ΑΠΟΨΕΙΣ

Αυτοδιοίκηση

 25/05/2021 16:00

Επειδή εκτός από τον κορονοϊό υπάρχουν και άλλα ας μιλήσουμε ξανά για τις αλλαγές στην Αυτοδιοίκηση που εισηγείται το υπουργείο Εσωτερικών με το σχέδιο που κατέθεσε στις 18 Μαΐου. Ας δούμε πρώτα ποιο είναι το ερώτημα που «βασανίζει» την Αυτοδιοίκηση τα χρόνια μετά το Σύνταγμα του 1975. Με το άρθρο 102 παρ. 1 η Αυτοδιοίκηση χειρίζεται τις τοπικές υποθέσεις! Αλλά τι είναι άραγε τοπικές υποθέσεις; Από πάντα το ερώτημα αυτό «βασάνιζε» την Αυτοδιοίκηση και τα κόμματα. Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και οι δήμοι έπρεπε να έχουν σαφείς αρμοδιότητες, σαφές περιεχόμενο λειτουργίας, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια όπως λέει το άρθρο 102 παρ. 2. Κατά το άρθρο 102 παρ. 5 το κράτος πρέπει να πάρει όλα τα μέτρα για να εξασφαλίσει τους πόρους για την άσκηση των αρμοδιοτήτων!

Πρέπει επιτέλους να ξεκαθαριστεί ποιες είναι οι αρμοδιότητες, τι απαιτούν σε προσωπικό και πόρους για να μπορούν ανεμπόδιστοι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης να τις ασκούν! Πολλές φορές το θέμα αυτό μας «βασάνισε» επίσης. Η διάχυση αρμοδιοτήτων και συν-ευθύνης μπερδεύει και συγχέει τα πάντα! Και μας κάνει -εμάς τους πολίτες, να μην ξέρουμε ποιος είναι υπεύθυνος και αρμόδιος για κάθε τι. Απλό: έτσι δεν τίθεται θέμα λογοδοσίας! Στο τέλος για όλα αποφασίζει ο πρωθυπουργός!

Αυτό φυσικά δεν είναι αποκεντρωμένο κράτος (όπως θέλει το Άρθρο 101 παρ. 1)! Είναι οι Περιφέρειες και οι δήμοι οργανικό τμήμα του κράτους; Της πολιτείας; Είναι; Αν ναι, πρέπει -αυτή θα είναι η κορυφαία μεταρρύθμιση, να ξεκαθαριστούν, να περιγραφούν οι αρμοδιότητες, να αξιολογηθεί τι χρειάζεται σε προσωπικό και πόρους για να ασκηθούν προς όφελος των πολιτών και να διασφαλιστεί! Μία νέα Ελλάδα: πιθανόν ένα αποκεντρωμένο κράτος που τα κεντρικά όργανα θα έχουν την ευθύνη της γενικής κατεύθυνσης, το συντονισμό και τον έλεγχο νομιμότητας των περιφερειακών οργάνων! Έτσι λέει το Άρθρο 101 παρ.3!

Σε ποιο πεζά θέματα: άραγε η απόκλιση μεταξύ ποσοστού στον α’ γύρο του τελικά εκλεγόμενου δημάρχου και το ποσοστό εδρών είναι ανεκτό; Αν κάποιος πάρει 43% και εκλεγεί από τον α’ γύρο θα πάρει 60% των εδρών (ή και περισσότερο ανάλογα με το πόσοι θα συμμετέχουν στην κατανομή των εδρών). Αυτή η διαφορά 17% είναι ανεκτή;

Πρότεινα και προτείνω να εκλέγεται ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης όχι σε δύο αλλά σε ένα γύρο. Να ψηφίζουμε στο ίδιο ψηφοδέλτιο υπέρ δύο συνδυασμών γράφοντας 1 δίπλα στην 1η επιλογή μας και 2 στην 2η. Αν θέλουμε. Μπορούμε να ψηφίσουμε έναν ή μία. Αν δεν πάρει κάποιος 50% μετρώντας τα 1 θα προσθέσουμε στους δύο πρώτους (με τα περισσότερα 1) τα 2 και όποιος έχει μεγαλύτερο άθροισμα θα κερδίσει! Έτσι θα έχει ευρύτερη νομιμοποίηση και θα γλιτώσουμε τον 2ο γύρο. Λέω να ψηφίζουμε και συμβούλους και στους δύο συνδυασμούς, αλλά αυτή είναι μια άλλη μακρά ιστορία. Θα πρότεινα να εκλέγονται σε μονοεδρικές ή σε ολιγοεδρικές περιφέρειες οι σύμβουλοι αλλά αυτό και αν είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία…

Τέλος: Είναι δυνατόν η Νέα Υόρκη των 20 εκατομμυρίων και έχει 25 δημοτικούς συμβούλους και η Θεσσαλονίκη των 250 χιλιάδων 49 δημοτικούς συμβούλους; Είναι δυστυχώς…

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23 Μαΐου 2021