ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Πόσο ασφαλές θα είναι άραγε το μετρό Θεσσαλονίκης;

Ταχιάος: «Όταν λέμε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι από τα πλέον σύγχρονα στην Ευρώπη, αυτό περιλαμβάνει και τα συστήματα ασφαλούς λειτουργίας»

 04/03/2023 08:00

Πόσο ασφαλές θα είναι άραγε το μετρό Θεσσαλονίκης;

Νίκος Ηλιάδης

Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη για το οποίο, πέρα από το “ανθρώπινο λάθος” ευθύνεται και η παντελής έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας, προκαλεί κάποια συστολή σε όσους χρησιμοποιούν καθημερινά μέσα σταθερής τροχιάς στην Ελλάδα. Είτε πρόκειται για τον σιδηρόδρομο είτε για τον προαστιακό είτε για το μετρό και το τραμ στην Αθήνα. 

Η συστολή θα είναι ίσως μεγαλύτερη στους μελλοντικούς επιβάτες του μετρό Θεσσαλονίκης, παρότι η έναρξη λειτουργίας του θα απέχει χρονικά σημαντικά από το δυστύχημα των Τεμπών, καθώς οι συρμοί του θα κινούνται ως γνωστόν αυτόματα, χωρίς οδηγό. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ανάλογο προηγούμενο, ωστόσο υπάρχουν πόλεις, όπως για παράδειγμα η Κοπεγχάγη, όπου το μετρό λειτουργεί αυτόματα. Με τον ίδιο τρόπο θα λειτουργεί αργότερα και η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας.

Πόσο ασφαλές λοιπόν θα είναι το μετρό της Θεσσαλονίκης; Θέσαμε το ερώτημα στον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε. Νίκο Ταχιάο. “Όταν λέμε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι από τα πλέον σύγχρονα στην Ευρώπη, αυτό περιλαμβάνει και τα συστήματα ασφαλούς λειτουργίας”, αναφέρει ο κ. Ταχιάος. Εξηγεί ότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα διαθέτει ένα εξαιρετικά εξελιγμένο σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου, το CBTC, το οποίο αποτρέπει σε κάθε περίπτωση την πρόσκρουση συρμών. “Αυτά μπορεί να είναι καινούργια συστήματα για την Ελλάδα, αλλά λειτουργούν ήδη εδώ και χρόνια, με πολύ μεγάλη ασφάλεια σε άλλες πόλεις”, σημειώνει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό.

Όπως αναφέρει, ο έλεγχος της συνολικής λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης θα γίνεται από το υπερσύγχρονο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) το οποίο έχει εγκατασταθεί ήδη στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. “Στο ΚΕΛ, όπως και στον κάθε συρμό υπάρχουν σύγχρονα υπολογιστικά συστήματα με τα οποία επιτυγχάνεται ο ακριβής υπολογισμός της θέσης κάθε συρμού και της συνδυασμένης κίνησης όλων των συρμών και στις δύο γραμμές. Σκεφτείτε ότι στο ΚΕΛ θα αποστέλλεται ασύρματα το στίγμα του κάθε συρμού έως και 10 φορές το δευτερόλεπτο, προσδιορίζοντας συνεχώς και με ακρίβεια τη θέση του”.

ghenikes-4.jpg

Επιπλέον, με βάση τον προγραμματισμό ο κάθε συρμός θα απέχει από τον προηγούμενο περίπου ενάμισι λεπτό. “Είναι τέτοιος ο προγραμματισμός που εάν ο προπορευόμενος συρμός καθυστερήσει σε κάποιο σταθμό είτε επιβραδύνει σε άλλο σημείο της διαδρομής για οποιοδήποτε λόγο, ανάλογα επιβραδύνει και αυτός που ακολουθεί. Συνεπώς δεν υπάρχει περίπτωση σύγκρουσης συρμών που κινούνται στην ίδια κατεύθυνση. Και φυσικά, δεν υπάρχει καμία περίπτωση ποτέ να δούμε συρμούς να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή”, υπογραμμίζει ο κ. Ταχιάος. Σημειώνεται ότι μέση ταχύτητα στο μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι στα 30 Km/ώρα και η μέγιστη στα 80 Km/ώρα.

“Όπως ξέρετε, η δοκιμαστική λειτουργία αυτών των συστημάτων ξεκίνησε εδώ και καιρό. Προς το παρόν αυτό γίνεται στο τμήμα της διαδρομής από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας έως το Σιντριβάνι, αλλά από τον Απρίλιο και μετά και για τους επόμενους μήνες θα εξελίσσεται σε όλο το μήκος της διαδρομής και με όλους τους συρμούς στο δίκτυο”. Υπολογίζεται ότι σε πλήρη λειτουργία, στη βασική γραμμή θα κυκλοφορούν περί τους είκοσι συρμούς και στις δύο κατευθύνσεις.

Για την επιπλέον προστασία των επιβατών οι οποίοι θα αναμένουν στους σταθμούς την έλευση των συρμών, θα υπάρχουν τα ειδικά προστατευτικά τα οποία δεν επιτρέπουν την πρόσβαση στα βαγόνια παρά μόνον όταν θα φτάσει ο συρμός στο σταθμό. “Εκεί θα εναρμονίζονται οι θύρες του κάθε βαγονιού με τις θύρες του προστατευτικού διαχωριστικού και θα ανοίγουν ταυτόχρονα”.

Υπάρχει πιθανότητα “λάθους”, δηλαδή πιθανότητα κάτι να μην λειτουργήσει σύμφωνα με τον προγραμματισμό; Σύμφωνα με τις προδιαγραφές λειτουργίας αυτών των συστημάτων λάθος μπορεί να συμβεί μία φορά στο δισεκατομμύριο, δηλαδή το ενδεχόμενο λάθους είναι πρακτικά ανύπαρκτο. Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο τα ηλεκτρονικά συστήματα λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης θα στηρίζονται στην τεχνολογία 5G και θα είναι απαραβίαστα. “Διαθέτουν πολύ υψηλό επίπεδο προστασίας ώστε να μην μπορεί να τα χακάρει κάποιος. Επίσης, η λειτουργία 5G στα κινητά μας, είναι σε άλλη συχνότητα απ' αυτήν στην οποία θα λειτουργεί το μετρό”.

Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη για το οποίο, πέρα από το “ανθρώπινο λάθος” ευθύνεται και η παντελής έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας, προκαλεί κάποια συστολή σε όσους χρησιμοποιούν καθημερινά μέσα σταθερής τροχιάς στην Ελλάδα. Είτε πρόκειται για τον σιδηρόδρομο είτε για τον προαστιακό είτε για το μετρό και το τραμ στην Αθήνα. 

Η συστολή θα είναι ίσως μεγαλύτερη στους μελλοντικούς επιβάτες του μετρό Θεσσαλονίκης, παρότι η έναρξη λειτουργίας του θα απέχει χρονικά σημαντικά από το δυστύχημα των Τεμπών, καθώς οι συρμοί του θα κινούνται ως γνωστόν αυτόματα, χωρίς οδηγό. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ανάλογο προηγούμενο, ωστόσο υπάρχουν πόλεις, όπως για παράδειγμα η Κοπεγχάγη, όπου το μετρό λειτουργεί αυτόματα. Με τον ίδιο τρόπο θα λειτουργεί αργότερα και η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας.

Πόσο ασφαλές λοιπόν θα είναι το μετρό της Θεσσαλονίκης; Θέσαμε το ερώτημα στον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε. Νίκο Ταχιάο. “Όταν λέμε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι από τα πλέον σύγχρονα στην Ευρώπη, αυτό περιλαμβάνει και τα συστήματα ασφαλούς λειτουργίας”, αναφέρει ο κ. Ταχιάος. Εξηγεί ότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα διαθέτει ένα εξαιρετικά εξελιγμένο σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου, το CBTC, το οποίο αποτρέπει σε κάθε περίπτωση την πρόσκρουση συρμών. “Αυτά μπορεί να είναι καινούργια συστήματα για την Ελλάδα, αλλά λειτουργούν ήδη εδώ και χρόνια, με πολύ μεγάλη ασφάλεια σε άλλες πόλεις”, σημειώνει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό.

Όπως αναφέρει, ο έλεγχος της συνολικής λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης θα γίνεται από το υπερσύγχρονο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) το οποίο έχει εγκατασταθεί ήδη στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. “Στο ΚΕΛ, όπως και στον κάθε συρμό υπάρχουν σύγχρονα υπολογιστικά συστήματα με τα οποία επιτυγχάνεται ο ακριβής υπολογισμός της θέσης κάθε συρμού και της συνδυασμένης κίνησης όλων των συρμών και στις δύο γραμμές. Σκεφτείτε ότι στο ΚΕΛ θα αποστέλλεται ασύρματα το στίγμα του κάθε συρμού έως και 10 φορές το δευτερόλεπτο, προσδιορίζοντας συνεχώς και με ακρίβεια τη θέση του”.

ghenikes-4.jpg

Επιπλέον, με βάση τον προγραμματισμό ο κάθε συρμός θα απέχει από τον προηγούμενο περίπου ενάμισι λεπτό. “Είναι τέτοιος ο προγραμματισμός που εάν ο προπορευόμενος συρμός καθυστερήσει σε κάποιο σταθμό είτε επιβραδύνει σε άλλο σημείο της διαδρομής για οποιοδήποτε λόγο, ανάλογα επιβραδύνει και αυτός που ακολουθεί. Συνεπώς δεν υπάρχει περίπτωση σύγκρουσης συρμών που κινούνται στην ίδια κατεύθυνση. Και φυσικά, δεν υπάρχει καμία περίπτωση ποτέ να δούμε συρμούς να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή”, υπογραμμίζει ο κ. Ταχιάος. Σημειώνεται ότι μέση ταχύτητα στο μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι στα 30 Km/ώρα και η μέγιστη στα 80 Km/ώρα.

“Όπως ξέρετε, η δοκιμαστική λειτουργία αυτών των συστημάτων ξεκίνησε εδώ και καιρό. Προς το παρόν αυτό γίνεται στο τμήμα της διαδρομής από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας έως το Σιντριβάνι, αλλά από τον Απρίλιο και μετά και για τους επόμενους μήνες θα εξελίσσεται σε όλο το μήκος της διαδρομής και με όλους τους συρμούς στο δίκτυο”. Υπολογίζεται ότι σε πλήρη λειτουργία, στη βασική γραμμή θα κυκλοφορούν περί τους είκοσι συρμούς και στις δύο κατευθύνσεις.

Για την επιπλέον προστασία των επιβατών οι οποίοι θα αναμένουν στους σταθμούς την έλευση των συρμών, θα υπάρχουν τα ειδικά προστατευτικά τα οποία δεν επιτρέπουν την πρόσβαση στα βαγόνια παρά μόνον όταν θα φτάσει ο συρμός στο σταθμό. “Εκεί θα εναρμονίζονται οι θύρες του κάθε βαγονιού με τις θύρες του προστατευτικού διαχωριστικού και θα ανοίγουν ταυτόχρονα”.

Υπάρχει πιθανότητα “λάθους”, δηλαδή πιθανότητα κάτι να μην λειτουργήσει σύμφωνα με τον προγραμματισμό; Σύμφωνα με τις προδιαγραφές λειτουργίας αυτών των συστημάτων λάθος μπορεί να συμβεί μία φορά στο δισεκατομμύριο, δηλαδή το ενδεχόμενο λάθους είναι πρακτικά ανύπαρκτο. Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο τα ηλεκτρονικά συστήματα λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης θα στηρίζονται στην τεχνολογία 5G και θα είναι απαραβίαστα. “Διαθέτουν πολύ υψηλό επίπεδο προστασίας ώστε να μην μπορεί να τα χακάρει κάποιος. Επίσης, η λειτουργία 5G στα κινητά μας, είναι σε άλλη συχνότητα απ' αυτήν στην οποία θα λειτουργεί το μετρό”.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία