυμίζεται πως το σχήμα ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ROVER MARITIME αναλαμβάνει τα έργα, καθώς επικράτησε στον διαγωνισμό.
Αεροδρόμιο «Μακεδονία»: Στο ραντάρ του οι ΗΠΑ
Μετά από 2-3 χρόνια (μέχρι το 2025), η Θεσσαλονίκη θα είναι σε θέση να ανοίξει τα φτερά της μέχρι τις ΗΠΑ, με απευθείας πτήσεις. Οι ενδιαφερόμενες εταιρείες, για να φτάσουν από την ιδέα στην πράξη, στην ένταξη ενός νέου προορισμού στα προγράμματά τους, χρειάζονται χρόνο.
Αξίζει να σημειωθεί πως η Fraport έχει ολοκληρώσει το νέο τέρμιναλ του αεροδρομίου ενώ ο νέος διάδρομος προσαπογειώσεων έχει τη δυνατότητα να υποδεχτεί υπερατλαντικές πτήσεις.
Νέα πορεία χαράσσει η Εγνατία
Εντός του 2023, μάλλον μετά τις εκλογές, εκτιμάται πως θα ξεκινήσει η 35ετής περίοδος παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, για την οποία, πριν από έναν χρόνο, ανάδοχος αναδείχθηκε η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα - Egis.
Προς το παρόν υπάρχουν αρκετές εκκρεμότητες που θα πρέπει να ολοκληρωθούν. Οι σημαντικότερες από αυτές είναι η αδειοδότηση των σηράγγων της Εγνατίας Οδού από την αρμόδια Δημόσια Αρχή Σηράγγων, η εκκίνηση λειτουργίας όλων των σταθμών διοδίων, η θέσπιση του ύψους των διοδίων, κ.τ.λ.
Με την ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων θα συναφθεί η σύμβαση και θα σταλεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο ενώ στη συνέχεια θα γίνει η γνωστή διαδικασία κύρωσης από τη Βουλή και υπογραφής της σύμβασης πακέτο με το οικονομικό κλείσιμο.
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού θα... γεμίσει τα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ καθώς το τίμημα πλησιάζει το 1,5 δισ. ευρώ.
Το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Egis Projects θα αναλάβει την διαχείρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας και των τριών κάθετων οδικών αξόνων της για 35 χρόνια. Πρόκειται για τον βασικό άξονα των 658 χιλιομέτρων από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου αλλά καις 3 κάθετους άξονες 225 χιλιομέτρων. Είναι οι άξονες Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, Καστοριά-Κρυσταλλοπηγή και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.
Με «προμετωπίδα» τη Pfizer
H πιο πρόσφατη περίπτωση εταιρείας - κολοσσού που αποφάσισε να εγκατασταθεί στην πόλη δηλώνοντας ηχηρό «παρών» με το Κέντρο Καινοτομίας και το Κέντρο Επιχειρησιακών Λειτουργιών, στέλνοντας ακόμα πιο ηχηρό μήνυμα για τις προοπτικές της Θεσσαλονίκης είναι η Pfizer.
Ενώ ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την πρόσληψη 200 ατόμων στο Κέντρο Καινοτομίας, σήμερα εργάζονται 420 άτομα υψηλής ειδίκευσης και μέχρι το τέλος του 2023 ο αριθμός τους θα φτάσει τα 500 άτομα. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος των νέων επιστημόνων για να εργαστούν στο CDI της Pfizer είναι ότι η εταιρεία δέχτηκε μέχρι σήμερα 20.000 βιογραφικά. Τρεις στους τέσσερις υποψηφίους είχαν μεταπτυχιακό, το 87% όσων προσλήφθηκαν ήταν στον τομέα του STEM, ενώ περίπου το 15% εξ αυτών ήταν Έλληνες που ζούσαν στο εξωτερικό.
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ για την επίδραση του κέντρου στην ελληνική οικονομία, κάθε μία θέση στο DCI συμβάλλει στη δημιουργία 2,3 θέσεων εργασίας. Έτσι μέχρι το 2030, το ΙΟΒΕ εκτιμά ότι το όφελος θα είναι περί τις 8.100 έμμεσες θέσεις εργασίας και 3.600 θέσεις που σχετίζονται άμεσα με τη λειτουργία του CDI. Η συμβολή στο ΑΕΠ θα φτάσει τα 486 εκατ. ευρώ, το ποσό που θα εισπράξει το ελληνικό δημόσιο από φόρους και εισφορές στα 169 εκατ. ευρώ και η συνολική επίδραση στην οικονομία της Θεσσαλονίκης στα 447 εκατ. ευρώ.
Πέρα από το Κέντρο Καινοτομίας λειτουργεί ήδη και το Hub Επιχειρησιακών Λειτουργιών και Υπηρεσιών στόχος του οποίου είναι να μετασχηματίζει πολύπλοκες και πολυδιάστατες διαδικασίες σε απλοποιημένες λύσεις.
Το Κέντρο ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία του τον Απρίλιο του 2021, και σήμερα απασχολεί περισσότερους από 350 εργαζόμενους, σημειώνοντας αύξηση 30% έναντι του αρχικού σχεδιασμού της εταιρείας. Ήδη το Κέντρο Επιχειρησιακών Λειτουργιών εξυπηρετεί από τη Θεσσαλονίκη τον παγκόσμιο Οργανισμό της Pfizer και πιο συγκεκριμένα 50 χώρες από την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, ενώ στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να εξυπηρετεί έως και 70 χώρες.
