Το τέλος της μικροαστικής ευδαιμονίας
Ο απλός πολίτης στην ταλαίπωρη χώρα μας αναρωτιέται: Μα καλά, τίποτα δεν μπορεί να κάνει αυτή η κυβέρνηση με τις τιμές στα καύσιμα και το ράλι της ακρίβειας στα σούπερ μάρκετ; Τίποτα;
Αυτή τη στιγμή ο πωλών έχει το πάνω χέρι και ο αγοραστής βρίσκεται στο έλεος του Θεού και τούτο δεν θα αλλάξει εύκολα όσο θα συνεχίζεται ο πόλεμος στην Ουκρανία και η τροφοδοσία της αγοράς θα πορεύεται με πολλά προβλήματα.
Τι μπορεί όμως να κάνει η κυβέρνηση όταν το πρόβλημα είναι παγκόσμιο; Για να δούμε.
1. Να μειώσει τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.
2. Να ρίξει πραγματικά τσουχτερά πρόστιμα αλλά και ποινές που θα τις νιώθουν οι κερδοσκόποι και όχι χαδάκια και αργοπορημένα μάλιστα . Διότι αν αυτή την εποχή το κέρδος του αισχροκερδούς φτάνει σε ένα ύψος και ο ίδιος «φάει» πρόστιμο στο μισό ποσό, πάλι κερδισμένος θα είναι .
3. Να μειώσει το κόστος μετακίνησης στα μαζικά μέσα μεταφοράς και να αποθαρρύνει τους οδηγούς από τη χρήση αυτοκινήτου.
Η κόρη φίλου ήρθε από τη Γερμανία, όπου ζει, και είδε πως η τιμή είναι 9 ευρώ για μία διαδρομή στο Μετρό από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» για το κέντρο της Αθήνας!
Τρελάθηκε η κοπέλα διότι ξέρει πως την 1η Ιουνίου στη Γερμανία τέθηκε σε ισχύ πρόγραμμα εισιτηρίων με 9 ευρώ το μήνα που θα επιτρέπει τα ταξίδια με όλα τα μέσα αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών. Θα ισχύει διαφορετικό εισιτήριο για κάθε περιοχή και θα είναι διαθέσιμο για τρεις μήνες έως το τέλος Αυγούστου. Για να κάνουμε τις συγκρίσεις μας, μία μηνιαία κάρτα αστικών διαδρομών σε μεγάλες πόλεις στη Γερμανία κοστίζει περίπου 70 ευρώ. Με τη νέα κάρτα των 9 ευρώ, η εξοικονόμηση χρημάτων είναι υπολογίσιμη.
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς είπε ότι τα μέτρα αποσκοπούν στο να βοηθήσουν τους πολίτες «άμεσα, γρήγορα και με στοχευμένο τρόπο» δίνοντας τους τη δυνατότητα να μετακινούνται με χαμηλότερο κόστος. Ο μειωμένος μηνιαίος ναύλος στα μέσα μαζικής μεταφοράς θα ισχύει για τρεις μήνες, από τον Ιούνιο έως τα τέλη Αυγούστου -ένα μέτρο που θα κοστίσει στην κυβέρνηση περίπου 2,5 δισ. ευρώ.
Εμείς εδώ έχουμε πάντα «στοχευμένα» που με βολικό για την κυβέρνηση τρόπο μειώνουν τον αριθμό των δικαιούχων αποκλείοντας μέγα τμήμα της μεσαίας τάξης. Στους επικοινωνιολόγους της κυβέρνησης θα συνιστούσα πάντως να βρουν άλλη έκφραση από το «στοχευμένα μέτρα» διότι θα έλθει επιδημία… σπασμένων τηλεοράσεων.
Η Γερμανία επίσης, με τους τριπλάσιους μισθούς σε σχέση με αυτούς στην Ελλάδας μειώνει τη φορολογία στα καύσιμα για το ίδιο διάστημα, κατά περίπου 0,3 ευρώ το λίτρο.
Να σας το κάνω λιανά: Η τιμή στο βενζινάδικο είναι 2,250 και με τη μείωση θα πάει στο 1,950 το λίτρο. Και μόνο που η τιμή θα πέσει κάτω από το ανατριχιαστικά ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ -αφήστε που υπάρχουν φόβοι πως στην Ελλάδα μέσα στον Ιούνιο η βενζίνη θα φτάσει τα 2,50 το λίτρο- ο Γερμανός πολίτης παίρνει μία ανάσα.
Το ρεπορτάζ από τη Γερμανία λέει ότι κάποιοι πρατηριούχοι ήταν διστακτικοί και δεν μείωσαν αμέσως και όσο θα περίμενε κανείς τις τιμές. Το κλίμα εμπιστοσύνης όμως που δημιουργείται μεταξύ των καταναλωτών και το μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνουν οι πολίτες για το θέμα της ακρίβειας στα καύσιμα οδηγεί τη μεγάλη πλειοψηφία των πρατηρίων σε αξιοπρόσεκτη μείωση των τιμών.
Και μέσα σ’ όλα αυτά ως ανέκδοτο ακούγεται η είδηση που γράφτηκε σε Ολλανδικά ΜΜΕ ότι δεν είναι λίγοι οι Ολλανδοί που περνούν τα σύνορα για να γεμίσουν με καύσιμο τα αυτοκίνητά τους στην Γερμανία.
Στο μεταξύ, μετά από μία μεγάλη περίοδο πολυγλωσσίας, αδράνειας και αμηχανίας η ΕΕ δείχνει να κινείται για τα ταχύτερη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα της Ρωσίας. Ο δρόμος πάντως είναι γεμάτος αγκάθια.
«Η Ρωσία χρησιμοποιεί την ενέργεια ως όργανο πίεσης και εκβιασμού και δεν αποδεχόμαστε αυτό τον εκβιασμό», τόνισε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν από την Βαρσοβία όπου βρέθηκε τις προηγούμενες μέρες.
«Χρειαζόμαστε αλληλεγγύη με τα κράτη-μέλη που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από τις συνέπειες αυτούς του πολέμου, ειδικά με αυτά όπως είναι η Πολωνία που είναι αντικείμενο του εκβιασμού του Κρεμλίνου στην ενέργεια» ανέφερε η ίδια.
Παράλληλα, η είδηση πως ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του συμφώνησαν προχθές σε μεγαλύτερη από την αναμενόμενη αύξηση της παραγωγής πετρελαίου κατά 648.000 βαρέλια την ημέρα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, επιτρέποντας και στη Σαουδική Αραβία να αντλήσει δυνητικά περισσότερο αργό και ανοίγοντας το δρόμο για μια πιθανή συμφωνία με τις ΗΠΑ, ήταν μία ενδιαφέρουσα αναλαμπή στο τοπίο του ζόφου.
Η Ευρώπη ζει όμως το τέλος της μικροαστικής ευδαιμονίας και η συνέχιση αυτής της πορείας με την διαρκή αύξηση του αριθμού των νεόπτωχων στη Γηραιά Ήπειρο και τη μείωση της αγοραστικής δύναμης πλατειών λαϊκών στρωμάτων, ενδυναμώνει λαϊκίστικες δυνάμεις και ακροδεξιά κόμματα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.06.2022