ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μεθοδεύσεις άλλων εποχών σε βάρος εκπαιδευτικού της Θεσσαλονίκης αποσπασμένου στη Γερμανία

Εγκαλούμενος είναι ο φιλόλογος Θόδωρος Αζούδης και η ΕΔΕ διατάχθηκε έπειτα από ανώνυμη καταγγελία σε βάρος του

 14/06/2023 07:00

Νίκος Ηλιάδης

Πρακτικές άλλων εποχών που πολλοί πίστευαν ότι είχαν οριστικά παρέλθει, αναβιώνουν αυτές τις μέρες σε ελληνικό σχολείο του εξωτερικού. Πρόκειται για την απόπειρα σπίλωσης, με στόχο τη δίωξή του, ενός φιλολόγου ο οποίος υπηρετεί τα τελευταία χρόνια με απόσπαση στο ελληνικό γυμνάσιο και λύκειο της Νυρεμβέργης. Αφορμή αποτέλεσαν ασαφείς, γενικόλογες και κυρίως, ανώνυμες καταγγελίες σε βάρος του εκπαιδευτικού ο οποίος καλείται σε απολογία στις 29 Ιουνίου 2023, στο πλαίσιο Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης που εντέλλεται το υπουργείο Παιδείας και την οποία διενεργεί η αναπληρώτρια συντονίστρια του Γραφείου Εκπαίδευσης Μονάχου.

azoudis-1.jpg

Εγκαλούμενος είναι ο φιλόλογος Θόδωρος Αζούδης και η ΕΔΕ διατάχθηκε έπειτα από ανώνυμη καταγγελία σε βάρος του. Η καταγγελία, η οποία σημειωτέον είναι και ανορθόγραφη, υπογράφεται ως “οι γονείς μαθητών γυμνασίου – λυκείου Νυρεμβέργης”, χωρίς ωστόσο να φέρει κανένα όνομα. Σε αυτήν αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι ο φιλόλογος κάνει ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές, ότι υποχρεώνει μαθητές να αγοράζουν βιβλία διαφόρων συγγραφέων από την αγορά των οποίων επωφελείται οικονομικά, ότι τους υποχρεώνει να αγοράσουν και βιβλίο – βοήθημα το οποίο είχε εκδώσει πριν από πολλά χρόνια ο ίδιος, ότι υποχρέωσε τους μαθητές μιας συγκεκριμένης τάξης να αγοράσουν το βιβλίο “Κοσμοδρόμιο” το οποίο, όπως λένε, “είναι γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες” κ.ο.κ. Δικαιολογώντας την ανωνυμία τους οι “γονείς” αναφέρουν ότι “φοβόμαστε πώς θα συμπεριφερθεί στα παιδιά μας αυτός και μερικοί άλλοι καθηγητές που ανήκουν στον κύκλο του”.

Αόριστες κατηγορίες

Έπειτα από αυτήν την ανώνυμη καταγγελία, η οποία δεν συνοδεύτηκε από κανένα αποδεικτικό στοιχείο, διατάχθηκε ΕΔΕ. Οι κατηγορίες οι οποίες διατυπώνονται στην κλήση για εξέταση που εστάλη προς τον κ. Αζούδη είναι εξόχως ασαφείς και αόριστες. Συγκεκριμένα αναφέρονται σε:
1. Παράβαση του υπαλληλικού καθήκοντος που προσδιορίζεται από τις υποχρεώσεις που επιβάλλουν οι κείμενες διατάξεις και οδηγίες.
2. Παράβαση καθήκοντος κατά τον ποινικό κώδικα ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόμους.
3. Χρησιμοποίηση της δημοσιοϋπαλληλικής ιδιότητας ή άλλων πληροφοριών που κατέχει ο υπάλληλος λόγω της υπηρεσίας ή της θέσης του, για εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων του ιδίου ή τρίτων προσώπων.
4. Απόκτηση οικονομικού οφέλους ή ανταλλάγματος προς όφελος του ιδίου του υπαλλήλου ή τρίτου προσώπου, κατά την άσκηση των καθηκόντων του ή εξ' αφορμής αυτών.

