Οδηγίες προς διαδικτυακούς σέρφερ…
Με την έκρηξη της τεχνολογίας, ιδιαίτερα στο κομμάτι του διαδικτύου και των έξυπνων κινητών που επιτρέπουν στους χρήστες να μαθαίνουν σχεδόν ακαριαία τα τελευταία νέα που τους ενδιαφέρουν, βρισκόμαστε μπροστά στη διαμόρφωση ενός εντελώς νέου σκηνικού στο πλέγμα είδηση-δημοσιογραφία.
Η αμείλικτη καταγραφή των αριθμών των χρηστών και του είδους των αναρτήσεων που επιλέγουν να διαβάσουν διαμορφώνει με τη σειρά της το manual των διαφημιστών, οι οποίοι ζητούν από τα μέσα που εργάζονται να «πλησιάσουν» τις απαιτήσεις του κοινού, προκειμένου να εξασφαλίσουν τα έσοδα για την επιβίωση της επιχείρησης.
Έτσι παρατηρούμε π.χ. ότι ένα ρεπορτάζ που αφορά την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, με στοιχεία και συμπεράσματα που βοηθούν τον αναγνώστη να καταλάβει τι συμβαίνει και τι θα συμβεί το επόμενο διάστημα στη χώρα, «κατατροπώνεται» όσον αφορά τον αριθμό των κλικ που συγκεντρώνει από μία ανάρτηση με τίτλο: «Δεν θα πιστέψετε τι φόρεσε η… στο πάρτι του…».
Αν πάλι κάνετε μια αναζήτηση στο Google, ξεκινώντας να πληκτρολογείτε γράμματα, θα διαπιστώσετε ότι πολλές φορές εμφανίζονται πρώτες, ιστοσελίδες με περιεχόμενο για ψεκασμένους, ενώ σοβαρά ενημερωτικά και ειδησεογραφικά portal βρίσκονται… εκτός βάθρου, λες και οι χρήστες τα τιμωρούν επειδή παραείναι σοβαρά.
Φυσικά δεν υποστηρίζω ότι τα -έστω λεγόμενα- σοβαρά κάνουν πάντα και όπως πρέπει τη δουλειά τους. Ούτε πιστεύω ότι τα ΜΜΕ δεν έχουν ευθύνη για την αίτηση διαζυγίου που έχει υποβάλει μεγάλο μέρος των χρηστών με την «κατεστημένη» δημοσιογραφία.
Το θέμα όμως είναι το εξής. Οι επιλογές των χρηστών στο διαδίκτυο διαμορφώνουν το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί η ενημέρωση τα επόμενα χρόνια. Έτσι όσο περισσότερα κλικ συγκεντρώνουν αναρτήσεις που περιέχουν διασκεδαστικές αλλά άχρηστες πληροφορίες τόσο θα απαξιώνονται και κάποια στιγμή θα ξενίζουν κείμενα με ειδήσεις που αφορούν τη ζωή και το μέλλον μας.
Δεν προτίθεμαι φυσικά να μαλώσω τους χρήστες γιατί δεν διαβάζουν αυτά που εγώ πιστεύω ότι αξίζουν τον κόπο. Θεωρώ την πρακτική αυτή, που συχνά - πυκνά υιοθετούν κόμματα όταν δεν παίρνουν τα αποτελέσματα που θέλουν, και ανόητη και αναποτελεσματική.
Ωστόσο, δεν νομίζω ότι είναι καλή ιδέα να ξεχνάμε τη λαϊκή ρήση που λέει ότι «όπως έστρωσες, θα κοιμηθείς».
Είναι σαφές ότι τώρα ακόμη «στρώνουμε», οπότε οι διαμαρτυρίες για την ποιότητα της διαδικτυακής ενημέρωσης σε λίγο καιρό δεν θα έχουν σημασία. Η εικόνα τού σήμερα και κυρίως του αύριο είναι απλά το αποτέλεσμα των επιλογών μας.
Το επισημαίνω γιατί έχει αποδειχθεί… μνημονιακώς ότι έχουμε δυσκολία να δεχτούμε τις ευθύνες μας και συνηθίζουμε να ψάχνουμε αλλού τους υπαίτιους…
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14 Απριλίου 2019