Σημειώνεται ακόμα πως σημαντική είναι και η συνεισφορά του Κέντρου στην απασχόληση αλλά και στην τοπική και εθνική οικονομία. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη από ΙΟΒΕ, η οποία αποτύπωσε τη συνολική συνεισφορά της Pfizer στην Ελλάδα για τη δεκαετία 2020-2030, εκτιμάται ότι η συνολική σωρευτική συμβολή του Κέντρου Επιχειρησιακών Λειτουργιών στο ΑΕΠ της χώρας θα φτάσει ως και τα 221 εκατ. ευρώ ως το 2030.
Επιπλέον, για κάθε 1 ευρώ άμεσης συνεισφοράς του Κέντρου, δημιουργείται συνολικά 0,8 ευρώ προστιθέμενης αξίας για την ελληνική οικονομία. Αναφορικά με την απασχόληση, η δραστηριότητα του Κέντρου της Pfizer στην Ελλάδα για την περίοδο 2020-2030 υπολογίζεται ότι θα υποστηρίζει συνολικά (άμεσα και έμμεσα) περίπου 4.700 θέσεις εργασίας.
Η συνολική επένδυση της φαρμακοβιομηχανίας Pfizer στη Θεσσαλονίκη ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, στην πλήρη της εξέλιξη θα αυξήσει κατά περισσότερο από 650 εκατομμύρια ευρώ το ΑΕΠ της πόλης και θα προσφέρει στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα πάνω από 1.100 θέσεις εργασίας.
Το ThessINTEC ρίχνει τον τεχνολογικό σπόρο - Στόχος επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ
Ερευνητικά εργαστήρια, παραγωγικές μονάδες, χώρους πρασίνου αλλά και ένα ξενοδοχείο με θεματικό πάρκο – ενυδρείο προβλέπουν τα σχέδια για το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο 4ης γενιάς Thess INTEC που θα αναπτυχθεί στο ακίνητο 760 στρεμμάτων των πρώην εγκαταστάσεων της ΕΡΤ στην Περαία.
Στόχος του ThessINTEC είναι, παρά το προσωρινό μπλόκο του ΣτΕ στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία και θα κατατεθεί ξανά ενδεχομένως και μέσα στον Ιανουάριο, την άνοιξη του 2023 να «πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες». Αυτό σημαίνει ότι θα ξεκινήσουν τα έργα όλων των απαιτούμενων δικτύων, τα κτίρια της Α’ Φάσης των 6 mega projects, εμβαδού περίπου 11.000 τ.μ., ενώ παράλληλα θα μπορούν τόσο το ΕΚΕΤΑ, που ενέταξε έργα του με 34 εκατ. ευρώ στο Ταμείο Ανάκαμψης, όσο και οι Ισραηλινοί, να αρχίσουν να κατασκευάζουν τις δικές τους δομές.
Το ThessINTEC αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα Κέντρα Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην Ευρώπη, με στόχο τα επόμενα 10 χρόνια να προσελκύσει επενδύσεις από επιχειρήσεις τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό, με συνολικό οικονομικό αποτέλεσμα πάνω από 500 εκατ. ευρώ.
Εντός της Πολεοδομικής Ενότητας που θα δημιουργηθεί το Τεχνολογικό Πάρκο ορίζονται τρεις ζώνες και συγκεκριμένα:
Ζώνη Τεχνολογικού Πάρκου στην οποία εκτός των ερευνητικών και παραγωγικών εγκαταστάσεων του τεχνολογικού πάρκου περιλαμβάνονται συνεδριακό κέντρο και οι χώροι για τις συνοδευτικές και βοηθητικές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης (κτίρια και εγκαταστάσεις έργων υποδομών, χώροι στάθμευσης κλπ), καθώς και ο κοινόχρηστος χώρος, ο οποίος θα οριστεί χωρικά με το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής.
Ζώνη Τουρισμού Αναψυχής στην οποία περιλαμβάνονται ξενοδοχειακή εγκατάσταση και θεματικό πάρκο εκπαίδευσης και αναψυχής (ενυδρείο).
Ζώνη Κοινόχρηστου Χώρου Πρασίνου κατά μήκος του βόρειου παράκτιου τμήματος του ακινήτου.
Οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι πρέπει να καταλαμβάνουν τουλάχιστον το 25% της συνολικής επιφάνειας του ακινήτου. Στο ποσοστό αυτό περιλαμβάνονται ο παράκτιος κοινόχρηστος χώρος πρασίνου στην Βόρεια μεριά της έκτασης, ο κοινόχρηστος χώρος για την εξυπηρέτηση αναγκών υπερτοπικής κλίμακας, που θα καλύπτει επιφάνεια τουλάχιστον 90 στρεμμάτων και θα οριστεί χωρικά με το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής, το οδικό δίκτυο και οι πεζόδρομοι εντός του Επιχειρηματικού Πάρκου, καθώς και οι χώροι υψηλού πρασίνου περιμετρικά του Επιχειρηματικού Πάρκου σε ποσοστό κατ΄ ελάχιστο 5% επί του συνόλου της έκτασης.
