Η «τυφλή» περιφερειακή της Θεσσαλονίκης, το μετρό και ο «κύριος τίποτα». Γράφει ο Σαλονικιός
20/12/2022 07:00
20/12/2022 07:00
Η χθεσινή ήταν μια σημαντική μέρα για τη Θεσσαλονίκη. Αναφέρομαι στην υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του έργου της αναβάθμισης του ανατολικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής με την κατασκευή, μεταξύ άλλων, υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου (flyover).
Η σύμβαση υπογράφηκε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, υπουργών και υφυπουργών (Καραμανλής, Καραγιάννης, Παπαδόπουλος, Παπαθανάσης, Καλαφάτης), ο προϋπολογισμός είναι κοντά στα 370 εκατ. ευρώ και το έργο το οποίο θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ, προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε τέσσερα χρόνια, δηλαδή προς το τέλος του 2026.
Για την αναγκαιότητα ή όχι του έργου, έχουν διατυπωθεί αρκετές απόψεις. Άλλες υπέρ, άλλες κατά και κάποιες εναλλακτικές οι οποίες προέκριναν τη λύση της κατασκευής νέας εξωτερικής περιφερειακής που θα κατέληγε κάπου στη Θέρμη και από εκεί στο αεροδρόμιο.
Το ότι πάντως, κάτι πρέπει να γίνει οπωσδήποτε επιβεβαιώνεται καθημερινά και το διαπιστώνουν όλοι όσοι χρησιμοποιούν την περιφερειακή για τις καθημερινές μετακινήσεις τους.
Επιβεβαιώθηκε, μάλιστα και χθες το πρωί όταν καραμπόλα στην οποία ενεπλάκησαν έξι αυτοκίνητα έκλεισε το ρεύμα της περιφερειακής προς δυτικά για κάμποση ώρα.
Με την ευκαιρία, θέλω να ρωτήσω, τι απέγιναν άραγε εκείνα τα συστήματα, με τις κάμερες και τις μεγάλες οθόνες τα οποία θα ενημέρωναν τους οδηγούς για το τι ακριβώς συμβαίνει στην περιφερειακή ώστε να επιλέγουν άλλες διαδρομές σε περίπτωση ατυχήματος, όπως συνέβη χθες; Για ποιο λόγο δεν λειτουργούν, αφήνοντας έτσι “τυφλή” την περιφερειακή και αβοήθητους τους οδηγούς;
Λίγο πιο πίσω το μετρό
Κατά την ομιλία του, στην εκδήλωση υπογραφής της σύμβασης για το flyover, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο μετρό και σημείωσε ότι η κυβέρνηση πάλεψε με κατεστημένες αντιλήψεις και με συμφέροντα που δεν ήθελαν το έργο.
«Σήμερα οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν ότι το μετρό προχωρά και ότι στο τελος του 2023 ή αρχές του 2024 θα λειτουργήσει».
Θυμίζω ότι η αρχική δέσμευση, όπως την είχε διατυπώσει ο ίδιος ο Μητσοτάκης στην πρώτη του συνέντευξη στη ΔΕΘ ως πρωθυπουργός ήταν ότι το έργο θα τελείωνε τον Απρίλιο του 2023. Στη συνέχεια το χρονοδιάγραμμα μετατέθηκε κατά μερικούς μήνες, στο τέλος του 2023. Η καθυστέρηση είχε αποδοθεί στην προσφυγή την οποία είχαν ασκήσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας φορείς και συλλογικότητες που διαφωνούσαν με τη λύση της προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου.
Εδώ και λίγες εβδομάδες αρχίζει να γίνεται λόγος για τις αρχές του 2024. Θα μου πείτε, εδώ η Θεσσαλονίκη περιμένει δεκαετίες για το μετρό, σε πείραξαν κάποιοι λίγοι μήνες ακόμη; Δεν διαφωνώ, αρκεί αυτοί οι “λίγοι μήνες” να μην απλώσουν κι άλλο και φτάσουμε στο τέλος του 2024 ή και παρακάτω.
Ο «κύριος τίποτα»
Εκείνη η δήλωση του Θόδωρου Πάγκαλου, το μακρινό 1994, όταν είχε χαρακτηρίσει τον Δημήτρη Αβραμόπουλο ως τον “κύριο τίποτα”, μου είχε φανεί υπερβολικά κυνική και απεδείχθη και ατυχής, εάν κρίνει κανείς από το αποτέλεσμα. Μιλώ για το εκλογικό αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών του 1994 όταν αναμετρήθηκαν για τον δήμο Αθηναίων οι κ. Πάγκαλος και Αβραμόπουλος με τον δεύτερο να κερδίζει τελικά τη μάχη, παρότι ήταν το αουτσάιντερ. Ωστόσο, προϊόντος του χρόνου, βλέπω ότι ο Πάγκαλος είχε μάλλον δίκιο.
Μετά τη θητεία του στο δήμο Αθηναίων ο Αβραμόπουλος είχε μεγάλα σχέδια για τον εαυτό του τα οποία έφταναν ως την πρωθυπουργία. Έκανε κόμμα, το οποίο το έκλεισε μέσα σε λίγους μήνες, χωρίς καν να προλάβει να συμμετάσχει σε εκλογές και επέστρεψε στο “γαλάζιο μαντρί” για να φτιάξει την τύχη του. Και ως ένα βαθμό τα κατάφερε αφού μετά τη νίκη της ΝΔ το 2004 ανέλαβε διάφορα σημαντικά υπουργεία.
Το 2009 στη μάχη της διαδοχής του Καραμανλή συμπεριφέρθηκε σαν “λαγός” καθώς έθεσε υποψηφιότητα για την αρχηγία της ΝΔ, αλλά στη συνέχεια την απέσυρε υπέρ του Σαμαρά. Γι' αυτή τη μεγαθυμία του ο Αντώνης τον αντάμειψε στέλνοντάς τον Επίτροπο στην Ε.Ε. το 2014. Εκεί έμπλεξε με τις καλές παρέες, αυτές οι οποίες σε πληρώνουν 5.000 ευρώ το μήνα για να κάααααθεσαι.
Ελπίζω ο Μητσοτάκης να αξιοποιήσει την ευκαιρία της περιφερειακής έστω, αλλά εξαιρετικά προσοδοφόρας εμπλοκής στη ΜΚΟ – όχημα του Κατάρ και να τον θέσει εκτός ψηφοδελτίων.
Η χθεσινή ήταν μια σημαντική μέρα για τη Θεσσαλονίκη. Αναφέρομαι στην υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του έργου της αναβάθμισης του ανατολικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής με την κατασκευή, μεταξύ άλλων, υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου (flyover).
Η σύμβαση υπογράφηκε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, υπουργών και υφυπουργών (Καραμανλής, Καραγιάννης, Παπαδόπουλος, Παπαθανάσης, Καλαφάτης), ο προϋπολογισμός είναι κοντά στα 370 εκατ. ευρώ και το έργο το οποίο θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ, προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε τέσσερα χρόνια, δηλαδή προς το τέλος του 2026.
Για την αναγκαιότητα ή όχι του έργου, έχουν διατυπωθεί αρκετές απόψεις. Άλλες υπέρ, άλλες κατά και κάποιες εναλλακτικές οι οποίες προέκριναν τη λύση της κατασκευής νέας εξωτερικής περιφερειακής που θα κατέληγε κάπου στη Θέρμη και από εκεί στο αεροδρόμιο.
Το ότι πάντως, κάτι πρέπει να γίνει οπωσδήποτε επιβεβαιώνεται καθημερινά και το διαπιστώνουν όλοι όσοι χρησιμοποιούν την περιφερειακή για τις καθημερινές μετακινήσεις τους.
Επιβεβαιώθηκε, μάλιστα και χθες το πρωί όταν καραμπόλα στην οποία ενεπλάκησαν έξι αυτοκίνητα έκλεισε το ρεύμα της περιφερειακής προς δυτικά για κάμποση ώρα.
Με την ευκαιρία, θέλω να ρωτήσω, τι απέγιναν άραγε εκείνα τα συστήματα, με τις κάμερες και τις μεγάλες οθόνες τα οποία θα ενημέρωναν τους οδηγούς για το τι ακριβώς συμβαίνει στην περιφερειακή ώστε να επιλέγουν άλλες διαδρομές σε περίπτωση ατυχήματος, όπως συνέβη χθες; Για ποιο λόγο δεν λειτουργούν, αφήνοντας έτσι “τυφλή” την περιφερειακή και αβοήθητους τους οδηγούς;
Λίγο πιο πίσω το μετρό
Κατά την ομιλία του, στην εκδήλωση υπογραφής της σύμβασης για το flyover, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο μετρό και σημείωσε ότι η κυβέρνηση πάλεψε με κατεστημένες αντιλήψεις και με συμφέροντα που δεν ήθελαν το έργο.
«Σήμερα οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν ότι το μετρό προχωρά και ότι στο τελος του 2023 ή αρχές του 2024 θα λειτουργήσει».
Θυμίζω ότι η αρχική δέσμευση, όπως την είχε διατυπώσει ο ίδιος ο Μητσοτάκης στην πρώτη του συνέντευξη στη ΔΕΘ ως πρωθυπουργός ήταν ότι το έργο θα τελείωνε τον Απρίλιο του 2023. Στη συνέχεια το χρονοδιάγραμμα μετατέθηκε κατά μερικούς μήνες, στο τέλος του 2023. Η καθυστέρηση είχε αποδοθεί στην προσφυγή την οποία είχαν ασκήσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας φορείς και συλλογικότητες που διαφωνούσαν με τη λύση της προσωρινής απόσπασης των αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου.
Εδώ και λίγες εβδομάδες αρχίζει να γίνεται λόγος για τις αρχές του 2024. Θα μου πείτε, εδώ η Θεσσαλονίκη περιμένει δεκαετίες για το μετρό, σε πείραξαν κάποιοι λίγοι μήνες ακόμη; Δεν διαφωνώ, αρκεί αυτοί οι “λίγοι μήνες” να μην απλώσουν κι άλλο και φτάσουμε στο τέλος του 2024 ή και παρακάτω.
Ο «κύριος τίποτα»
Εκείνη η δήλωση του Θόδωρου Πάγκαλου, το μακρινό 1994, όταν είχε χαρακτηρίσει τον Δημήτρη Αβραμόπουλο ως τον “κύριο τίποτα”, μου είχε φανεί υπερβολικά κυνική και απεδείχθη και ατυχής, εάν κρίνει κανείς από το αποτέλεσμα. Μιλώ για το εκλογικό αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών του 1994 όταν αναμετρήθηκαν για τον δήμο Αθηναίων οι κ. Πάγκαλος και Αβραμόπουλος με τον δεύτερο να κερδίζει τελικά τη μάχη, παρότι ήταν το αουτσάιντερ. Ωστόσο, προϊόντος του χρόνου, βλέπω ότι ο Πάγκαλος είχε μάλλον δίκιο.
Μετά τη θητεία του στο δήμο Αθηναίων ο Αβραμόπουλος είχε μεγάλα σχέδια για τον εαυτό του τα οποία έφταναν ως την πρωθυπουργία. Έκανε κόμμα, το οποίο το έκλεισε μέσα σε λίγους μήνες, χωρίς καν να προλάβει να συμμετάσχει σε εκλογές και επέστρεψε στο “γαλάζιο μαντρί” για να φτιάξει την τύχη του. Και ως ένα βαθμό τα κατάφερε αφού μετά τη νίκη της ΝΔ το 2004 ανέλαβε διάφορα σημαντικά υπουργεία.
Το 2009 στη μάχη της διαδοχής του Καραμανλή συμπεριφέρθηκε σαν “λαγός” καθώς έθεσε υποψηφιότητα για την αρχηγία της ΝΔ, αλλά στη συνέχεια την απέσυρε υπέρ του Σαμαρά. Γι' αυτή τη μεγαθυμία του ο Αντώνης τον αντάμειψε στέλνοντάς τον Επίτροπο στην Ε.Ε. το 2014. Εκεί έμπλεξε με τις καλές παρέες, αυτές οι οποίες σε πληρώνουν 5.000 ευρώ το μήνα για να κάααααθεσαι.
Ελπίζω ο Μητσοτάκης να αξιοποιήσει την ευκαιρία της περιφερειακής έστω, αλλά εξαιρετικά προσοδοφόρας εμπλοκής στη ΜΚΟ – όχημα του Κατάρ και να τον θέσει εκτός ψηφοδελτίων.
ΣΧΟΛΙΑ