Ο ΟΑΣΘ που θα γίνει ΑΣΥΘ κι ο ΟΣΕΘ που "έμεινε" ΣΑΣΘ
«Το πρόβλημα δεν είναι μόνο να βρούμε καινούργια λεωφορεία και νέες τεχνολογίες, αλλά να επανασχεδιάσουμε το συγκοινωνιακό χάρτη… Και αυτό το σχέδιο θα το κάνουμε, ίσως και με διεθνή διαγωνισμό», ανέφερε πρόσφατα, σε συνέντευξή του στην «MτΚ», ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, απαντώντας σε ερώτηση για τα τεράστια προβλήματα μετακίνησης που παρουσιάζονται στην Θεσσαλονίκη.
Δεν γνωρίζω πρώτον εάν ο κ. Παππάς αναφέρεται στον επανασχεδιασμό μόνο των λεωφορειακών γραμμών, υποθέτω από τον διάδοχο του ΟΑΣΘ που λέγεται ΑΣΥΘ, δεύτερον εάν αυτό το «ίσως» εμπεριέχει δέσμευση ή είναι μια ευχή και τρίτον ποιους συμπεριλαμβάνει αυτό το πρώτο πληθυντικό της ευθύνης.
Η Θεσσαλονίκη είναι από τις λίγες πόλεις στην Ευρώπη χωρίς συγκοινωνιακό χάρτη και εμείς δεν γνωρίζουμε όχι μόνον πότε θα τον αποκτήσει, αλλά ούτε και ποιος φορέας είναι υπεύθυνος για την προκήρυξη σχετικής μελέτης και παρακολούθηση της πορείας των έργων.
H μοναδική ολοκληρωμένη «Γενική Μελέτη Μεταφορών και Κυκλοφορίας για το Πολεοδομικό Συγκρότημα και την Περιαστική Ζώνη Θεσσαλονίκης» ήταν αυτή που παραδόθηκε το 2000-1 στον τότε Οργανισμό Ρυθμιστικού και είχε γίνει με βάση δεδομένα του 1998. Κάποια στοιχεία της υλοποιήθηκαν, τα περισσότερα έμειναν στον σχεδιασμό ενώ οι ίδιοι οι μελετητές, με κάθε ευκαιρία, επαναλαμβάνουν την επιστημονική και αυτονόητη θέση ότι ανάλογες μελέτες πρέπει να διεξάγονται κάθε πέντε χρόνια. Ποιος θα έπρεπε να προκηρύξει και να παρακολουθεί την εφαρμογή τους;
Ο παλαιός ΣΑΣΘ που τώρα λέγεται ΟΣΕΘ. Λέω τώρα εγώ… Αναζητώντας στο διαδίκτυο τον ΟΣΕΘ που συγκροτήθηκε το καλοκαίρι του 2017, μεταφερόμαστε στη σελίδα του, καταργημένου με νόμο αλλά όχι ηλεκτρονικά, ΣΑΣΘ, με τελευταίες ανακοινώσεις του ΟΣΕΘ τον Ιανουάριο του 2018 σχετικά με το λογότυπο του καινούργιου οργανισμού και κάποιες ανοιξιάτικες συναντήσεις με δημάρχους της περιοχής.
Δηλαδή, σε μια πόλη που το κυκλοφοριακό αξιολογείται εδώ και χρόνια ως το σημαντικότερο πρόβλημα για την ποιότητα ζωής αλλά και την οικονομία, αλλάξαμε με νόμο έναν φορέα κατ’ όνομα, δε φροντίσαμε ούτε καινούργια ηλεκτρονική σελίδα να αποκτήσει και αγνοούμε τις αρμοδιότητες και ευθύνες του.
Καθώς όμως όλα αυτά αποτελούν αντικείμενο εκτενέστερης έρευνας, στο παρόν σημείωμα εστιάζω στην αμηχανία «της πόλης» να ζητήσει προγραμματισμούς και απολογισμούς από τους κατά νόμο υπεύθυνους. Για όλα αυτά και για άλλα πολλά, χρόνια τώρα, η πόλη δεν ζητάει τον λόγο.
Η Θεσσαλονίκη πορεύεται χωρίς Σχέδιο, πρωθυπουργοί και υπουργοί εξαγγέλλουν κατά καιρούς έργα ασύνδετα μεταξύ τους, οι επόμενοι, μερικές φορές και οι ίδιοι, τα ξεχνούν ή τα αλλάζουν χωρίς τεκμηρίωση και οι πολίτες, οι φορείς, οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι δεν επιμένουν σε έναν απολογισμό. Η μάλλον, απλώς στην επαναφορά της λογικής.
Η χώρα δεν κατατρέχεται από κάποια κατάρα των θεών αλλά από την μοναδική μας συνήθεια να μην δημοσιοποιούμε προγραμματισμούς στην αρχή, να μην επιμένουμε σε ενδιάμεσες εκθέσεις προόδου και να μην κρινόμαστε από τους απολογισμούς των έργων μας.
ΤΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ;
Επιμένω ηλεκτρονικά σχετικά με την λειτουργία του ΟΣΕΘ, προκειμένου να μην τον αδικήσω, ξεκινώντας από την ενότητα «στόχοι και προτεραιότητες». Εκεί διαβάζω ότι «ο ΟΣΕΘ (διάδοχος του ΣΑΣΘ), σχεδιάζει, προγραμματίζει, εποπτεύει και ελέγχει τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Σύντομα ο ιστότοπος θα εμπλουτιστεί.»
Αυτά και περιμένετε… Ο επίμονος αναγνώστης μπορεί να περιηγηθεί στις «πρόσφατες παρουσιάσεις», όπου η πιο «πρόσφατη»είναι του 2012 και αφορά μελέτη «διερεύνησης υλοποίησης γραμμής τραμ στην Θεσσαλονίκη»!!! Τι δεν καταλαβαίνεις;
ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΥΛΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Έτσι χαρακτηρίστηκε χωροταξικά η περιοχή όπου βρίσκεται το πάρκο της «Νέας Ελβετίας», συνολικής έκτασης περίπου 360 στρεμμάτων και είναι ενταγμένη, σε μεγάλο τμήμα της, στο Σχέδιο Πόλης, ως χώρος πρασίνου. Μια μεγάλη έκταση καταλαμβάνουν και το παλαιά «Κεραμεία Αλλατίνη». Όπως υπογραμμίζουν εδώ και χρόνια οι πολεοδόμοι, και με δεδομένη την γύρω οικιστική ανάπτυξη, η περιοχή αποτελεί ένα κενό στον αστικό ιστό.
Πριν από περίπου μία δεκαετία ο Δήμος Θεσσαλονίκης προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό από τον οποίο προέκυψαν σημαντικές προτάσεις για μια πρότυπη ανάπλαση για το σύνολο της περιοχής. Η σημερινή κατάσταση είναι λίγο -μπορεί και πολύ- χειρότερη από εκείνην που αντίκριζα στα γυμνασιακά μου χρόνια, όταν πηγαίναμε ημερήσιες εκδρομές . Ένα ξεχασμένο άλσος, υπαίθριες μάντρες μιας άλλης εποχής και σκουπιδότοποι.
ΟΙ ΜΑΡΙΝΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ο σχεδιασμός της Θεσσαλονίκης ως τόπου ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών είναι ένα άλλο πονεμένο κεφάλαιο της αδυναμίας αξιοποίησης του θαλασσίου μετώπου της πόλης.
Σε όλους είναι γνωστή η μαρίνα της Αρετσούς για την αναβάθμιση της οποίας, εδώ και δεκαετίες, τα σχέδια έρχονται και καταπίπτουν από τον ΕΟΤ που έγινε Τουριστικά Ακίνητα και ύστερα ΤΑΙΠΕΔ και στη συνέχεια Υπερταμείο.
Πριν περίπου δέκα χρόνια ο δήμος Θεσσαλονίκης εξήγγειλε ως ειλημμένη την απόφαση για άλλες δύο μαρίνες στις περιοχές του Ποσειδωνίου και του Μακεδονία Παλλάς. Πριν μερικούς μήνες είδαν το φως προχωρημένες συμφωνίες του Υπουργείου Τουρισμού με τον Δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη, για επενδύσεις ύψους 40 εκ. ευρώ, προκειμένου να κατασκευαστεί μεγάλη μαρίνα προς την περιοχή του αεροδρομίου. Εν τω μεταξύ τα σχέδια για την Αρετσού δεν έχουν εγκαταλειφθεί, καθώς είναι η μόνη εν λειτουργία μαρίνα, ενώ ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης έως πρόσφατα μιλούσε για την ανάγκη κατασκευής χώρου ελλιμενισμού στη Νέα Παραλία. Τόσες μαρίνες, ούτε στις Κάννες !
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 9 Δεκεμβρίου 2018