Χιλιάδες τετραγωνικά δομημένης επιφάνειας εκτιμάται ότι θα καλύπτουν τα ερευνητικά εργαστήρια και οι καινοτόμες επιχειρήσεις από το Ισραήλ, που θα εγκατασταθούν τα επόμενα χρόνια στη Θεσσαλονίκη, στο πάρκο.
Η εγκατάστασή τους θα γίνει στο πλαίσιο του Μνημονίου Αλληλοκατανόησης -και της υπό διαπραγμάτευση δεσμευτικής σύμβασης- που έχει ήδη υπογραφεί μεταξύ του ThessINTEC και του ισραηλινού τεχνολογικού πάρκου «Gav-Yam Negev Advanced Technologies Park».
Στο τελικό στάδιο της συγκεκριμένης συμφωνίας, το ισραηλινό «πάρκο μέσα στο πάρκο» εκτιμάται ότι θα μπορούσε να καλύπτει έως και 50.000 τ.μ. δομημένης επιφάνειας από το σύνολο των 250.000 τ.μ. της χτισμένης έκτασης του ThessINTEC.
Το ThessINTEC θα… λάβει σάρκα και οστά σε δόσεις με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης να αναμένεται την άνοιξη του 2024 με την εγκατάσταση των πρώτων startups και των ερευνητικών κέντρων στο Τεχνολογικό Πάρκο.
Γέφυρα Ευρώπης - Μέσης Ανατολής
Σε κέντρο Logistics αναμένεται να μετατραπεί, έπειτα από χρόνια «φαγούρας», το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, για το οποίο άρχισε πρόσφατα νέα προσπάθεια αξιοποίησης, με τα πρώτα απτά αποτελέσματα να αναμένονται το 2023, από πλευράς πολιτείας, μετά και τη σχετική πρωτοβουλία-αίτημα του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ. Η ΓΑΙΟΣΕ ανέθεσε το έργο της «Εκτίμησης τρέχουσας αγοραίας και μισθωτικής αξίας έκτασης 672,26 στρεμμάτων, πρώην στρατόπεδο Γκόνου» στην εταιρεία Geoaxis.
Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ είναι η δημιουργία του μεγαλύτερου Εμπορευματικού Κέντρου της Θεσσαλονίκης. Ένα τέτοιο project, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΕΒΕ, θα είναι της τάξης των 260 εκατ. ευρώ και θα αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Β. Ελλάδα.
«Τρέλα» με τα Logistics
Συνεχίζοντας με... επενδυτική διάθεση, η DIMAND ανακοίνωσε την απόκτηση ακινήτου στη Θεσσαλονίκη, όπου πρόκειται να δημιουργήσει τον μεγαλύτερο κόμβο Logistics στη Βόρεια Ελλάδα.
Πρόκειται για γηπεδικές εκτάσεις συνολικής επιφάνειας 355,6 στρεμμάτων, στο 15ο χιλιόμετρο Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, πρώην ιδιοκτησίας της εταιρείας «ΒΑΛΚΑΝ ΑΚΙΝΗΤΑ ΑΕ», τις οποίες αγόρασε η εταιρεία έναντι συνολικού τιμήματος 6 εκατ. ευρώ.
Η θέση του ακινήτου είναι ιδιαίτερα προνομιακή, καθώς απέχει 23 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και 16 χλμ. από το Λιμάνι της πόλης.
Επί του ακινήτου, η DIMAND θα ανεγείρει, σε δύο φάσεις, συγκρότημα Logistics, συνολικής επιφάνειας 120.000 τ.μ. περίπου. Η πρώτη φάση αφορά στη δόμηση 55.000 τ.μ. περίπου, εντός 24 μηνών, ενώ η δεύτερη φάση, σε δόμηση 65.000 τ.μ. περίπου, εντός 30 μηνών. Ήδη εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ) εκφράζουν ζωηρό ενδιαφέρον.
Η συνολική ακαθάριστη αξία ανάπτυξης του έργου κατά την ολοκλήρωσή του, εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 160 εκατ. ευρώ.
Η επένδυση αναμένεται να δημιουργήσει 200 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο και 150 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.
Πέρα από το κέντρο Logistics, απέναντι από το ΦΙΞ, επί της οδού 26ης Οκτωβρίου, η Dimand από κοινού με την Prodea Investments ανεγείρει τέσσερα βιοκλιματικά κτίρια πέντε ορόφων το κάθε ένα και συνολικού εμβαδού 15.600 τ.μ., που θα αποτελέσουν το συγκρότημα γραφειακών χώρων Hub26.
Πρόκειται για μία επένδυση 35 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένης και της αγοράς του οικοπέδου). Ήδη οι κατασκευαστικές εργασίες είναι σε εξέλιξη και σχεδιασμός προβλέπει την ολοκλήρωση του κτιριακού συγκροτήματος το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Για το ένα από τα τέσσερα κτίρια υπάρχει ήδη συμφωνία μίσθωσης, ενώ υπάρχει ζήτηση και για τα υπόλοιπα.
Αναφορικά με το βιομηχανικό συγκρότημα ΦΙΞ, από τον Φεβρουάριο η εταιρεία έχει υπογράψει προσύμφωνο την απόκτηση μέρος του διατηρητέου βιομηχανικού συγκροτήματος και πλέον βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για την απόκτηση του 100% του ακινήτου. Το ακίνητο περιλαμβάνει διατηρητέα κτίρια και αδόμητους χώρους όπου θα ανεγερθούν νέα κτίρια. Θα φιλοξενήσει μικτές χρήσεις: γραφειακούς χώρους, χώρους εστίασης και χώρους πολιτισμού, ενδεχομένως κατοικίες και ξενοδοχείο. Η εταιρεία έχει βάλει στόχο να ολοκληρώσει την επένδυση μέχρι το 2025.
Κεραμεία Αλλατίνη: Ο εμβληματικός πύργος που «ανυψώνει» μία περιοχή
Πριν από ένα χρόνο το ακίνητο με εμβαδόν 81,5 στρ., που γειτνιάζει με τον τερματικό σταθμό Νέας Ελβετίας, πέρασε στην εταιρεία ΣΤΑΝΤΑ ΑΕ του επιχειρηματία Σταύρου Ανδρεάδη.
Αξιοποιώντας τη σχετική νομοθεσία περί ψηλών κτιρίων που ψηφίστηκε ενόψει της επένδυσης στο «Ελληνικό», πρόθεση της εταιρείας είναι να συγκεντρώσει όλη την επιτρεπόμενη δόμηση (με συντελεστή δόμησης 0,8) σε ένα ψηλό κτίριο σχεδόν 100 μέτρων, συνολικής επιφάνειας 32.000 τ.μ, που θα χρησιμοποιηθούν για εμπορικές χρήσεις, γραφεία, κατοικίες, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθεί ένας μεγάλος ελεύθερος χώρος συνάθροισης 70 στρεμμάτων, χωρίς αυτοκίνητα, καθώς θα δημιουργηθεί υπόγειος χώρος στάθμευσης.
Στο οικόπεδο των 81 στρεμμάτων περιλαμβάνονται και επτά κτίρια που ανήκουν στο βιομηχανικό συγκρότημα των Κεραμείων, συνολικού εμβαδού 10.000 τ.μ. που είναι χαρακτηρισμένα ως σημαντικό δείγμα Βιομηχανικής Αρχιτεκτονικής και μπορεί να φιλοξενήσουν πολιτιστικές χρήσεις.
Σε κάποια μπορεί να διατηρηθεί μόνο το κέλυφος, ενώ το κεντρικό κτήριο και τμήμα αυτού θα διατηρηθεί ως θεματικό μουσείο αφιερωμένο στο πρώην Κεραμείο και το υπόλοιπο θα φιλοξενήσει δημόσιες ή διοικητικές λειτουργίες πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Το σύνολο της κάλυψης των κτισμάτων είναι περίπου 8.800 τ.μ. και η συνολική δόμηση υπολογίζεται σε περίπου 10.500 τ.μ. Το επόμενο βήμα για την αξιοποίηση του Κεραμείου, μετά και το πράσινο φως που άναψε η ΠΚΜ, θα είναι η έκδοση προεδρικού διατάγματος εντός του 2023.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31.12.2022-01.01.202302/01/2023 07:00
03/01/2023 07:00
06/01/2023 08:00
Κομμάτι - κομμάτι σχηματίζεται το αναπτυξιακό και επενδυτικό παζλ της Θεσσαλονίκης με την πόλη εδώ και περίπου δύο χρόνια να έχει καταστεί πόλος έλξης για όλο και περισσότερες εταιρείες διεθνούς ακτινοβολίας, με την τοπική οικονομία να στέκεται στον βατήρα εκτόξευσης, έτοιμη για ένα μεγάλο άλμα στο μέλλον.
Δημόσια έργα υποδομών και ιδιωτικές επενδύσεις σκιαγραφούν μία ιδιαίτερα ελπιδοφόρα εικόνα, αρκεί βέβαια η προστιθέμενη αξία που θα αφήσουν να έχει μετρήσιμο και υπολογίσιμο αντίκρισμα στους πολίτες και την τοπική οικονομία.
Ο ούριος επενδυτικός Bαρδάρης που φαίνεται να πνέει με αφορμή τα project που εξελίσσονται και φιλοδοξούν να καταστήσουν τη Θεσσαλονίκη διαμετακομιστικό και τεχνολογικό κέντρο των Βαλκανίων, φανερώνει μία δυναμική πάνω στην οποία η πόλη μπορεί να χτίσει και να «πλάσει» το ψηφιακό και εμπορευματικό της μέλλον, αφήνοντας μία ισχυρή παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές.
Μένει να αποδειχτεί αν ο «οργασμός» δημοσίων έργων, παρεμβάσεων στις υποδομές και ιδιωτικών πρωτοβουλιών θα της προσδώσει την απαραίτητη ώθηση, αλλάζοντας ριζικά μία εικόνα... μιζέριας (δε φταίει για όλα το κράτος των Αθηνών), που για πολλά χρόνια την κρατούσε καθηλωμένη σε έναν βούρκο στασιμότητας.
O αυτοκινητόδρομος που... πετάει
Στον διάδρομο απογείωσης, μετά την υπογραφή της σύμβασης παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη λίγο πριν τις γιορτές, εισέρχεται το φιλόδοξο εγχείρημα του υπέργειου άξονα που θα επιχειρήσει να καταστήσει ευκολότερες τις μετακινήσεις Θεσσαλονικέων και επισκεπτών, βάζοντας τέλος στο μαρτύριο του Περιφερειακού που υφίστανται οι οδηγοί.
Τα έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν μέχρι την άνοιξη του 2023, ανάδοχος είναι η ΑΒΑΞ - Μytilineos, καθώς θα χρειαστεί να γίνει αρχικά η κατάληψη του χώρου, να δημιουργηθούν τα εργοτάξια και να ξεκινήσει η πρόσληψη προσωπικού, περίπου 1.000 άτομα, που θα χρειαστεί για την κατασκευή του έργου.
Το «FlyOver» θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση και θα σώσει ζωές, καθώς σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, ο δείκτης θνησιμότητας στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης είναι 12 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την Αττική Οδό στην Αθήνα.
Το «FlyΟver» θα είναι το πρώτο οδικό έργο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ, στην Ελλάδα. Προσδοκάται να έχει παραδοθεί το αργότερο έως το 2027.
Από σαράντα κύματα ο έκτος προβλήτας
Μάχη με... τα κύματα δίνει ο ΟΛΘ για την εκκίνηση του εμβληματικού έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα του λιμανιού. Η απόφαση του ΣτΕ την περασμένη άνοιξη σχετικά με το αντίστοιχο μεγάλο λιμενικό έργο που πραγματοποιείται στο λιμάνι του Πειραιά, πως για να προχωρήσει το έργο απαιτείται Σχέδιο Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και master plan, τροποποίησαν το πλάνο υλοποίησης του μεγάλου έργου και στη Θεσσαλονίκη.
Εφόσον δεν παρουσιαστούν νέες καθυστερήσεις οι εγκρίσεις αναμένεται να έχουν δοθεί μέχρι την άνοιξη του 2023. Έπειτα, ο ΟΛΘ θα έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε σύμβαση κατασκευής με το έργο να μπαίνει στην τελική ευθεία, με στόχο να ολοκληρωθεί το 2026.
Η επέκταση του έκτου προβλήτα θα αλλάξει επίπεδο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προσφέροντάς του την δυνατότητα να προσελκύσει μεγαλύτερα πλοία, αποφέροντας παράλληλα ευρύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει στον λιμένα να αναβαθμιστεί πολλαπλώς, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και παρέχοντας την ευχέρεια σε πλοία κύριων γραμμών να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.
Υπενθυμίζεται πως το σχήμα ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ROVER MARITIME αναλαμβάνει τα έργα, καθώς επικράτησε στον διαγωνισμό.
Αεροδρόμιο «Μακεδονία»: Στο ραντάρ του οι ΗΠΑ
Μετά από 2-3 χρόνια (μέχρι το 2025), η Θεσσαλονίκη θα είναι σε θέση να ανοίξει τα φτερά της μέχρι τις ΗΠΑ, με απευθείας πτήσεις. Οι ενδιαφερόμενες εταιρείες, για να φτάσουν από την ιδέα στην πράξη, στην ένταξη ενός νέου προορισμού στα προγράμματά τους, χρειάζονται χρόνο.
Αξίζει να σημειωθεί πως η Fraport έχει ολοκληρώσει το νέο τέρμιναλ του αεροδρομίου ενώ ο νέος διάδρομος προσαπογειώσεων έχει τη δυνατότητα να υποδεχτεί υπερατλαντικές πτήσεις.
Νέα πορεία χαράσσει η Εγνατία
Εντός του 2023, μάλλον μετά τις εκλογές, εκτιμάται πως θα ξεκινήσει η 35ετής περίοδος παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, για την οποία, πριν από έναν χρόνο, ανάδοχος αναδείχθηκε η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα - Egis.
Προς το παρόν υπάρχουν αρκετές εκκρεμότητες που θα πρέπει να ολοκληρωθούν. Οι σημαντικότερες από αυτές είναι η αδειοδότηση των σηράγγων της Εγνατίας Οδού από την αρμόδια Δημόσια Αρχή Σηράγγων, η εκκίνηση λειτουργίας όλων των σταθμών διοδίων, η θέσπιση του ύψους των διοδίων, κ.τ.λ.
Με την ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων θα συναφθεί η σύμβαση και θα σταλεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο ενώ στη συνέχεια θα γίνει η γνωστή διαδικασία κύρωσης από τη Βουλή και υπογραφής της σύμβασης πακέτο με το οικονομικό κλείσιμο.
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού θα... γεμίσει τα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ καθώς το τίμημα πλησιάζει το 1,5 δισ. ευρώ.
Το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Egis Projects θα αναλάβει την διαχείρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας και των τριών κάθετων οδικών αξόνων της για 35 χρόνια. Πρόκειται για τον βασικό άξονα των 658 χιλιομέτρων από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου αλλά καις 3 κάθετους άξονες 225 χιλιομέτρων. Είναι οι άξονες Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, Καστοριά-Κρυσταλλοπηγή και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.
Με «προμετωπίδα» τη Pfizer
H πιο πρόσφατη περίπτωση εταιρείας - κολοσσού που αποφάσισε να εγκατασταθεί στην πόλη δηλώνοντας ηχηρό «παρών» με το Κέντρο Καινοτομίας και το Κέντρο Επιχειρησιακών Λειτουργιών, στέλνοντας ακόμα πιο ηχηρό μήνυμα για τις προοπτικές της Θεσσαλονίκης είναι η Pfizer.
Ενώ ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την πρόσληψη 200 ατόμων στο Κέντρο Καινοτομίας, σήμερα εργάζονται 420 άτομα υψηλής ειδίκευσης και μέχρι το τέλος του 2023 ο αριθμός τους θα φτάσει τα 500 άτομα. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος των νέων επιστημόνων για να εργαστούν στο CDI της Pfizer είναι ότι η εταιρεία δέχτηκε μέχρι σήμερα 20.000 βιογραφικά. Τρεις στους τέσσερις υποψηφίους είχαν μεταπτυχιακό, το 87% όσων προσλήφθηκαν ήταν στον τομέα του STEM, ενώ περίπου το 15% εξ αυτών ήταν Έλληνες που ζούσαν στο εξωτερικό.
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ για την επίδραση του κέντρου στην ελληνική οικονομία, κάθε μία θέση στο DCI συμβάλλει στη δημιουργία 2,3 θέσεων εργασίας. Έτσι μέχρι το 2030, το ΙΟΒΕ εκτιμά ότι το όφελος θα είναι περί τις 8.100 έμμεσες θέσεις εργασίας και 3.600 θέσεις που σχετίζονται άμεσα με τη λειτουργία του CDI. Η συμβολή στο ΑΕΠ θα φτάσει τα 486 εκατ. ευρώ, το ποσό που θα εισπράξει το ελληνικό δημόσιο από φόρους και εισφορές στα 169 εκατ. ευρώ και η συνολική επίδραση στην οικονομία της Θεσσαλονίκης στα 447 εκατ. ευρώ.
Πέρα από το Κέντρο Καινοτομίας λειτουργεί ήδη και το Hub Επιχειρησιακών Λειτουργιών και Υπηρεσιών στόχος του οποίου είναι να μετασχηματίζει πολύπλοκες και πολυδιάστατες διαδικασίες σε απλοποιημένες λύσεις.
Το Κέντρο ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία του τον Απρίλιο του 2021, και σήμερα απασχολεί περισσότερους από 350 εργαζόμενους, σημειώνοντας αύξηση 30% έναντι του αρχικού σχεδιασμού της εταιρείας. Ήδη το Κέντρο Επιχειρησιακών Λειτουργιών εξυπηρετεί από τη Θεσσαλονίκη τον παγκόσμιο Οργανισμό της Pfizer και πιο συγκεκριμένα 50 χώρες από την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, ενώ στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να εξυπηρετεί έως και 70 χώρες.
Σημειώνεται ακόμα πως σημαντική είναι και η συνεισφορά του Κέντρου στην απασχόληση αλλά και στην τοπική και εθνική οικονομία. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη από ΙΟΒΕ, η οποία αποτύπωσε τη συνολική συνεισφορά της Pfizer στην Ελλάδα για τη δεκαετία 2020-2030, εκτιμάται ότι η συνολική σωρευτική συμβολή του Κέντρου Επιχειρησιακών Λειτουργιών στο ΑΕΠ της χώρας θα φτάσει ως και τα 221 εκατ. ευρώ ως το 2030.
Επιπλέον, για κάθε 1 ευρώ άμεσης συνεισφοράς του Κέντρου, δημιουργείται συνολικά 0,8 ευρώ προστιθέμενης αξίας για την ελληνική οικονομία. Αναφορικά με την απασχόληση, η δραστηριότητα του Κέντρου της Pfizer στην Ελλάδα για την περίοδο 2020-2030 υπολογίζεται ότι θα υποστηρίζει συνολικά (άμεσα και έμμεσα) περίπου 4.700 θέσεις εργασίας.
Η συνολική επένδυση της φαρμακοβιομηχανίας Pfizer στη Θεσσαλονίκη ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, στην πλήρη της εξέλιξη θα αυξήσει κατά περισσότερο από 650 εκατομμύρια ευρώ το ΑΕΠ της πόλης και θα προσφέρει στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα πάνω από 1.100 θέσεις εργασίας.
Το ThessINTEC ρίχνει τον τεχνολογικό σπόρο - Στόχος επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ
Ερευνητικά εργαστήρια, παραγωγικές μονάδες, χώρους πρασίνου αλλά και ένα ξενοδοχείο με θεματικό πάρκο – ενυδρείο προβλέπουν τα σχέδια για το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο 4ης γενιάς Thess INTEC που θα αναπτυχθεί στο ακίνητο 760 στρεμμάτων των πρώην εγκαταστάσεων της ΕΡΤ στην Περαία.
Στόχος του ThessINTEC είναι, παρά το προσωρινό μπλόκο του ΣτΕ στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία και θα κατατεθεί ξανά ενδεχομένως και μέσα στον Ιανουάριο, την άνοιξη του 2023 να «πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες». Αυτό σημαίνει ότι θα ξεκινήσουν τα έργα όλων των απαιτούμενων δικτύων, τα κτίρια της Α’ Φάσης των 6 mega projects, εμβαδού περίπου 11.000 τ.μ., ενώ παράλληλα θα μπορούν τόσο το ΕΚΕΤΑ, που ενέταξε έργα του με 34 εκατ. ευρώ στο Ταμείο Ανάκαμψης, όσο και οι Ισραηλινοί, να αρχίσουν να κατασκευάζουν τις δικές τους δομές.
Το ThessINTEC αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα μεγαλύτερα Κέντρα Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην Ευρώπη, με στόχο τα επόμενα 10 χρόνια να προσελκύσει επενδύσεις από επιχειρήσεις τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό, με συνολικό οικονομικό αποτέλεσμα πάνω από 500 εκατ. ευρώ.
Εντός της Πολεοδομικής Ενότητας που θα δημιουργηθεί το Τεχνολογικό Πάρκο ορίζονται τρεις ζώνες και συγκεκριμένα:
Ζώνη Τεχνολογικού Πάρκου στην οποία εκτός των ερευνητικών και παραγωγικών εγκαταστάσεων του τεχνολογικού πάρκου περιλαμβάνονται συνεδριακό κέντρο και οι χώροι για τις συνοδευτικές και βοηθητικές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης (κτίρια και εγκαταστάσεις έργων υποδομών, χώροι στάθμευσης κλπ), καθώς και ο κοινόχρηστος χώρος, ο οποίος θα οριστεί χωρικά με το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής.
Ζώνη Τουρισμού Αναψυχής στην οποία περιλαμβάνονται ξενοδοχειακή εγκατάσταση και θεματικό πάρκο εκπαίδευσης και αναψυχής (ενυδρείο).
Ζώνη Κοινόχρηστου Χώρου Πρασίνου κατά μήκος του βόρειου παράκτιου τμήματος του ακινήτου.
Οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι πρέπει να καταλαμβάνουν τουλάχιστον το 25% της συνολικής επιφάνειας του ακινήτου. Στο ποσοστό αυτό περιλαμβάνονται ο παράκτιος κοινόχρηστος χώρος πρασίνου στην Βόρεια μεριά της έκτασης, ο κοινόχρηστος χώρος για την εξυπηρέτηση αναγκών υπερτοπικής κλίμακας, που θα καλύπτει επιφάνεια τουλάχιστον 90 στρεμμάτων και θα οριστεί χωρικά με το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής, το οδικό δίκτυο και οι πεζόδρομοι εντός του Επιχειρηματικού Πάρκου, καθώς και οι χώροι υψηλού πρασίνου περιμετρικά του Επιχειρηματικού Πάρκου σε ποσοστό κατ΄ ελάχιστο 5% επί του συνόλου της έκτασης.
Χιλιάδες τετραγωνικά δομημένης επιφάνειας εκτιμάται ότι θα καλύπτουν τα ερευνητικά εργαστήρια και οι καινοτόμες επιχειρήσεις από το Ισραήλ, που θα εγκατασταθούν τα επόμενα χρόνια στη Θεσσαλονίκη, στο πάρκο.
Η εγκατάστασή τους θα γίνει στο πλαίσιο του Μνημονίου Αλληλοκατανόησης -και της υπό διαπραγμάτευση δεσμευτικής σύμβασης- που έχει ήδη υπογραφεί μεταξύ του ThessINTEC και του ισραηλινού τεχνολογικού πάρκου «Gav-Yam Negev Advanced Technologies Park».
Στο τελικό στάδιο της συγκεκριμένης συμφωνίας, το ισραηλινό «πάρκο μέσα στο πάρκο» εκτιμάται ότι θα μπορούσε να καλύπτει έως και 50.000 τ.μ. δομημένης επιφάνειας από το σύνολο των 250.000 τ.μ. της χτισμένης έκτασης του ThessINTEC.
Το ThessINTEC θα… λάβει σάρκα και οστά σε δόσεις με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης να αναμένεται την άνοιξη του 2024 με την εγκατάσταση των πρώτων startups και των ερευνητικών κέντρων στο Τεχνολογικό Πάρκο.
Γέφυρα Ευρώπης - Μέσης Ανατολής
Σε κέντρο Logistics αναμένεται να μετατραπεί, έπειτα από χρόνια «φαγούρας», το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, για το οποίο άρχισε πρόσφατα νέα προσπάθεια αξιοποίησης, με τα πρώτα απτά αποτελέσματα να αναμένονται το 2023, από πλευράς πολιτείας, μετά και τη σχετική πρωτοβουλία-αίτημα του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ. Η ΓΑΙΟΣΕ ανέθεσε το έργο της «Εκτίμησης τρέχουσας αγοραίας και μισθωτικής αξίας έκτασης 672,26 στρεμμάτων, πρώην στρατόπεδο Γκόνου» στην εταιρεία Geoaxis.
Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ είναι η δημιουργία του μεγαλύτερου Εμπορευματικού Κέντρου της Θεσσαλονίκης. Ένα τέτοιο project, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΕΒΕ, θα είναι της τάξης των 260 εκατ. ευρώ και θα αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Β. Ελλάδα.
«Τρέλα» με τα Logistics
Συνεχίζοντας με... επενδυτική διάθεση, η DIMAND ανακοίνωσε την απόκτηση ακινήτου στη Θεσσαλονίκη, όπου πρόκειται να δημιουργήσει τον μεγαλύτερο κόμβο Logistics στη Βόρεια Ελλάδα.
Πρόκειται για γηπεδικές εκτάσεις συνολικής επιφάνειας 355,6 στρεμμάτων, στο 15ο χιλιόμετρο Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, πρώην ιδιοκτησίας της εταιρείας «ΒΑΛΚΑΝ ΑΚΙΝΗΤΑ ΑΕ», τις οποίες αγόρασε η εταιρεία έναντι συνολικού τιμήματος 6 εκατ. ευρώ.
Η θέση του ακινήτου είναι ιδιαίτερα προνομιακή, καθώς απέχει 23 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και 16 χλμ. από το Λιμάνι της πόλης.
Επί του ακινήτου, η DIMAND θα ανεγείρει, σε δύο φάσεις, συγκρότημα Logistics, συνολικής επιφάνειας 120.000 τ.μ. περίπου. Η πρώτη φάση αφορά στη δόμηση 55.000 τ.μ. περίπου, εντός 24 μηνών, ενώ η δεύτερη φάση, σε δόμηση 65.000 τ.μ. περίπου, εντός 30 μηνών. Ήδη εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ) εκφράζουν ζωηρό ενδιαφέρον.
Η συνολική ακαθάριστη αξία ανάπτυξης του έργου κατά την ολοκλήρωσή του, εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 160 εκατ. ευρώ.
Η επένδυση αναμένεται να δημιουργήσει 200 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο και 150 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.
Πέρα από το κέντρο Logistics, απέναντι από το ΦΙΞ, επί της οδού 26ης Οκτωβρίου, η Dimand από κοινού με την Prodea Investments ανεγείρει τέσσερα βιοκλιματικά κτίρια πέντε ορόφων το κάθε ένα και συνολικού εμβαδού 15.600 τ.μ., που θα αποτελέσουν το συγκρότημα γραφειακών χώρων Hub26.
Πρόκειται για μία επένδυση 35 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένης και της αγοράς του οικοπέδου). Ήδη οι κατασκευαστικές εργασίες είναι σε εξέλιξη και σχεδιασμός προβλέπει την ολοκλήρωση του κτιριακού συγκροτήματος το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Για το ένα από τα τέσσερα κτίρια υπάρχει ήδη συμφωνία μίσθωσης, ενώ υπάρχει ζήτηση και για τα υπόλοιπα.
Αναφορικά με το βιομηχανικό συγκρότημα ΦΙΞ, από τον Φεβρουάριο η εταιρεία έχει υπογράψει προσύμφωνο την απόκτηση μέρος του διατηρητέου βιομηχανικού συγκροτήματος και πλέον βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις για την απόκτηση του 100% του ακινήτου. Το ακίνητο περιλαμβάνει διατηρητέα κτίρια και αδόμητους χώρους όπου θα ανεγερθούν νέα κτίρια. Θα φιλοξενήσει μικτές χρήσεις: γραφειακούς χώρους, χώρους εστίασης και χώρους πολιτισμού, ενδεχομένως κατοικίες και ξενοδοχείο. Η εταιρεία έχει βάλει στόχο να ολοκληρώσει την επένδυση μέχρι το 2025.
Κεραμεία Αλλατίνη: Ο εμβληματικός πύργος που «ανυψώνει» μία περιοχή
Πριν από ένα χρόνο το ακίνητο με εμβαδόν 81,5 στρ., που γειτνιάζει με τον τερματικό σταθμό Νέας Ελβετίας, πέρασε στην εταιρεία ΣΤΑΝΤΑ ΑΕ του επιχειρηματία Σταύρου Ανδρεάδη.
Αξιοποιώντας τη σχετική νομοθεσία περί ψηλών κτιρίων που ψηφίστηκε ενόψει της επένδυσης στο «Ελληνικό», πρόθεση της εταιρείας είναι να συγκεντρώσει όλη την επιτρεπόμενη δόμηση (με συντελεστή δόμησης 0,8) σε ένα ψηλό κτίριο σχεδόν 100 μέτρων, συνολικής επιφάνειας 32.000 τ.μ, που θα χρησιμοποιηθούν για εμπορικές χρήσεις, γραφεία, κατοικίες, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθεί ένας μεγάλος ελεύθερος χώρος συνάθροισης 70 στρεμμάτων, χωρίς αυτοκίνητα, καθώς θα δημιουργηθεί υπόγειος χώρος στάθμευσης.
Στο οικόπεδο των 81 στρεμμάτων περιλαμβάνονται και επτά κτίρια που ανήκουν στο βιομηχανικό συγκρότημα των Κεραμείων, συνολικού εμβαδού 10.000 τ.μ. που είναι χαρακτηρισμένα ως σημαντικό δείγμα Βιομηχανικής Αρχιτεκτονικής και μπορεί να φιλοξενήσουν πολιτιστικές χρήσεις.
Σε κάποια μπορεί να διατηρηθεί μόνο το κέλυφος, ενώ το κεντρικό κτήριο και τμήμα αυτού θα διατηρηθεί ως θεματικό μουσείο αφιερωμένο στο πρώην Κεραμείο και το υπόλοιπο θα φιλοξενήσει δημόσιες ή διοικητικές λειτουργίες πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Το σύνολο της κάλυψης των κτισμάτων είναι περίπου 8.800 τ.μ. και η συνολική δόμηση υπολογίζεται σε περίπου 10.500 τ.μ. Το επόμενο βήμα για την αξιοποίηση του Κεραμείου, μετά και το πράσινο φως που άναψε η ΠΚΜ, θα είναι η έκδοση προεδρικού διατάγματος εντός του 2023.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31.12.2022-01.01.2023
ΣΧΟΛΙΑ