Η αναμονή, η υπομονή και η υπερβολή
Οι εκλογές της 21ης Μαΐου έδειξαν, σε επίπεδο επικοινωνίας, ότι κέρδισε το όραμα έναντι του αντιπολιτευτικού λόγου. Το θετικό έναντι της γκρίνιας. Η υπόσχεση για ένα φωτεινό μέλλον παρά η περιγραφή ενός σκοτεινού παρόντος. Για αρκετούς ψηφοφόρους η επιλογή ήταν μεταξύ της βεβαιότητα της πεπατημένης έναντι της ρευστότητας και της αβεβαιότητας. Η εμπειρία του πρώτου εξαμήνου του 2015 αποδείχτηκε τραυματική για πολλούς, σαν να έχει εγγραφεί στη μνήμη των κυττάρων του εκλογικού σώματος. Τελικά οι ψηφοφόροι της ΝΔ ψήφισαν με όρους παρόντος και μέλλοντος, ενώ αυτοί του ΣΥΡΙΖΑ με όρους παρελθόντος -μόνο που αυτοί που το νοσταλγούσαν ήταν πολύ λιγότεροι από όσους το ξόρκιζαν.
Μπορεί η κάλπη σήμερα να είναι άδεια αλλά δεν περιμένουμε ανατροπές στους συσχετισμούς. Από αύριο θα έχουμε μία νέα Βουλή, και πιθανότατα μία νέα κυβέρνηση που θα σχεδιάσει το μέλλον. Σήμερα όμως, ας σκεφτούμε και λίγο και το παρελθόν, όχι πλέον του ΣΥΡΙΖΑ αλλά της ΝΔ. Το τι άφησε στη Θεσσαλονίκη η προηγούμενη τετραετία διακυβέρνησης από τη ΝΔ. Αν μη τι άλλο για να μιλάμε με πραγματικά δεδομένα και να ξέρουμε τι να περιμένουμε για το μέλλον.
Ένα από τα διαφημιστικά σποτάκια που προβλήθηκαν προεκλογικά στα social media ήταν αφιερωμένο στη Θεσσαλονίκη. Σε 20 δευτερόλεπτα παρουσιάζονται κάποια από 30 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 9,3 δισ. ευρώ του σχεδίου «Θεσσαλονίκη 2030». Μόνο που στο περίφημο αυτό σχέδιο περιλαμβάνονται έργα που θα εκτελεστούν σε άλλες περιοχές της Β. Ελλάδας (π.χ. εστίες στα πανεπιστήμια Θράκης και Δυτικής Μακεδονίας), έργα που ολοκληρώθηκαν από ιδιώτες (π.χ. επιβατικός σταθμός αεροδρομίου Μακεδονία), έργα που σχεδιάζει η τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση (π.χ. ενοποίηση παραλιακού μετώπου ή οι αναπλάσεις της παλιάς παραλίας και της πλατείας Αριστοτέλους), έργα που προς το παρόν είναι απλώς μία φωτογραφία πολιτικών σε ένα οικόπεδο (όπως το Ογκολογικό) και σχέδια που έχουν «ναυαγήσει» με το καλημέρα (όπως το γήπεδο του Άρη).
Χωρίς καμία διάθεση να μηδενίζουμε, και με δεδομένο ότι από το σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση δεν αρκεί μία τετραετία (πολλές φορές ούτε και δύο) δεν μπορούμε να μην παρατηρήσουμε ότι κανένα από αυτά τα έργα που διαφημίζει η ΝΔ δεν είναι ολοκληρωμένο. Ούτε ένα. Ας μην υπερβάλλουμε λοιπόν.
Τραγική ειρωνεία; Το έργο που είναι πιο κοντά στην ολοκλήρωσή του, και που όντως θα αλλάξει τη Θεσσαλονίκη, είναι το Μετρό. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα χρειαστεί τόσος χρόνος για να ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα έργα, όσος χρειάστηκε για το μετρό. Γιατί ναι μεν όλοι θέλουν κάτι να έχουν να περιμένουν για το μέλλον, αλλά όσο περισσότερo διαρκεί η αναμονή τόσο λιγοστεύει η υπομονή. Και στη Θεσσαλονίκη, μετά από δεκαετίες αναμονής, τα αποθέματα στερεύουν.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.06.2023