FlyOver: Στήνονται τα εργοτάξια, ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες στη Θεσσαλονίκη
13/02/2023 08:00
13/02/2023 08:00
Η σύμβαση για το έργο της αναβάθμισης του ανατολικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης υπογράφηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2022, παρουσία μάλιστα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εκπροσώπων της αναδόχου κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-Μυτιληναίος.
Στους περίπου δύο μήνες που μεσολάβησαν έκτοτε, οι Θεσσαλονικείς δεν έχουν δει κάποιες κινήσεις επί του πεδίου, εργοτάξια, συνεργεία κ.λπ., καθώς στο διάστημα αυτό γίνονται οι απαραίτητες προετοιμασίες για την έναρξη κατασκευής του έργου.
Όμως, από τον επόμενο μήνα, πολλά απ’ όσα σχεδιάζονται και εξελίσσονται σήμερα στα διάφορα γραφεία, θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται και κατά μήκος της περιφερειακής οδού, αλλά και σε διάφορα άλλα σημεία της πόλης.
Όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης το βασικό εργοτάξιο του έργου αναμένεται να στηθεί εντός του Μαρτίου. Θα βρίσκεται σε χώρο απέναντι από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου, σε οικόπεδο το οποίο ανήκει στο δημόσιο. Επίσης, στο δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου πρόκειται να γίνουν και οι γεωτεχνικές έρευνες.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό πρόκειται για περίπου εκατό γεωτρήσεις κατά μήκος της περιφερειακής, σε σημεία όπου θα στηθούν τα βάθρα, τα στέγαστρα και θα διανοιχθούν οι σήραγγες. Παράλληλα, το διάστημα αυτό τρέχουν με ταχείς ρυθμούς οι διάφορες μελέτες σε επίπεδο εφαρμογής πλέον, από τις οποίες θα προκύψει η ακριβής αποτύπωση του έργου και θα αποφασιστούν στη συνέχεια και τα στάδια της κατασκευής του.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, οι μπουλντόζες αναμένονται να πιάσουν δουλειά προς το τέλος του καλοκαιριού.
Νωρίτερα, ωστόσο, θα γίνουν διάφορες πρόδρομες εργασίες, πέρα από τις σημειακές γεωτρήσεις. Παράλληλα, θα γίνουν πολλές κυκλοφοριακές μετρήσεις προκειμένου να υπάρχει επικαιροποιημένη εικόνα για τις μετακινήσεις οι οποίες συνδέονται με τη χρήση της περιφερειακής οδού.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι μετρήσεις θα γίνουν τόσο σε δρόμους οι οποίοι συνδέονται με την περιφερειακή, όσο όμως και σε κεντρικούς οδικούς άξονες μέσα στην πόλη. Τα στοιχεία τα οποία θα προκύψουν θα φανούν χρήσιμα στην προσπάθεια που θα καταβληθεί προκειμένου κατά το στάδιο της κατασκευής του έργου να υπάρξει η μικρότερη δυνατή κυκλοφοριακή όχληση.
Λύσεις για το κυκλοφοριακό
Όπως αναφέρει ο κ. Καραγιάννης για το θέμα αυτό πρόκειται να γίνει τις επόμενες ημέρες ειδική σύσκεψη στην Περιφέρεια, με τη συμμετοχή και του περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, στην οποία θα εξεταστούν όλα τα αναγκαία μέτρα με στόχο να μετριαστούν στο ελάχιστο δυνατό οι επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό λόγω της κατασκευής του FlyOver.
Σύμφωνα με πληροφορίες για το ζήτημα αυτό έχουν συζητηθεί ήδη κάποιες προτάσεις. Καταρχάς σχεδιάζεται να τοποθετηθούν πινακίδες εναλλασσόμενων μηνυμάτων στα διάφορα σημεία εισόδου στην περιφερειακή οδό οι οποίες θα ενημερώνουν τους οδηγούς για τον πραγματικό χρόνο διέλευσης ώστε να αποφασίσουν εγκαίρως, εάν θα επιλέξουν την περιφερειακή οδό, ή κάποια άλλη εναλλακτική διαδρομή.
Επίσης, θα ζητηθεί από την Τροχαία να λάβει έκτακτα μέτρα αστυνόμευσης στις βασικές οδικές αρτηρίες που διασχίζουν την πόλη.
