Αυτή είν’ η Ελλάδα...
Ήταν μία ωραία ηλιόλουστη ημέρα του Μαΐου του 2009. Ο Καραμανλής, πρωθυπουργός από το 2004, υπερήφανος παρέδιδε σε πλήρη χρήση την Εγνατία Οδό, μόλις λίγους μήνες πριν από τις εκλογές που θα έχανε πανηγυρικά.
Γενναιόψυχος, όπως ήταν, κράτησε για τον εαυτό του την κρέμα των εγκαινίων, αλλά είχε να πει κι έναν καλό λόγο για τους πριν από αυτόν: Συνεχάρη τον τότε υπουργό του επί των Δημοσίων Έργων Γ. Σουφλιά αλλά και όλους όσοι εργάστηκαν για το έργο επί των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Όπως εκείνη την ωραία ημέρα -δίπλα στις σήραγγες του ποταμού Βενέτικου στα Γρεβενά- διευκρίνισε και ο επίσης υπερήφανος Σουφλιάς, ήταν έργο συλλογικό και εθνικό. Από τα 947 χιλιόμετρα της Εγνατίας και των κάθετων αξόνων, το 46,3% είχε γίνει πριν να αναλάβει.
Δέκα χρόνια μετά, ο Σουφλιάς έχει αποχωρήσει από την πολιτική, όπως και οι δύο άμεσοι προκάτοχοί του, που είχαν πάρει τα εύσημά του. Ο Κώστας Λαλιώτης και η Βάσω Παπανδρέου.
Ο Καραμανλής αρχίζει τώρα να ξαναμιλά από τότε, αλλά διαβεβαιώνει ότι δεν ενδιαφέρεται για τίποτε άλλο, ενώ ο προκάτοχός του, ο Σημίτης, γράφει πού και πού κανένα άρθρο, βέβαιος ότι δεν ενδιαφέρεται για τίποτε άλλο.
Απλώς όταν θα συμπληρώνονται ένδεκα χρόνια από τα εγκαίνια, τον Μάιο του 2020, έχει προγραμματιστεί να αρχίσει μία δίκη για να διαπιστωθεί αν το δημόσιο είχε ζημιά 32 εκατ. ευρώ στην κατασκευή κάποιων γεφυρών της Εγνατίας και πριν από λίγες ημέρες μάθαμε ότι ξεκινά και μία έρευνα για μία άλλη ζημιά περίπου 10 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή πρακτικά, αυτοί που τώρα συνομιλούν με την ιστορία, δεν είχαν βάλει κανόνες στη λογιστική.
Αυτοί που έλεγχαν τη λογιστική, δεν έβλεπαν τις ζημιές και οι δικαστές χρειάστηκαν δέκα χρόνια για να εντοπίσουν διαχειριστικό πρόβλημα περίπου 50 εκατ. ευρώ, δηλαδή στο 1% ενός έργου που κόστισε 5 δισ. ευρώ.
Και δέκα, δεκαπέντε ή είκοσι χρόνια μετά όσοι από αυτούς που διαχειρίστηκαν το έργο είναι ακόμη εν ζωή, ενδέχεται -αν εξακολουθούν να θυμούνται τι είναι η Εγνατία- να κληθούν να δώσουν εξηγήσεις σε δικαστές, που όταν φτιαχνόταν η Εγνατία πήγαιναν τρίτη δημοτικού.
Προφανώς πρόκειται για συλλογικό και εθνικό έργο.
Όχι το έργο της Εγνατίας, το έργο της διακυβέρνησης της χώρας...
Υ.Γ.: Η δε ποιότητα του δρόμου, δέκα χρόνια μετά συναγωνίζεται την ποιότητα της διακυβέρνησης
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 8 Δεκεμβρίου 2019