azoudis-2-me-ton-m-gkana-sti-scholiki-vivliothiki-tu-lykiu-k-porion.JPG

Είκοσι χρόνια φιλαναγνωσίας

Ο κ. Αζούδης αναπτύσσει δράσεις φιλαναγνωσίας εδώ και είκοσι χρόνια. Ξεκινώντας από το λύκειο στα Κάτω Πορόια Σερρών το 2003 και εν συνεχεία στο 2ο λύκειο Καλαμαριάς, στο 19ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης και από το 2019 στο λύκειο της Νυρεμβέργης. Πρόκειται για δράσεις, κυρίως συναντήσεις των μαθητών και μαθητριών του με βραβευμένους συγγραφείς με σκοπό τη γνωριμία των παιδιών με τη λογοτεχνία και την περαιτέρω μόρφωσή τους, πέραν των σχολικών βιβλίων. Παράλληλα συνέβαλε στην ανάπτυξη σχολικών βιβλιοθηκών, ενώ συμμετείχε σε παρουσιάσεις βιβλίων σε διάφορους χώρους της Θεσσαλονίκης (Βαφοπούλειο, Ιανός, Πρωτοπορία κ.λπ.).

Κύμα συμπαράστασης

Με το που έγινε γνωστή η διενέργεια ΕΔΕ και το περιεχόμενο των καταγγελιών σε βάρος του κ. Αζούδη, μια σειρά από προσωπικότητες και φορείς απέστειλαν επιστολές προς την αναπληρώτρια συντονίστρια εκπαίδευσης Μονάχου η οποία διενεργεί την ΕΔΕ καθώς και προς τους διευθυντές του γυμνασίου και του λυκείου με τις οποίες εκφράζουν την υποστήριξή τους προς τον εκπαιδευτικό. Μεταξύ όσων έχουν στείλει επιστολές συμπαράστασης είναι γονείς μαθητών του σχολείου, συγγραφείς και πανεπιστημιακοί με τους οποίους έχει συνεργαστεί ο κ. Αζούδης στα είκοσι χρόνια που διδάσκει σε δημόσιο σχολείο, με αντικείμενο τη διάδοση του βιβλίου μέσα από ποικίλες και καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις.

Οι επιστολές

Μεταξύ των επιστολών ξεχωρίζει αυτή του Σπύρου Ντάλλα, προέδρου του συλλόγου γονέων των μαθητών της 7Μ τους οποίους, σύμφωνα με την ανώνυμη καταγγελία, υποχρέωσε ο κ. Αζούδης να αγοράσουν το βιβλίο “Κοσμοδρόμιο” το οποίο, όπως λένε, “είναι γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες”. Ο κ. Ντάλλας στην επιστολή του αναφέρει ότι “όπως τα παιδιά μας έτσι κι εμείς οι γονείς της 7 Μ θέλουμε με την παρούσα επιστολή να στηρίξουμε τον εκπαιδευτικό-φιλόλογο κ. Αζούδη. Αν και θεωρούμε περιττό να ασχολούμαστε με «ανώνυμες καταγγελίες», Θέλουμε να δείξουμε την στήριξη μας στον προαναφερόμενο εκπαιδευτικό και μάλιστα να τον ευχαριστήσουμε για το έργο του. Θέλουμε να τονίσουμε πως ρωτηθήκαμε μέσω των παιδιών μας για την αγορά του βιβλίου, δεν ήταν υποχρεωτική η αγορά, αλλά όλοι το θέλαμε. Η παροχή του λογοτεχνικού βιβλίου έχει ως απώτερο στόχο την κατάκτηση της γνώσης, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης μέσα από την λογοτεχνική ανάλυση του εν λόγω βιβλίου. Επίσης θέλουμε να δώσουμε την συγκατάθεση μας και γραπτώς πως δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τις διαδικτυακές συναντήσεις των παιδιών μας με την συγγραφέα. Και οποιαδήποτε άλλη συγγραφέα”.

Επιστολή για το ίδιο θέμα απέστειλε και η συγγραφέας του επίμαχου βιβλίου Ελένη Κατσαμά. Σε αυτήν σημειώνει μεταξύ άλλων ότι “δεν έχω στο περιβάλλον μου κανέναν εκπαιδευτικό, δεν γνωρίζω προσωπικά κανέναν από τους καθηγητές που με καλούν κάθε χρόνο να συνομιλήσω με τους μαθητές τους. Όπως δεν γνώριζα τον κύριο Αζούδη. Απευθύνθηκε στον εκδοτικό οίκο που εκδίδει τα εφηβικά μου βιβλία. Με μεσολάβηση του εκδοτικού οίκου κλείστηκε ένα διαδικτυακό ραντεβού με την τάξη του. Μιλήσαμε μία φορά στο τηλέφωνο για να επιβεβαιώσουμε το ραντεβού. Γνώρισα σε αυτή τη διαδικτυακή συνάντηση πρόθυμα, αξιόλογα, δραστήρια παιδιά για τα οποία είμαι υπερήφανη.

(…) Θα ήθελα κλείνοντας να εκφράσω τον θαυμασμό μου προς όλους τους εκπαιδευτικούς που τιμούν τη θέση τους κι έχουν επίγνωση της σημαντικότητάς της. Που με το έργο τους φέρνουν κοντά τα παιδιά με τον πλούτο των βιβλίων. Που τις περισσότερες φορές βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να απολογηθούν για το έργο τους. Θα έχουν πάντα τη συμπαράστασή μου”.

Επιστολή συμπαράστασης απέστειλε ο συγγραφέας-κριτικός, Μάνος Κοντολέων, από τους πρώτους συγγραφείς που ο κ. Αζούδης έφερε σε επαφή με τους μαθητές του πριν από σχεδόν είκοσι χρόνια, ο οποίος αναφερόμενος στο “Κοσμοδρόμιο” χαρακτηρίζει απαράδεχτη την κρίση της ανώνυμης καταγγελίας πως πρόκειται για έργο «γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες». “Ειλικρινά το συγκεκριμένο κείμενο είναι ένα σπουδαίο λογοτεχνικό έργο, απολύτως κατάλληλο για μαθητές – αναγνώστες. Και πέρα από τα Βραβεία, με τα οποία το συγκεκριμένο έργο έχει τιμηθεί, αξίζει κανείς να σημειώσει και τις θετικές κρίσεις εκ μέρους της κριτικής. Για όλους αυτούς του παραπάνω λόγους, επαναλαμβάνω πως έχω μείνει έκπληκτος με το πως είναι δυνατόν ένα εκπαιδευτικός του επιπέδου και του ήθους του κ. Αζούδη να εγκαλείται για να απολογηθεί επειδή βοήθησε τους μαθητές του να διαβάσουν ένα σημαντικό λογοτεχνικό κείμενο και να γνωρίσουν μια από τις πλέον σημαντικές φωνές της σύγχρονης ελληνικής εφηβικής λογοτεχνίας. Κλείνοντας, θέλω να τονίσω το γεγονός, πως κατά τη διάρκεια των 45 χρόνων της συγγραφικής μου παρουσίας ποτέ δεν άκουσα πως έγινε μια τέτοια επαίσχυντη και -τολμώ να υποθέσω- ύποπτη καταγγελία”.

Επιστολές συμπαράστασης και υποστήριξης στο έργο του κ. Αζούδη, στον τομέα της φιλαναγνωσίας έχουν αποστείλει:

- Ο συγγραφέας, Βαγγέλης Ραπτόπουλος, με τον οποίο ο φιλόλογος είχε συνεργαστεί πριν από αρκετά χρόνια, όταν δίδασκε στο Λύκειο Κάτω Ποροΐων Σερρών. Σε αυτήν σημειώνει πως “πρόκειται για έναν άνθρωπο ανιδιοτελή, δοτικό και φιλότιμο, παράδειγμα προς μίμηση, από αυτούς που ειδικά στην πατρίδα μας σε κάνουν να σκέφτεσαι ότι, αν υπήρχαν αρκετοί παρόμοιοι, η Ελλάδα θα ήταν μια πολύ καλύτερη χώρα. Το να στοχοποιείται και να απειλείται με διώξεις ένας ανάλογης ποιότητας άνθρωπος, ο οποίος είμαι βέβαιος ότι εξακολουθεί να προσφέρει ολόψυχα στο σημερινό εκπαιδευτικό πόστο του στη Γερμανία, με λυπεί αφάνταστα. Εύχομαι να αποδοθεί δικαιοσύνη”

- Η συγγραφέας Σοφία Μαντουβάλου, η οποία σημειώνει μεταξύ άλλων πως “τα μικρονοϊκά μυαλά θεωρούν ότι ο εκπαιδευτικός που προτείνει ένα βιβλίο θησαυρίζει, ότι ο συγγραφέας του οποίου παρουσιάζεται το βιβλίο «θησαυρίζει», ενώ στην πραγματικότητα θησαυρίζει το μυαλό και η καρδιά των παιδιών. Αν ο κάθε εκπαιδευτικός που προωθεί την λογοτεχνία ανοίγοντας κανάλια επικοινωνίας στα παιδιά, κινδυνεύει με μία καταγγελία για κερδοσκοπία τότε η φιλαναγνωσία θα παραμείνει άγνωστη λέξη. Θεωρώ ότι τα ελληνόγλωσσα σχολεία του εξωτερικού, μεταξύ άλλων χωρίς βιβλιοθήκες και ελληνικά βιβλιοπωλεία θα πρέπει να είναι ευγνώμονα απέναντι σε εκπαιδευτικούς σαν τον κύριο Αζούδη!”

