Δε γίναμε ακόμη Εσθονία…
Στη Σουηδία υπάρχει μία συγκεκριμένη ημέρα κάπου τον Σεπτέμβριο που ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των κατοίκων της βγαίνουν έξω και τα τσούζουν. Παρά το ότι το αλκοόλ είναι πανάκριβο πίνουν για να προετοιμαστούν… Βλέπετε την επομένη είναι προγραμματισμένο να λάβουν οι μισθωτοί και οι δημόσιοι υπάλληλοι της Σουηδίας την ειδοποίηση για τον φόρο της χρονιάς. Το ετήσιο κοστουμάκι είναι αρκετά αλμυρό και έρχεται μέσω sms στο κινητό του καθενός υπό μορφή ερώτησης. Αποδέχεσαι αυτόν τον φόρο που έχει υπολογίσει το κράτος; Με τους περισσότερους να απαντούν θετικά. Γιατί αν το αμφισβητήσουν ακολουθεί συνήθως ένας ιδιαίτερα αυστηρός έλεγχος από το σουηδικό υπουργείο Οικονομικών που συνήθως δεν αποβαίνει υπέρ του φορολογούμενου…
Στην Ελλάδα αργούμε να φτάσουμε σε ένα τέτοιο σημείο. Και η ελληνική φορολογία είναι πολύ χαμηλότερη αλλά και το ψηφιακό κράτος της χώρας μας δεν έχει φτάσει ακόμη σε τέτοιο σημείο. Παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει. Και στο φορολογικό μας σύστημα αλλά και στην ψηφιοποίηση του κράτους χάρη στις πολύ καλές πρακτικές που υλοποίησε ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης.
Θυμίζουμε το ψηφιακό θαύμα που συνέβη στη χώρα μας κάτω και από την πίεση της πανδημίας. Στον πρόσφατο απολογισμό του υπουργείου ψηφιακής διακυβέρνησης πάνω από 1.100 υπηρεσίες προσφέρονται πλέον προς τον Έλληνα πολίτη, ενώ μέσα σε ένα χρόνο οι συναλλαγές που έγιναν μέσω του gov.gr, της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης δηλαδή, ξεπέρασαν τα 94 εκατομμύρια.
Για την ιστορία πριν ένα χρόνο το gov.gr λειτουργούσε με 501 ψηφιακές υπηρεσίες και με πολύ μικρότερη συμμετοχή, ενώ και στη διαδικασία του εμβολιασμού η Ελλάδα έκανε άλματα. Με τα παραδείγματα Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό και ήρθαν στην Ελλάδα για να εμβολιαστούν να είναι δεκάδες. Προσωπικά γνωρίζω 4. Ένας από τη μακρινή Ταϋλάνδη και 3 από την προχωρημένη ψηφιακά Γερμανία. Όλοι τους προτίμησαν ένα ταξίδι στην Ελλάδα για το εμβόλιο: Και γιατί η εγγραφή για το εμβόλιο είναι πιο απλή και σύγχρονη, αλλά και γιατί και η ίδια η διαδικασία του εμβολιασμού υλοποιείται με απόλυτη ασφάλεια και χωρίς απρόοπτα.
Φυσικά έχουν ακόμη πολλά να γίνουν. Γιατί μπορεί το ψηφιακό άλμα προς τα εμπρός να ήταν μεγάλο, αλλά η εκκίνηση άργησε. Μερικές φορές μάλιστα η γραφειοκρατική ακαμψία στο δημόσιο συνεχίζεται. Μια ακαμψία που δεν αφορά έλλειψη τεχνογνωσίας, αλλά άρνηση να αναλάβει κάποιος την επιπλέον ευθύνη. Για παράδειγμα σε Κέντρο Υγείας της πολυσύχναστης το καλοκαίρι Χαλκιδικής δεν υπάρχει η δυνατότητα αποστολής email για αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων! Φαντάζομαι όχι γιατί δεν υπάρχει κομπιούτερ, αλλά γιατί το επιβαρυμένο από την πανδημία νοσηλευτικό προσωπικό δεν επιθυμεί να αναλάβει τέτοια διοικητικά καθήκοντα.
Την ίδια στιγμή υπάρχουν ακόμη φορείς του δημοσίου που αν και είναι πολύ σχετικοί (π.χ.: taxisnet και Πόθεν Έσχες) δεν επικοινωνούν μεταξύ τους.
Κάναμε ψηφιακά βήματα, λοιπόν αλλά έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας μέχρι να γίνουμε Εσθονία.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 30 Μαΐου 2021