Πολυγαμία
Πριν από δύο ή τρεις δεκαετίες, μία νεοζηλανδή δημοσιογράφος που συμμετείχε σε ένα συνέδριο στο Κάϊρο, είχε κουραστεί να ακούει στους μποτιλιαρισμένους δρόμους της αιγυπτιακής πρωτεύουσας, έναν ταξιτζή να της αναλύει σε σπαστά αγγλικά τα πάντα για την ζωή στην Αίγυπτο. Αλλά εκείνος ήταν ακαταπόνητος.
Μέχρι που άγγιξε το θέμα της πολυγαμίας εξηγώντας ότι δεν μπορεί πια στη σύγχρονη εποχή ένας εργαζόμενος να συντηρεί τέσσερις συζύγους. Έτσι είναι και σε μας, είπε τότε εκείνη. Κι εσάς δυσκολεύονται να συντηρούν, είπε ανακουφισμένος εκείνος… Όχι του απάντησε, εγώ αναγκάστηκα να χωρίσω κάποιους από τους άντρες μου γιατί δεν μπορούσα να τους συντηρήσω.
Από ’κει και μετά, τα κορναρίσματα στους μποτιλιαρισμένους δρόμους του Καΐρου πήγαιναν απευθείας στα αυτιά της δημοσιογράφου χωρίς να διακόπτονται από την μελίρρυτη φωνή του ταξιτζή.
Θυμήθηκα την ιστορία γιατί διαπίστωσα ότι γνωρίζω για την ζωή στο Αφγανιστάν, περίπου όσα ήξερε ο Αιγύπτιος ταξιτζής για τη νέα Ζηλανδία.
Για παράδειγμα, προσφάτως έμαθα ότι πριν δύο μήνες, η ηγεσία των Ταλιμπάν ανακοίνωσε ότι απαγορεύει την πολυγαμία. Για οικονομικούς λόγους. Διότι έμαθαν ότι διάφοροι στρατιωτικοί διοικητές ξόδευαν τα λεφτά της οργάνωσης για να αγοράζουν επιπλέον συζύγους. Διότι στο Αφγανιστάν πριν τον γάμο, ο γαμπρός πρέπει να αποζημιώσει την οικογένεια της νύφης κι οι στρατιωτικοί διοικητές, δεν αγόραζαν τις νέες συζύγους τους με δικά τους λεφτά.
Το ερώτημα είναι τι μπορεί να κάνει ένας σεμνός μουσουλμάνος που θέλει να συντηρήσει το έθιμο των περισσότερων της μίας συζύγων.
Μπορεί, για παράδειγμα, να νομιμοποιήσει τις επιπλέον συζύγους, στα δικά μας πολιτισμένα μέρη; Αν μπορεί να συντηρήσει τις επιπλέον συζύγους, μπορεί να πάει στην Κύπρο, όπως έκανε ο μουσουλμάνος το θρήσκευμα Σαουδάραβας τραπεζίτης, Abdulrahman bin Khalid bin Mahfouz, ο οποίος πήρε την κυπριακή υπηκοότητα μαζί με τις δύο συζύγους του.
Το ότι στην Ευρώπη, δεν επιτρέπεται η πολυγαμία, είναι ένα θέμα που απασχόλησε το υπουργείο Εσωτερικών της Κυπριακής Δημοκρατίας, που προέβαλε ενστάσεις, οι οποίες όμως εκρίθησαν δευτερεύουσες από το Υπουργικό Συμβούλιο του αδελφού λαού. Άλλωστε, όπως μάθαμε, ο τραπεζίτης είναι φίλος.
Διότι όπως έλεγε και ο Αιγύπτιος ταξιτζής, το θέμα είναι ότι η άτιμη καπιταλιστική κενωνία δεν επιτρέπει να συντηρεί κάποιος περισσότερες από μία συζύγους.
Ότι κι αν λέει η Σαρία, το θρησκευτικό δίκαιο του Ισλάμ, το οποίο εκτός από το Αφγανιστάν, όπου η εφαρμογή που προκαλεί πόνο, εφαρμόζεται σε διάφορες άλλες μουσουλμανικές χώρες. Και σε μία ευρωπαϊκή. Όχι, δεν είναι η Κύπρος. Όχι δεν την απαίτησε κανένας τραπεζίτης. Η Ελλάδα είναι…
Στην Θράκη εφαρμόζεται η Σαρία, στους Έλληνες πολίτες μουσουλμάνους το θρήσκευμα, ακόμη κι όταν δεν θέλουν, όπως συνέβη με εκείνον που νόμισε ότι μπορεί να κάνει διαθήκη, όπως όλοι μας. Ευτυχώς δεν έμαθε ποτέ ότι ακυρώθηκε, επειδή δεν ήταν σύμφωνη με τη σαρία.
Άλλωστε, όπως είναι γνωστό η καμήλα, που είναι ζώο που κυκλοφορεί στις ερήμους, εκείνων του Αφγανιστάν συμπεριλαμβανομένων, βλέπει τις καμπούρες των άλλων και δεν βλέπει τις δικές της. Στην Ελλάδα ζει και χωρίς έρημο...
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22 Αυγούστου 2021