- Πέντε καθηγητές από τα τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας και Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. (Γεώργιος Αγγελόπουλος, Σοφία Αυγητίδου, Γεώργιος Ζωγραφίδης, Κυριάκος Μπονίδης, Βασιλική Παπαδοπούλου). Στην επιστολή τους σημειώνουν πως “την εκπαιδευτική και παιδαγωγική δράση του κ. Αζούδη, την αγάπη του για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού και για την προσφορά του στην ελληνική εκπαίδευση τη γνωρίζουμε εκ του σύνεγγυς, γιατί από τα πρώτα χρόνια του διορισμού του στο Λύκειο των Κ. Ποροΐων συνεργάστηκε μαζί μας ή πληροφορούμασταν το καινοτόμο παιδαγωγικό του έργο, ενώ κατόπιν, με την τοποθέτησή του σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, συνεργάστηκε άριστα με το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ως μέντορας φοιτητριών και φοιτητών του κατά την πρακτική τους άσκηση, αλλά και με την Παιδαγωγική Σχολή σε εκπαιδευτικές δράσεις”. Και καταλήγουν λέγοντας πως “κατά την κρίση μας, η δράση του κ. Αζούδη μόνον άξια επιβράβευσης είναι και σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί παράπτωμα”.

Ψηφίσματα από ΕΛΜΕ

Τη συμπαράστασή τους προς τον κ. Αζούδη εκφράζουν οι πέντε Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης, που ζητούν να σταματήσει άμεσα κάθε δίωξη σε βάρος του αλλά και η ΕΛΜΕ Βαυαρίας. Η τελευταία στο ψήφισμά της “καταδικάζει τη λογική των ανώνυμων καταγγελιών, απ' όπου κι αν προέρχονται, και οδηγούν σε διώξεις εναντίον συναδέλφων”. Επισημαίνει πως “δημιουργούν ένα κλίμα ανασφάλειας και καχυποψίας μεταξύ των εκπαιδευτικών και δηλητηριάζουν την ατμόσφαιρα στη σχολική κοινότητα. Ιδιαίτερα, όταν αφορούν συναδέλφους όπως ο κ. Θ. Αζούδης, οι οποίοι έμπρακτα έχουν αποδείξει ότι προσφέρουν σημαντικό έργο με τη μέχρι τώρα δράση τους και έχουν συμβάλει στην προώθηση της φιλαναγνωσίας και της γνωριμίας των μαθητών με σημαντικούς εκπροσώπους της λογοτεχνίας μας”.

Η Άλκη Ζέη

Τέλος, σε ένα μήνυμά της, πριν από ακριβώς δώδεκα χρόνια η συγγραφέρας Άλκη Ζέη είχε γράψει τα εξής: “Έλαβα την ανακοίνωσή σας σχετικά με τις σχολικές βιβλιοθήκες και σας αναφέρω μια προσωπική μου εμπειρία. Πριν λίγα χρόνια είχα προσκαλεστεί στη σχολική βιβλιοθήκη του λυκείου Κατω Ποροϊων-σύνορα Βουλγαρίας. Την βιβλιοθηκη είχε αναλάβει ο καθηγήτης Θοδωρής Αζούδης. Έμεινα κατάπληκτη από την εξαιρετική δουλειά που είχε κάνει με τα παιδιά στο απομακρυσμένο αυτό μέρος. Όπως μου είπε έπαιρνε συχνά μεταθέσεις σε λύκειο της Θεσσαλονίκης όπου ήταν ο τόπος κατοικίας του, όλο όμως το ανέβαλλε γιατί ήξερε πως όταν έφευγε το μέλλον της βιβλιοθήκης ήταν αβέβαιο. Πριν δύο χρόνια με ξανακάλεσαν και μου είχαν την εκπληξη με συγκινητική εκδήλωση οτι έδωσαν στην βιβλιοθήκη το όνομά μου.
Την περαμένη άνοιξη είχα πάει στη Θεσσαλονίκη στο λύκειο που δίδασκε ο Αζούδης γιατί είχε δεχτει πιά να μετατεθεί στη Θεσσαλονίκη. Του πρότεινα να μείνω μια μέρα παραπάνω για να με πάει να πάμε στα Κατω Ποροϊα για να χαιρετησω τα παιδιά και να... καμαρώσω το όνομά μου στη βιβλιοθήκη. Μου απάντησε πολύ λυπημένα πως μόλις έφυγε στη βιβλιοθήκη μπήκε λουκέτο.Δεν τον αντεκατέστησε κανείς και μάλιστα λογαριάζουν να μετατρεψουν την αίθουσα της βιβλιοθήκης σε τάξη. Είμαι περίεργη που θα πάει το όνομά μου. Δυστυχώς πιστεύω πως δεν θα είναι η μοναδίκη εξαίρεση”.

Πρακτικές άλλων εποχών που πολλοί πίστευαν ότι είχαν οριστικά παρέλθει, αναβιώνουν αυτές τις μέρες σε ελληνικό σχολείο του εξωτερικού. Πρόκειται για την απόπειρα σπίλωσης, με στόχο τη δίωξή του, ενός φιλολόγου ο οποίος υπηρετεί τα τελευταία χρόνια με απόσπαση στο ελληνικό γυμνάσιο και λύκειο της Νυρεμβέργης. Αφορμή αποτέλεσαν ασαφείς, γενικόλογες και κυρίως, ανώνυμες καταγγελίες σε βάρος του εκπαιδευτικού ο οποίος καλείται σε απολογία στις 29 Ιουνίου 2023, στο πλαίσιο Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης που εντέλλεται το υπουργείο Παιδείας και την οποία διενεργεί η αναπληρώτρια συντονίστρια του Γραφείου Εκπαίδευσης Μονάχου.

azoudis-1.jpg

Εγκαλούμενος είναι ο φιλόλογος Θόδωρος Αζούδης και η ΕΔΕ διατάχθηκε έπειτα από ανώνυμη καταγγελία σε βάρος του. Η καταγγελία, η οποία σημειωτέον είναι και ανορθόγραφη, υπογράφεται ως “οι γονείς μαθητών γυμνασίου – λυκείου Νυρεμβέργης”, χωρίς ωστόσο να φέρει κανένα όνομα. Σε αυτήν αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι ο φιλόλογος κάνει ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές, ότι υποχρεώνει μαθητές να αγοράζουν βιβλία διαφόρων συγγραφέων από την αγορά των οποίων επωφελείται οικονομικά, ότι τους υποχρεώνει να αγοράσουν και βιβλίο – βοήθημα το οποίο είχε εκδώσει πριν από πολλά χρόνια ο ίδιος, ότι υποχρέωσε τους μαθητές μιας συγκεκριμένης τάξης να αγοράσουν το βιβλίο “Κοσμοδρόμιο” το οποίο, όπως λένε, “είναι γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες” κ.ο.κ. Δικαιολογώντας την ανωνυμία τους οι “γονείς” αναφέρουν ότι “φοβόμαστε πώς θα συμπεριφερθεί στα παιδιά μας αυτός και μερικοί άλλοι καθηγητές που ανήκουν στον κύκλο του”.

Αόριστες κατηγορίες

Έπειτα από αυτήν την ανώνυμη καταγγελία, η οποία δεν συνοδεύτηκε από κανένα αποδεικτικό στοιχείο, διατάχθηκε ΕΔΕ. Οι κατηγορίες οι οποίες διατυπώνονται στην κλήση για εξέταση που εστάλη προς τον κ. Αζούδη είναι εξόχως ασαφείς και αόριστες. Συγκεκριμένα αναφέρονται σε:
1. Παράβαση του υπαλληλικού καθήκοντος που προσδιορίζεται από τις υποχρεώσεις που επιβάλλουν οι κείμενες διατάξεις και οδηγίες.
2. Παράβαση καθήκοντος κατά τον ποινικό κώδικα ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόμους.
3. Χρησιμοποίηση της δημοσιοϋπαλληλικής ιδιότητας ή άλλων πληροφοριών που κατέχει ο υπάλληλος λόγω της υπηρεσίας ή της θέσης του, για εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων του ιδίου ή τρίτων προσώπων.
4. Απόκτηση οικονομικού οφέλους ή ανταλλάγματος προς όφελος του ιδίου του υπαλλήλου ή τρίτου προσώπου, κατά την άσκηση των καθηκόντων του ή εξ' αφορμής αυτών.

azoudis-2-me-ton-m-gkana-sti-scholiki-vivliothiki-tu-lykiu-k-porion.JPG

Είκοσι χρόνια φιλαναγνωσίας

Ο κ. Αζούδης αναπτύσσει δράσεις φιλαναγνωσίας εδώ και είκοσι χρόνια. Ξεκινώντας από το λύκειο στα Κάτω Πορόια Σερρών το 2003 και εν συνεχεία στο 2ο λύκειο Καλαμαριάς, στο 19ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης και από το 2019 στο λύκειο της Νυρεμβέργης. Πρόκειται για δράσεις, κυρίως συναντήσεις των μαθητών και μαθητριών του με βραβευμένους συγγραφείς με σκοπό τη γνωριμία των παιδιών με τη λογοτεχνία και την περαιτέρω μόρφωσή τους, πέραν των σχολικών βιβλίων. Παράλληλα συνέβαλε στην ανάπτυξη σχολικών βιβλιοθηκών, ενώ συμμετείχε σε παρουσιάσεις βιβλίων σε διάφορους χώρους της Θεσσαλονίκης (Βαφοπούλειο, Ιανός, Πρωτοπορία κ.λπ.).

Κύμα συμπαράστασης

Με το που έγινε γνωστή η διενέργεια ΕΔΕ και το περιεχόμενο των καταγγελιών σε βάρος του κ. Αζούδη, μια σειρά από προσωπικότητες και φορείς απέστειλαν επιστολές προς την αναπληρώτρια συντονίστρια εκπαίδευσης Μονάχου η οποία διενεργεί την ΕΔΕ καθώς και προς τους διευθυντές του γυμνασίου και του λυκείου με τις οποίες εκφράζουν την υποστήριξή τους προς τον εκπαιδευτικό. Μεταξύ όσων έχουν στείλει επιστολές συμπαράστασης είναι γονείς μαθητών του σχολείου, συγγραφείς και πανεπιστημιακοί με τους οποίους έχει συνεργαστεί ο κ. Αζούδης στα είκοσι χρόνια που διδάσκει σε δημόσιο σχολείο, με αντικείμενο τη διάδοση του βιβλίου μέσα από ποικίλες και καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις.

Οι επιστολές

Μεταξύ των επιστολών ξεχωρίζει αυτή του Σπύρου Ντάλλα, προέδρου του συλλόγου γονέων των μαθητών της 7Μ τους οποίους, σύμφωνα με την ανώνυμη καταγγελία, υποχρέωσε ο κ. Αζούδης να αγοράσουν το βιβλίο “Κοσμοδρόμιο” το οποίο, όπως λένε, “είναι γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες”. Ο κ. Ντάλλας στην επιστολή του αναφέρει ότι “όπως τα παιδιά μας έτσι κι εμείς οι γονείς της 7 Μ θέλουμε με την παρούσα επιστολή να στηρίξουμε τον εκπαιδευτικό-φιλόλογο κ. Αζούδη. Αν και θεωρούμε περιττό να ασχολούμαστε με «ανώνυμες καταγγελίες», Θέλουμε να δείξουμε την στήριξη μας στον προαναφερόμενο εκπαιδευτικό και μάλιστα να τον ευχαριστήσουμε για το έργο του. Θέλουμε να τονίσουμε πως ρωτηθήκαμε μέσω των παιδιών μας για την αγορά του βιβλίου, δεν ήταν υποχρεωτική η αγορά, αλλά όλοι το θέλαμε. Η παροχή του λογοτεχνικού βιβλίου έχει ως απώτερο στόχο την κατάκτηση της γνώσης, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης μέσα από την λογοτεχνική ανάλυση του εν λόγω βιβλίου. Επίσης θέλουμε να δώσουμε την συγκατάθεση μας και γραπτώς πως δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τις διαδικτυακές συναντήσεις των παιδιών μας με την συγγραφέα. Και οποιαδήποτε άλλη συγγραφέα”.

Επιστολή για το ίδιο θέμα απέστειλε και η συγγραφέας του επίμαχου βιβλίου Ελένη Κατσαμά. Σε αυτήν σημειώνει μεταξύ άλλων ότι “δεν έχω στο περιβάλλον μου κανέναν εκπαιδευτικό, δεν γνωρίζω προσωπικά κανέναν από τους καθηγητές που με καλούν κάθε χρόνο να συνομιλήσω με τους μαθητές τους. Όπως δεν γνώριζα τον κύριο Αζούδη. Απευθύνθηκε στον εκδοτικό οίκο που εκδίδει τα εφηβικά μου βιβλία. Με μεσολάβηση του εκδοτικού οίκου κλείστηκε ένα διαδικτυακό ραντεβού με την τάξη του. Μιλήσαμε μία φορά στο τηλέφωνο για να επιβεβαιώσουμε το ραντεβού. Γνώρισα σε αυτή τη διαδικτυακή συνάντηση πρόθυμα, αξιόλογα, δραστήρια παιδιά για τα οποία είμαι υπερήφανη.

(…) Θα ήθελα κλείνοντας να εκφράσω τον θαυμασμό μου προς όλους τους εκπαιδευτικούς που τιμούν τη θέση τους κι έχουν επίγνωση της σημαντικότητάς της. Που με το έργο τους φέρνουν κοντά τα παιδιά με τον πλούτο των βιβλίων. Που τις περισσότερες φορές βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να απολογηθούν για το έργο τους. Θα έχουν πάντα τη συμπαράστασή μου”.

Επιστολή συμπαράστασης απέστειλε ο συγγραφέας-κριτικός, Μάνος Κοντολέων, από τους πρώτους συγγραφείς που ο κ. Αζούδης έφερε σε επαφή με τους μαθητές του πριν από σχεδόν είκοσι χρόνια, ο οποίος αναφερόμενος στο “Κοσμοδρόμιο” χαρακτηρίζει απαράδεχτη την κρίση της ανώνυμης καταγγελίας πως πρόκειται για έργο «γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες». “Ειλικρινά το συγκεκριμένο κείμενο είναι ένα σπουδαίο λογοτεχνικό έργο, απολύτως κατάλληλο για μαθητές – αναγνώστες. Και πέρα από τα Βραβεία, με τα οποία το συγκεκριμένο έργο έχει τιμηθεί, αξίζει κανείς να σημειώσει και τις θετικές κρίσεις εκ μέρους της κριτικής. Για όλους αυτούς του παραπάνω λόγους, επαναλαμβάνω πως έχω μείνει έκπληκτος με το πως είναι δυνατόν ένα εκπαιδευτικός του επιπέδου και του ήθους του κ. Αζούδη να εγκαλείται για να απολογηθεί επειδή βοήθησε τους μαθητές του να διαβάσουν ένα σημαντικό λογοτεχνικό κείμενο και να γνωρίσουν μια από τις πλέον σημαντικές φωνές της σύγχρονης ελληνικής εφηβικής λογοτεχνίας. Κλείνοντας, θέλω να τονίσω το γεγονός, πως κατά τη διάρκεια των 45 χρόνων της συγγραφικής μου παρουσίας ποτέ δεν άκουσα πως έγινε μια τέτοια επαίσχυντη και -τολμώ να υποθέσω- ύποπτη καταγγελία”.

Επιστολές συμπαράστασης και υποστήριξης στο έργο του κ. Αζούδη, στον τομέα της φιλαναγνωσίας έχουν αποστείλει:

- Ο συγγραφέας, Βαγγέλης Ραπτόπουλος, με τον οποίο ο φιλόλογος είχε συνεργαστεί πριν από αρκετά χρόνια, όταν δίδασκε στο Λύκειο Κάτω Ποροΐων Σερρών. Σε αυτήν σημειώνει πως “πρόκειται για έναν άνθρωπο ανιδιοτελή, δοτικό και φιλότιμο, παράδειγμα προς μίμηση, από αυτούς που ειδικά στην πατρίδα μας σε κάνουν να σκέφτεσαι ότι, αν υπήρχαν αρκετοί παρόμοιοι, η Ελλάδα θα ήταν μια πολύ καλύτερη χώρα. Το να στοχοποιείται και να απειλείται με διώξεις ένας ανάλογης ποιότητας άνθρωπος, ο οποίος είμαι βέβαιος ότι εξακολουθεί να προσφέρει ολόψυχα στο σημερινό εκπαιδευτικό πόστο του στη Γερμανία, με λυπεί αφάνταστα. Εύχομαι να αποδοθεί δικαιοσύνη”

- Η συγγραφέας Σοφία Μαντουβάλου, η οποία σημειώνει μεταξύ άλλων πως “τα μικρονοϊκά μυαλά θεωρούν ότι ο εκπαιδευτικός που προτείνει ένα βιβλίο θησαυρίζει, ότι ο συγγραφέας του οποίου παρουσιάζεται το βιβλίο «θησαυρίζει», ενώ στην πραγματικότητα θησαυρίζει το μυαλό και η καρδιά των παιδιών. Αν ο κάθε εκπαιδευτικός που προωθεί την λογοτεχνία ανοίγοντας κανάλια επικοινωνίας στα παιδιά, κινδυνεύει με μία καταγγελία για κερδοσκοπία τότε η φιλαναγνωσία θα παραμείνει άγνωστη λέξη. Θεωρώ ότι τα ελληνόγλωσσα σχολεία του εξωτερικού, μεταξύ άλλων χωρίς βιβλιοθήκες και ελληνικά βιβλιοπωλεία θα πρέπει να είναι ευγνώμονα απέναντι σε εκπαιδευτικούς σαν τον κύριο Αζούδη!”

- Πέντε καθηγητές από τα τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας και Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. (Γεώργιος Αγγελόπουλος, Σοφία Αυγητίδου, Γεώργιος Ζωγραφίδης, Κυριάκος Μπονίδης, Βασιλική Παπαδοπούλου). Στην επιστολή τους σημειώνουν πως “την εκπαιδευτική και παιδαγωγική δράση του κ. Αζούδη, την αγάπη του για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού και για την προσφορά του στην ελληνική εκπαίδευση τη γνωρίζουμε εκ του σύνεγγυς, γιατί από τα πρώτα χρόνια του διορισμού του στο Λύκειο των Κ. Ποροΐων συνεργάστηκε μαζί μας ή πληροφορούμασταν το καινοτόμο παιδαγωγικό του έργο, ενώ κατόπιν, με την τοποθέτησή του σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, συνεργάστηκε άριστα με το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ως μέντορας φοιτητριών και φοιτητών του κατά την πρακτική τους άσκηση, αλλά και με την Παιδαγωγική Σχολή σε εκπαιδευτικές δράσεις”. Και καταλήγουν λέγοντας πως “κατά την κρίση μας, η δράση του κ. Αζούδη μόνον άξια επιβράβευσης είναι και σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί παράπτωμα”.

Ψηφίσματα από ΕΛΜΕ

Τη συμπαράστασή τους προς τον κ. Αζούδη εκφράζουν οι πέντε Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης, που ζητούν να σταματήσει άμεσα κάθε δίωξη σε βάρος του αλλά και η ΕΛΜΕ Βαυαρίας. Η τελευταία στο ψήφισμά της “καταδικάζει τη λογική των ανώνυμων καταγγελιών, απ' όπου κι αν προέρχονται, και οδηγούν σε διώξεις εναντίον συναδέλφων”. Επισημαίνει πως “δημιουργούν ένα κλίμα ανασφάλειας και καχυποψίας μεταξύ των εκπαιδευτικών και δηλητηριάζουν την ατμόσφαιρα στη σχολική κοινότητα. Ιδιαίτερα, όταν αφορούν συναδέλφους όπως ο κ. Θ. Αζούδης, οι οποίοι έμπρακτα έχουν αποδείξει ότι προσφέρουν σημαντικό έργο με τη μέχρι τώρα δράση τους και έχουν συμβάλει στην προώθηση της φιλαναγνωσίας και της γνωριμίας των μαθητών με σημαντικούς εκπροσώπους της λογοτεχνίας μας”.

Η Άλκη Ζέη

Τέλος, σε ένα μήνυμά της, πριν από ακριβώς δώδεκα χρόνια η συγγραφέρας Άλκη Ζέη είχε γράψει τα εξής: “Έλαβα την ανακοίνωσή σας σχετικά με τις σχολικές βιβλιοθήκες και σας αναφέρω μια προσωπική μου εμπειρία. Πριν λίγα χρόνια είχα προσκαλεστεί στη σχολική βιβλιοθήκη του λυκείου Κατω Ποροϊων-σύνορα Βουλγαρίας. Την βιβλιοθηκη είχε αναλάβει ο καθηγήτης Θοδωρής Αζούδης. Έμεινα κατάπληκτη από την εξαιρετική δουλειά που είχε κάνει με τα παιδιά στο απομακρυσμένο αυτό μέρος. Όπως μου είπε έπαιρνε συχνά μεταθέσεις σε λύκειο της Θεσσαλονίκης όπου ήταν ο τόπος κατοικίας του, όλο όμως το ανέβαλλε γιατί ήξερε πως όταν έφευγε το μέλλον της βιβλιοθήκης ήταν αβέβαιο. Πριν δύο χρόνια με ξανακάλεσαν και μου είχαν την εκπληξη με συγκινητική εκδήλωση οτι έδωσαν στην βιβλιοθήκη το όνομά μου.
Την περαμένη άνοιξη είχα πάει στη Θεσσαλονίκη στο λύκειο που δίδασκε ο Αζούδης γιατί είχε δεχτει πιά να μετατεθεί στη Θεσσαλονίκη. Του πρότεινα να μείνω μια μέρα παραπάνω για να με πάει να πάμε στα Κατω Ποροϊα για να χαιρετησω τα παιδιά και να... καμαρώσω το όνομά μου στη βιβλιοθήκη. Μου απάντησε πολύ λυπημένα πως μόλις έφυγε στη βιβλιοθήκη μπήκε λουκέτο.Δεν τον αντεκατέστησε κανείς και μάλιστα λογαριάζουν να μετατρεψουν την αίθουσα της βιβλιοθήκης σε τάξη. Είμαι περίεργη που θα πάει το όνομά μου. Δυστυχώς πιστεύω πως δεν θα είναι η μοναδίκη εξαίρεση”.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία