ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Θεσσαλονίκη: Έτσι θα είναι ο νέος ΟΑΣΘ - Στις 27 Μαρτίου το σχέδιο στο υπουργικό συμβούλιο, ως τον Ιούνιο στη Βουλή

Όλα θα οριστικοποιηθούν μόλις ολοκληρωθεί η εκπόνηση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης

 13/03/2024 07:00

Θεσσαλονίκη: Έτσι θα είναι ο νέος ΟΑΣΘ - Στις 27 Μαρτίου το σχέδιο στο υπουργικό συμβούλιο, ως τον Ιούνιο στη Βουλή

Νίκος Ηλιάδης

Τηρώντας τη δέσμευσή του ότι θα βρίσκεται σχεδόν κάθε εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας βρέθηκε και χθες στην πόλη. Επισκέφθηκε τις φορολογικές αποθήκες στη Σίνδο όπου βρίσκονται τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης όπου εξελίσσονται οι εργασίες για την κατασκευή των εγκαταστάσεων φόρτισης των οχημάτων και εν συνεχεία μετείχε σε νέα σύσκεψη που έγινε στον ΟΑΣΘ. Αντικείμενό της ήταν η οργάνωση του νέου μοντέλου συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, στο οποίο θα συνυπολογιστεί ασφαλώς και η λειτουργία του μετρό.

Η πιο σημαντική είδηση από τη χθεσινή επίσκεψη του υπουργού (μαζί και με την υφυπουργό Χριστίνα Αλεξοπούλου) ήταν ότι στο υπουργικό συμβούλιο το οποίο θα γίνει στις 27 Μαρτίου θα παρουσιάσει τις προτάσεις του για το νέο συγκοινωνιακό μοντέλο της Θεσσαλονίκης. Μετά την έγκρισή τους από το υπουργικό συμβούλιο, μέσα στις επόμενες ημέρες θα δοθεί στη δημοσιότητα προς διαβούλευση του νομοσχέδιο. Σύμφωνα με πληροφορίες στις προθέσεις του υπουργείου είναι η διαβούλευση να διαρκέσει λιγότερο από μήνα με στόχο, το αργότερο έως τον Ιούνιο το νομοσχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση.

oseth2.jpg

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το υπουργείο φαίνεται να καταλήγει σε ένα συγκοινωνιακό μοντέλο για τη Θεσσαλονίκη, ανάλογο με αυτό της Αθήνας. Δηλαδή, με αναβαθμισμένο το ρόλο του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, κατ' αντιστοιχία με τον ΟΑΣΑ και με έναν νέο ΟΑΣΘ (όπως η ΟΣΥ στην Αθήνα), υπό δημόσιο έλεγχο, αλλά μικρότερου επιχειρησιακού βεληνεκούς. Δηλαδή θα περιοριστεί στα απολύτως στενά όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος, θα έχει λιγότερες λεωφορειακές γραμμές απ' ό,τι σήμερα και φυσικά και μικρότερο αριθμό λεωφορείων. Το υπόλοιπο συγκοινωνιακό έργο θα το εκτελεί ιδιώτης πάροχος ο οποίος θα προκύψει έπειτα από διεθνή διαγωνισμό που πρόκειται να γίνει πιθανότατα εντός του 2024.

oasth-amaxostasio-eurokinissi.jpg

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή το υπουργείο έχει καταλήξει στο συγκεκριμένο σχέδιο για τον νέο ΟΑΣΘ με βάση και τα δεδομένα τα οποία έχει συγκεντρώσει τους τελευταίους μήνες η εταιρεία συμβούλων Deloitte, στην οποία ανέθεσε ο κ. Σταϊκούρας αυτό το έργο. Όπως είχε πει και στο Forum το οποίο είχε διοργανώσει τον Ιανουάριο η “Μακεδονία” και το makthes.gr ο υπουργός, στόχος του υπουργείου είναι ο ΟΑΣΘ να λειτουργεί με βάση τις δυνατότητες που έχει, σε βάθος μάλιστα δεκαετίας, δεκαπενταετίας. Συνυπολογίζοντας δηλαδή το προσωπικό αλλά και τον αριθμό των διαθέσιμων λεωφορείων. Πρόθεση του κ. Σταϊκούρα είναι ο Οργανισμός να μπορεί να λειτουργεί αυτόνομα, με τις δικές του δυνάμεις, χωρίς να χρειάζεται κάθε τόσο ενίσχυση, είτε με προσλήψεις συμβασιούχων οδηγών είτε με μίσθωση μεταχειρισμένων λεωφορείων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο νέος ΟΑΣΘ θα έχει υπό την ευθύνη του πιθανότατα λιγότερες από σαράντα λεωφορειακές γραμμές και μέγιστο διαθέσιμο στόλο στους δρόμους 300 λεωφορεία το μέγιστο. Σήμερα ο Οργανισμός εκτελεί έργο σε περισσότερες από 45 λεωφορειακές γραμμές και είναι υποχρεωμένος να βγάζει στους δρόμους περί τα 370 λεωφορεία.

