ΑΠΟΨΕΙΣ

Αρκεί ένας επίμονος κηπουρός για ν’ ανθίσει η Θεσσαλονίκη; Του Φάνη Ουγγρίνη

 29/04/2024 12:05

Χρειάστηκε να περάσει τουλάχιστον μία δεκαετία και τρεις δημαρχιακές θητείες για να ξαναδούμε μαζική αποκομιδή απορριμμάτων κατά τις νυχτερινές ώρες. Για να συμβεί τούτο το… θαύμα χρειάστηκαν δύο μόνο πράγματα: η κεντρική κυβέρνηση να συνεισφέρει ένα λογικό ποσό, και φυσικά ο ΔΘ να ζητήσει αυτή τη συνεισφορά. Όλως παραδόξως, αυτή η απλή πρωτοβουλία δεν είχε αναληφθεί από τους δύο προκατόχους του Στέλιου Αγγελούδη, με αποτέλεσμα σκουπιδαριό και κυκλοφοριακό χάος σε καθημερινή βάση.

Επί της παρούσης, οι δημότες συμφωνούν πως ο νέος δήμαρχος κερδίζει την πρώτη πρόκληση της θητείας του, το στοίχημα του νοικοκυρέματος: δρόμοι καθαρίζονται, σκουπίδια μαζεύονται, πεζοδρόμια επιδιορθώνονται, καμένες λάμπες αντικαθίστανται, φρεάτια ξεβουλώνουν, δέντρα ξαναφυτεύονται (δυστυχώς και πάνω σε πολυσύχναστες διαβάσεις), μηχανήματα επισκευάζονται, τραπεζοκαθίσματα συμμαζεύονται. Παράλληλα, η κατασκευή του FlyOver έχει επιβάλλει αυξημένη αστυνομική παρουσία στους μεγαλύτερους άξονες, με θετική επίδραση στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων σε Βασ. Όλγας, Κ. Καραμανλή, Τσιμισκή και Εγνατία (μακάρι πάντως να παρατηρούσαμε αντίστοιχη επίδραση και στα κυκλώματα επαιτείας). Σα να μην έφταναν αυτά, ο ταπεινός και εργατικός Αγγελούδης (πολύ θετική εντύπωση προκάλεσε η υπομονή του στις συζητήσεις με κατοίκους των δημοτικών κοινοτήτων) δείχνει διατεθειμένος να ολοκληρώσει τις αναπλάσεις σε Καπάνι, Ελευθερίας και Αριστοτέλους, ενώ καταθέτει και σεβαστή άποψη πάνω στο μέλλον της ΔΕΘ. Συνεπώς, δεν είναι περίεργο το ότι σήμερα κρίνεται ο καλύτερος δήμαρχος στη χώρα. Όλα καλά λοιπόν, και μία νέα θητεία του θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Σωστά;

Ανάλογες απόψεις κυκλοφορούσαν εντός της ομάδας Ζέρβας το 2020. Οι πλέον αιθεροβάμονες πίστευαν πως η στενή συνεργασία με την κυβέρνηση, συνδυασμένη με την υποστήριξη ορισμένων μεγαλοεπιχειρηματιών και τον προσεταιρισμό κορυφαίων του συνδυασμού Ταχιάου θα εξασφάλιζε μία δεύτερη επικράτηση, πολύ πιο άνετη. Δυστυχώς γι’ αυτούς, επαναπαύονταν στη βεβαιότητα πως το περιορισμένο τοπικό πολιτικό σκηνικό δεν θα ήταν σε θέση να αναδείξει έναν ισχυρό αντίπαλο. Αντίθετα, απέρριπταν ως ζηλοφθονία και τυπική σαλονικιώτικη γκρίνια την εποικοδομητικη κριτική που τους ασκούταν από πολλές μεριές, θεωρώντας ότι η TV100, η ανανεωμένη Μοδιάνο και το Μετρό θα εξασφάλιζαν τη μακροημέρευσή τους. Όταν μάλιστα κυκλοφόρησε το όνομα του πρώην προέδρου του ΟΛΘ απέκλειαν την πιθανότητα νίκης του, με απαξιωτικούς ad hominem χαρακτηρισμούς. Εντέλει, ο υποτιμημένος Αγγελούδης τους έθεσε σε πολιτική περιθωριοποίηση, ενδεχομένως σε πρόωρη συνταξιοδότηση. Ο λαός τους τιμώρησε για το απερίγραπτο χάλι της πόλης, χάλι οφειλόμενο σε οκνηρία, οκνηρία οφειλόμενη σε έπαρση.

Νοικοκυρεύεται πλέον το χάλι, όμως είναι δύσκολος ο προσδιορισμός του τί ακριβώς εστί νοικοκύρεμα • φυσικά γνωρίζουμε ότι ξεκινά από τα βασικά -καθαριότητα, φωτισμός- αλλά πού τελειώνει; Πολύ φοβάμαι ότι το εύρος του είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Η εξαφάνιση των graffiti είναι νοικοκύρεμα. Η -δήθεν οικολογική- ανοχή όσων κλαδιών κρύβουν φανάρια και εμποδίζουν πεζούς δεν είναι νοικοκύρεμα. Ο συστηματικός καθαρισμός των πινακίδων από αυτοκόλλητα είναι νοικοκύρεμα. Η διαιώνιση της ελεεινής οδικής διαγράμμισης δεν είναι νοικοκύρεμα. Η απομάκρυνση των κεραιών από τις ταράτσες είναι νοικοκύρεμα. Οι βεβιασμένες πεζοδρομήσεις δεν είναι νοικοκύρεμα. Η δημιουργία άνετων στάσεων και διαβάσεων σε κάθε γειτονιά είναι νοικοκύρεμα. Η διατήρηση βρώμικων όψεων γύρω από αξιοθέατα δεν είναι νοικοκύρεμα. Η επανατοποθέτηση ονομασιών των δρόμων είναι νοικοκύρεμα. Η αναστολή απομάκρυνσης περισσότερων περιπτέρων δεν είναι νοικοκύρεμα. Η ενοποίηση των λειτουργικών συστημάτων στις υπηρεσίες είναι νοικοκύρεμα. Η συνεχιζόμενη παρουσία θέσεων στάθμευσης μπροστά σε μνημεία δεν είναι νοικοκύρεμα. Η καταπολέμηση της αέριας ρύπανσης είναι νοικοκύρεμα. Η ορθολογική διανομή-τοποθέτηση των κάδων είναι νοικοκύρεμα. Η άρνηση στην τηλεματική, στα drones και στις κάμερες σίγουρα δεν είναι νοικοκύρεμα. Η αποκατάσταση κατεστραμμένου αστικού εξοπλισμού είναι φυσικά νοικοκύρεμα. Η αισθητική ομοιομορφία του αστικού εξοπλισμού είναι επίσης νοικοκύρεμα. Ε ναι, το νοικοκύρεμα δεν είναι αποκλειστικά ζήτημα λειτουργίας και ευταξίας, είναι και αισθητικής.

Η συνέχιση του αυτονόητου, δηλαδή του απολύτως στοιχειώδους νοικοκυρέματος, είναι η δεύτερη πρόκληση που σύντομα θα κληθεί να αντιμετωπίσει η τωρινή δημοτική διοίκηση. Το πολύ σε ένα χρόνο οι Θεσσαλονικείς θα ζητούν χειροπιαστές ενέργειες ουσιαστικής αναβάθμισης, ενέργειες που έχουν καθυστερήσει υπερβολικά πολύ, κάτι για το οποίο συμφωνούν κάτοικοι και επισκέπτες. Το αν λοιπόν ο Αγγελούδης θα έχει αντίπαλο στις επόμενες εκλογές εν πολλοίς θα κριθεί από την ικανότητά του να βελτιώσει ορατά το επίπεδο της πόλης και να θέσει ο ίδιος την τρίτη πρόκληση: τον ρεαλιστικό στρατηγικό σχεδιασμό για την αυριανή Θεσσαλονίκη, μία ιστορική και κοσμοπολίτικη smart city, φιλική στον άνθρωπο και στην επιχείρηση. Με απλά λόγια, ο δήμαρχος καλείται να ικανοποιήσει τις -υψηλές- προσδοκίες εκείνων που πίστεψαν στην προσπάθειά του και τον στήριξαν, συχνά ερχόμενοι σε ρήξη με τα συμφέροντα και την πρότερη διαδρομή τους. Όπως οδυνηρά διαπίστωσε ο προκάτοχός του, δεν θα κριθεί βάσει κολακευτικών δημοσιευμάτων, μα βάσει πραγματικής δουλειάς. Κακά τα ψέματα, με αλαζονεία, παιχνιδάκια και ταλιμπανικές λογικές στενών συνεργατών σου η άνθιση της πόλης δεν θα έρθει, όσο επίμονος κηπουρός κι αν είσαι ο ίδιος.