“Είναι βέβαιο πως μέρος της κίνησης που σήμερα γίνεται μέσω της περιφερειακής θα εκτραπεί μέσα στην πόλη. Αυτό σημαίνει ότι οι βασικοί δρόμοι, Εγνατία, Βασ. Όλγας, Τσιμισκή θα πρέπει να είναι ελεύθεροι, δηλαδή να απαγορευτεί η στάθμευση ώστε να υπάρχει ανεμπόδιστη κυκλοφορία”, αναφέρει παράγοντας του έργου.
Μια άλλη πρόταση η οποία έχει πέσει στο τραπέζι είναι να επισπευστεί η κατασκευή του ντεκ στην παλιά παραλία, για να διατεθεί στους πεζούς, και το σημερινό πεζοδρόμιο να μετατραπεί σε μία επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας, μόνο για το χρονικό διάστημα κατασκευής του FlyOver.
Όσον αφορά την κατάσταση στην περιφερειακή, κατά την περίοδο κατασκευής του έργου, η μελέτη προβλέπει ότι θα διατίθενται οπωσδήποτε δύο ρεύματα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
«Βεβαίως, αυτό είναι το ιδεατό καθώς, εάν συμβεί κάποιο μικροατύχημα, τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι μεγάλα. Γι’ αυτό και θα πρέπει να υπάρξει ειδικός σχεδιασμός ώστε τα οχήματα που εμπλέκονται σε ατυχήματα ή έχουν υποστεί βλάβη, να απομακρύνονται στον μικρότερο δυνατό χρόνο», αναφέρει ο ίδιος παράγοντας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ιδίου «το πιο δύσκολο σημείο θα είναι αυτό στο ύψος του νοσοκομείου Παπαγεωργίου καθώς εκεί θα συγκλίνουν όσοι θα έρχονται από Πιερία, Ημαθία, Πέλλα, Κικλίς, Σέρρες, μέσω της εξωτερικής περιφερειακής».
Δυσκολία θα υπάρξει επίσης στο τμήμα από το Παπαγεωργίου έως και τον κόμβο Νεαπόλεως καθώς ο διαθέσιμος χώρος είναι περιορισμένος.
«Πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο έργο, χωρίς ανάλογο προηγούμενο στη χώρα μας, καθώς έχει ιδιαίτερες κατασκευαστικές απαιτήσεις και καινοτομίες και συγχρόνως, θα εξελίσσεται ενώ ταυτόχρονα ο δρόμος θα είναι σε κυκλοφορία», αναφέρει πηγή της αναδόχου κοινοπραξίας.
Το έργο
Το έργο έχει προϋπολογισμό 373,2 εκατ. ευρώ και θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ. Οι παρεμβάσεις θα γίνουν σε συνολικό μήκος 13 Km.
Ειδικότερα, το τμήμα από Α/Κ Κ5 (Παπαγεωργίου) έως την περιοχή του θεραπευτηρίου «ΓΕΝΕΣΙΣ» σε μήκος 9,5 Km προβλέπεται να αναβαθμιστεί με την προσθήκη Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου μήκους 4 Km (το λεγόμενο FlyOver) και το τμήμα «ΓΕΝΕΣΙΣ» - Α/Κ Κ12 (νοσοκομείο Άγιος Παύλος), μήκους 3,5 Km προβλέπεται να διευρυνθεί κατά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση (οκτώ από έξι λωρίδες σήμερα).
Η υπερυψωμένη λεωφόρος θα έχει τέσσερις λωρίδες, δύο συν μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση.
Ακόμη, το έργο περιλαμβάνει εννέα ανισόπεδους κόμβους, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις σήραγγες.
Μετά την αναβάθμισή της η περιφερειακή οδός θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, διπλάσια σε σύγκριση με την υπάρχουσα κυκλοφοριακή ικανότητα.
Η κατασκευαστική περίοδος έχει υπολογιστεί σε 48 μήνες, όπου υπολογίζεται πως μέχρι το τέλος του 2026 θα μπορεί να ολοκληρωθεί. Η διάρκεια της σύμβασης μαζί με την κατασκευαστική περίοδο για το ανάδοχο σχήμα είναι 30 χρόνια.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.02.2023
Η σύμβαση για το έργο της αναβάθμισης του ανατολικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης υπογράφηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2022, παρουσία μάλιστα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εκπροσώπων της αναδόχου κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-Μυτιληναίος.
Στους περίπου δύο μήνες που μεσολάβησαν έκτοτε, οι Θεσσαλονικείς δεν έχουν δει κάποιες κινήσεις επί του πεδίου, εργοτάξια, συνεργεία κ.λπ., καθώς στο διάστημα αυτό γίνονται οι απαραίτητες προετοιμασίες για την έναρξη κατασκευής του έργου.
Όμως, από τον επόμενο μήνα, πολλά απ’ όσα σχεδιάζονται και εξελίσσονται σήμερα στα διάφορα γραφεία, θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται και κατά μήκος της περιφερειακής οδού, αλλά και σε διάφορα άλλα σημεία της πόλης.
Όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης το βασικό εργοτάξιο του έργου αναμένεται να στηθεί εντός του Μαρτίου. Θα βρίσκεται σε χώρο απέναντι από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου, σε οικόπεδο το οποίο ανήκει στο δημόσιο. Επίσης, στο δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου πρόκειται να γίνουν και οι γεωτεχνικές έρευνες.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό πρόκειται για περίπου εκατό γεωτρήσεις κατά μήκος της περιφερειακής, σε σημεία όπου θα στηθούν τα βάθρα, τα στέγαστρα και θα διανοιχθούν οι σήραγγες. Παράλληλα, το διάστημα αυτό τρέχουν με ταχείς ρυθμούς οι διάφορες μελέτες σε επίπεδο εφαρμογής πλέον, από τις οποίες θα προκύψει η ακριβής αποτύπωση του έργου και θα αποφασιστούν στη συνέχεια και τα στάδια της κατασκευής του.
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, οι μπουλντόζες αναμένονται να πιάσουν δουλειά προς το τέλος του καλοκαιριού.
Νωρίτερα, ωστόσο, θα γίνουν διάφορες πρόδρομες εργασίες, πέρα από τις σημειακές γεωτρήσεις. Παράλληλα, θα γίνουν πολλές κυκλοφοριακές μετρήσεις προκειμένου να υπάρχει επικαιροποιημένη εικόνα για τις μετακινήσεις οι οποίες συνδέονται με τη χρήση της περιφερειακής οδού.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι μετρήσεις θα γίνουν τόσο σε δρόμους οι οποίοι συνδέονται με την περιφερειακή, όσο όμως και σε κεντρικούς οδικούς άξονες μέσα στην πόλη. Τα στοιχεία τα οποία θα προκύψουν θα φανούν χρήσιμα στην προσπάθεια που θα καταβληθεί προκειμένου κατά το στάδιο της κατασκευής του έργου να υπάρξει η μικρότερη δυνατή κυκλοφοριακή όχληση.
Λύσεις για το κυκλοφοριακό
Όπως αναφέρει ο κ. Καραγιάννης για το θέμα αυτό πρόκειται να γίνει τις επόμενες ημέρες ειδική σύσκεψη στην Περιφέρεια, με τη συμμετοχή και του περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, στην οποία θα εξεταστούν όλα τα αναγκαία μέτρα με στόχο να μετριαστούν στο ελάχιστο δυνατό οι επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό λόγω της κατασκευής του FlyOver.
Σύμφωνα με πληροφορίες για το ζήτημα αυτό έχουν συζητηθεί ήδη κάποιες προτάσεις. Καταρχάς σχεδιάζεται να τοποθετηθούν πινακίδες εναλλασσόμενων μηνυμάτων στα διάφορα σημεία εισόδου στην περιφερειακή οδό οι οποίες θα ενημερώνουν τους οδηγούς για τον πραγματικό χρόνο διέλευσης ώστε να αποφασίσουν εγκαίρως, εάν θα επιλέξουν την περιφερειακή οδό, ή κάποια άλλη εναλλακτική διαδρομή.
Επίσης, θα ζητηθεί από την Τροχαία να λάβει έκτακτα μέτρα αστυνόμευσης στις βασικές οδικές αρτηρίες που διασχίζουν την πόλη.
“Είναι βέβαιο πως μέρος της κίνησης που σήμερα γίνεται μέσω της περιφερειακής θα εκτραπεί μέσα στην πόλη. Αυτό σημαίνει ότι οι βασικοί δρόμοι, Εγνατία, Βασ. Όλγας, Τσιμισκή θα πρέπει να είναι ελεύθεροι, δηλαδή να απαγορευτεί η στάθμευση ώστε να υπάρχει ανεμπόδιστη κυκλοφορία”, αναφέρει παράγοντας του έργου.
Μια άλλη πρόταση η οποία έχει πέσει στο τραπέζι είναι να επισπευστεί η κατασκευή του ντεκ στην παλιά παραλία, για να διατεθεί στους πεζούς, και το σημερινό πεζοδρόμιο να μετατραπεί σε μία επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας, μόνο για το χρονικό διάστημα κατασκευής του FlyOver.
Όσον αφορά την κατάσταση στην περιφερειακή, κατά την περίοδο κατασκευής του έργου, η μελέτη προβλέπει ότι θα διατίθενται οπωσδήποτε δύο ρεύματα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
«Βεβαίως, αυτό είναι το ιδεατό καθώς, εάν συμβεί κάποιο μικροατύχημα, τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι μεγάλα. Γι’ αυτό και θα πρέπει να υπάρξει ειδικός σχεδιασμός ώστε τα οχήματα που εμπλέκονται σε ατυχήματα ή έχουν υποστεί βλάβη, να απομακρύνονται στον μικρότερο δυνατό χρόνο», αναφέρει ο ίδιος παράγοντας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ιδίου «το πιο δύσκολο σημείο θα είναι αυτό στο ύψος του νοσοκομείου Παπαγεωργίου καθώς εκεί θα συγκλίνουν όσοι θα έρχονται από Πιερία, Ημαθία, Πέλλα, Κικλίς, Σέρρες, μέσω της εξωτερικής περιφερειακής».
Δυσκολία θα υπάρξει επίσης στο τμήμα από το Παπαγεωργίου έως και τον κόμβο Νεαπόλεως καθώς ο διαθέσιμος χώρος είναι περιορισμένος.
«Πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο έργο, χωρίς ανάλογο προηγούμενο στη χώρα μας, καθώς έχει ιδιαίτερες κατασκευαστικές απαιτήσεις και καινοτομίες και συγχρόνως, θα εξελίσσεται ενώ ταυτόχρονα ο δρόμος θα είναι σε κυκλοφορία», αναφέρει πηγή της αναδόχου κοινοπραξίας.
Το έργο
Το έργο έχει προϋπολογισμό 373,2 εκατ. ευρώ και θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ. Οι παρεμβάσεις θα γίνουν σε συνολικό μήκος 13 Km.
Ειδικότερα, το τμήμα από Α/Κ Κ5 (Παπαγεωργίου) έως την περιοχή του θεραπευτηρίου «ΓΕΝΕΣΙΣ» σε μήκος 9,5 Km προβλέπεται να αναβαθμιστεί με την προσθήκη Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου μήκους 4 Km (το λεγόμενο FlyOver) και το τμήμα «ΓΕΝΕΣΙΣ» - Α/Κ Κ12 (νοσοκομείο Άγιος Παύλος), μήκους 3,5 Km προβλέπεται να διευρυνθεί κατά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση (οκτώ από έξι λωρίδες σήμερα).
Η υπερυψωμένη λεωφόρος θα έχει τέσσερις λωρίδες, δύο συν μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης ανά κατεύθυνση.
Ακόμη, το έργο περιλαμβάνει εννέα ανισόπεδους κόμβους, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις σήραγγες.
Μετά την αναβάθμισή της η περιφερειακή οδός θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, διπλάσια σε σύγκριση με την υπάρχουσα κυκλοφοριακή ικανότητα.
Η κατασκευαστική περίοδος έχει υπολογιστεί σε 48 μήνες, όπου υπολογίζεται πως μέχρι το τέλος του 2026 θα μπορεί να ολοκληρωθεί. Η διάρκεια της σύμβασης μαζί με την κατασκευαστική περίοδο για το ανάδοχο σχήμα είναι 30 χρόνια.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.02.2023
ΣΧΟΛΙΑ