Όλα αυτά θα οριστικοποιηθούν μόλις ολοκληρωθεί η εκπόνηση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης τον οποίο εκπονεί ο ΟΣΕΘ.

Η εκκαθάριση

Παράλληλα με τον νέο ΟΑΣΘ θα τρέξει και η διαδικασία της εκκαθάρισης του σημερινού Οργανισμού. Μια διαδικασία η οποία θα έπρεπε ως γνωστόν να έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, αλλά η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου είχε “παγώσει” το θέμα, για δύο λόγους.

Ο πρώτος λόγος είναι καθαρά οικονομικός. Με την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης το ελληνικό δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ τα οποία οφείλει προς προμηθευτές, ασφαλιστικά ταμεία κ.ο.κ.

Ο δεύτερος λόγος είναι πολιτικός καθώς το υπουργείο θα βρεθεί αντιμέτωπο με τους πρώην μετόχους του ΟΑΣΘ οι οποίοι αναμένουν να εισπράξουν αποζημιώσεις για τις μετοχές τους που περιήλθαν στο ελληνικό δημόσιο με το νόμο Σπίρτζη το 2017.

Σύμφωνα με την έκθεση αποτίμησης του ΟΑΣΘ την οποία έχει παραδώσει εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια η εταιρεία Grant Thornton στο υπουργείο οι οφειλές προς τους μετόχους εμφανίζονται να εξισορροπούνται από δικές τους οφειλές προς τον ΟΑΣΘ. Μάλιστα, οι μέτοχοι εμφανίζονται να οφείλουν και περί τα τρία εκατομμύρια ευρώ στον Οργανισμό. Δεδομένου ότι η πλειονότητα των μετόχων πρόσκειται φιλικά προς το κυβερνών κόμμα, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου τρέναρε όσο μπορούσε αυτήν την υπόθεση.

Ωστόσο, ο νυν υπουργός έχει αποφασίσει να ολοκληρώσει αυτήν τη διαδικασία η οποία θα τρέξει παράλληλα, αλλά ανεξάρτητα από τις διαδικασίες συγκρότησης του νέου ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η διαδικασία εκκαθάρισης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο χρόνο, αν και στη συνέχεια θα υπάρξουν πιθανότατα δικαστές προσφυγές από πλευράς των πρώην μετόχων.

Τηρώντας τη δέσμευσή του ότι θα βρίσκεται σχεδόν κάθε εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας βρέθηκε και χθες στην πόλη. Επισκέφθηκε τις φορολογικές αποθήκες στη Σίνδο όπου βρίσκονται τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης όπου εξελίσσονται οι εργασίες για την κατασκευή των εγκαταστάσεων φόρτισης των οχημάτων και εν συνεχεία μετείχε σε νέα σύσκεψη που έγινε στον ΟΑΣΘ. Αντικείμενό της ήταν η οργάνωση του νέου μοντέλου συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, στο οποίο θα συνυπολογιστεί ασφαλώς και η λειτουργία του μετρό.

Η πιο σημαντική είδηση από τη χθεσινή επίσκεψη του υπουργού (μαζί και με την υφυπουργό Χριστίνα Αλεξοπούλου) ήταν ότι στο υπουργικό συμβούλιο το οποίο θα γίνει στις 27 Μαρτίου θα παρουσιάσει τις προτάσεις του για το νέο συγκοινωνιακό μοντέλο της Θεσσαλονίκης. Μετά την έγκρισή τους από το υπουργικό συμβούλιο, μέσα στις επόμενες ημέρες θα δοθεί στη δημοσιότητα προς διαβούλευση του νομοσχέδιο. Σύμφωνα με πληροφορίες στις προθέσεις του υπουργείου είναι η διαβούλευση να διαρκέσει λιγότερο από μήνα με στόχο, το αργότερο έως τον Ιούνιο το νομοσχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση.

oseth2.jpg

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το υπουργείο φαίνεται να καταλήγει σε ένα συγκοινωνιακό μοντέλο για τη Θεσσαλονίκη, ανάλογο με αυτό της Αθήνας. Δηλαδή, με αναβαθμισμένο το ρόλο του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, κατ' αντιστοιχία με τον ΟΑΣΑ και με έναν νέο ΟΑΣΘ (όπως η ΟΣΥ στην Αθήνα), υπό δημόσιο έλεγχο, αλλά μικρότερου επιχειρησιακού βεληνεκούς. Δηλαδή θα περιοριστεί στα απολύτως στενά όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος, θα έχει λιγότερες λεωφορειακές γραμμές απ' ό,τι σήμερα και φυσικά και μικρότερο αριθμό λεωφορείων. Το υπόλοιπο συγκοινωνιακό έργο θα το εκτελεί ιδιώτης πάροχος ο οποίος θα προκύψει έπειτα από διεθνή διαγωνισμό που πρόκειται να γίνει πιθανότατα εντός του 2024.

oasth-amaxostasio-eurokinissi.jpg

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή το υπουργείο έχει καταλήξει στο συγκεκριμένο σχέδιο για τον νέο ΟΑΣΘ με βάση και τα δεδομένα τα οποία έχει συγκεντρώσει τους τελευταίους μήνες η εταιρεία συμβούλων Deloitte, στην οποία ανέθεσε ο κ. Σταϊκούρας αυτό το έργο. Όπως είχε πει και στο Forum το οποίο είχε διοργανώσει τον Ιανουάριο η “Μακεδονία” και το makthes.gr ο υπουργός, στόχος του υπουργείου είναι ο ΟΑΣΘ να λειτουργεί με βάση τις δυνατότητες που έχει, σε βάθος μάλιστα δεκαετίας, δεκαπενταετίας. Συνυπολογίζοντας δηλαδή το προσωπικό αλλά και τον αριθμό των διαθέσιμων λεωφορείων. Πρόθεση του κ. Σταϊκούρα είναι ο Οργανισμός να μπορεί να λειτουργεί αυτόνομα, με τις δικές του δυνάμεις, χωρίς να χρειάζεται κάθε τόσο ενίσχυση, είτε με προσλήψεις συμβασιούχων οδηγών είτε με μίσθωση μεταχειρισμένων λεωφορείων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο νέος ΟΑΣΘ θα έχει υπό την ευθύνη του πιθανότατα λιγότερες από σαράντα λεωφορειακές γραμμές και μέγιστο διαθέσιμο στόλο στους δρόμους 300 λεωφορεία το μέγιστο. Σήμερα ο Οργανισμός εκτελεί έργο σε περισσότερες από 45 λεωφορειακές γραμμές και είναι υποχρεωμένος να βγάζει στους δρόμους περί τα 370 λεωφορεία.

Όλα αυτά θα οριστικοποιηθούν μόλις ολοκληρωθεί η εκπόνηση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης τον οποίο εκπονεί ο ΟΣΕΘ.

Η εκκαθάριση

Παράλληλα με τον νέο ΟΑΣΘ θα τρέξει και η διαδικασία της εκκαθάρισης του σημερινού Οργανισμού. Μια διαδικασία η οποία θα έπρεπε ως γνωστόν να έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, αλλά η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου είχε “παγώσει” το θέμα, για δύο λόγους.

Ο πρώτος λόγος είναι καθαρά οικονομικός. Με την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης το ελληνικό δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ τα οποία οφείλει προς προμηθευτές, ασφαλιστικά ταμεία κ.ο.κ.

Ο δεύτερος λόγος είναι πολιτικός καθώς το υπουργείο θα βρεθεί αντιμέτωπο με τους πρώην μετόχους του ΟΑΣΘ οι οποίοι αναμένουν να εισπράξουν αποζημιώσεις για τις μετοχές τους που περιήλθαν στο ελληνικό δημόσιο με το νόμο Σπίρτζη το 2017.

Σύμφωνα με την έκθεση αποτίμησης του ΟΑΣΘ την οποία έχει παραδώσει εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια η εταιρεία Grant Thornton στο υπουργείο οι οφειλές προς τους μετόχους εμφανίζονται να εξισορροπούνται από δικές τους οφειλές προς τον ΟΑΣΘ. Μάλιστα, οι μέτοχοι εμφανίζονται να οφείλουν και περί τα τρία εκατομμύρια ευρώ στον Οργανισμό. Δεδομένου ότι η πλειονότητα των μετόχων πρόσκειται φιλικά προς το κυβερνών κόμμα, η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου τρέναρε όσο μπορούσε αυτήν την υπόθεση.

Ωστόσο, ο νυν υπουργός έχει αποφασίσει να ολοκληρώσει αυτήν τη διαδικασία η οποία θα τρέξει παράλληλα, αλλά ανεξάρτητα από τις διαδικασίες συγκρότησης του νέου ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η διαδικασία εκκαθάρισης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο χρόνο, αν και στη συνέχεια θα υπάρξουν πιθανότατα δικαστές προσφυγές από πλευράς των πρώην μετόχων.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία