Τέμπη: Οι διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων της τελευταίας 20ετίας που οδήγησαν στην τραγωδία. Του Νίκου Ηλιάδη
02/03/2023 07:00
02/03/2023 07:00
Με αφορμή τους ολυμπιακούς αγώνες του 2004 είχαν γίνει επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Είχαν αναβαθμιστεί τα συστήματα ασφαλείας. Όμως, μετά την παρέλευση της επίπλαστης ευημερίας και τη χρεοκοπία, όλα αυτά αφέθηκαν στην τύχη τους με αποτέλεσμα, στα πρώτα μνημονιακά χρόνια να καταστούν ουσιαστικά ανενεργά. Τα Κέντρα τηλεδιοίκησης ήταν τυφλά και οι φωτεινοί σηματοδότες κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου εκτός λειτουργίας.
Μετά το σοκ των δύο πρώτων μνημονίων, το 2014 η τότε κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου προχώρησε σε διαγωνισμό για την ανάταξη των συστημάτων ασφαλείας. Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν κοντά στα 40 εκατ. ευρώ και ο χρόνος περαίωσης τα τρία έτη. Όμως επήλθε η κυβερνητική αλλαγή και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ το 2016, κι ενώ είχε ήδη τρέξει περίπου το 60% του έργου, άγνωστο για ποιους λόγους, το “πάγωσε” για περίπου μία διετία.
Το 2018 αποφασίστηκε ότι απαιτείται μια συμπληρωματική σύμβαση με τον αρχικό ανάδοχο, ύψους 15 εκατ. ευρώ ώστε να αναβαθμιστούν πλήρως τα συστήματα ασφαλείας. Η απόφαση αυτή όμως, δεν υλοποιήθηκε ποτέ ως το καλοκαίρι του 2019 που υπήρξε εκ νέου κυβερνητική αλλαγή.
Αλλά και η σημερινή κυβέρνηση έχασε δύο ολόκληρα χρόνια και χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2021 για να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση η οποία προέβλεπε ολοκλήρωση του έργου το καλοκαίρι του 2023. Ήταν αυτό το οποίο θα ανακοίνωνε χθες στη Θεσσαλονίκη ο κ. Μητσοτάκης.
Μαζί και με ένα ακόμη έργο που αφορά τη λειτουργία ενός λογισμικού συστήματος το οποίο θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο και θα εναρμονίζει όλα τα συστήματα ασφαλείας στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου. Η σύμβαση για το έργο αυτό υπογράφηκε στις 31 Μαΐου 2021 με χρόνο παράδοσης τους δέκα μήνες.
Εάν δεν συνέβαιναν όλες αυτές οι αβελτηρίες από μια σειρά κυβερνήσεις, υπουργούς και αρμοδίους, το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας θα γινόταν αμέσως αντιληπτό και τίποτε απ' όσα τραγικά ακολούθησαν δεν θα είχε συμβεί. Η πραγματικότητα όμως, είναι δυστυχώς διαφορετική. Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε χθες “τη σύσταση ανεξάρτητης, υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων η οποία θα εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος, αλλά και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων».
Οι πολίτες και πρωτίστως οι γονείς των παιδιών που χάθηκαν και οι συγγενείς των θυμάτων περιμένουν ξεκάθαρες απαντήσεις αν και το πολιτικό παρελθόν μας δεν επιτρέπει να αισιοδοξούμε πως και αυτή τη φορά δεν θα υπάρξει “κουκούλωμα”.
Με αφορμή τους ολυμπιακούς αγώνες του 2004 είχαν γίνει επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Είχαν αναβαθμιστεί τα συστήματα ασφαλείας. Όμως, μετά την παρέλευση της επίπλαστης ευημερίας και τη χρεοκοπία, όλα αυτά αφέθηκαν στην τύχη τους με αποτέλεσμα, στα πρώτα μνημονιακά χρόνια να καταστούν ουσιαστικά ανενεργά. Τα Κέντρα τηλεδιοίκησης ήταν τυφλά και οι φωτεινοί σηματοδότες κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου εκτός λειτουργίας.
Μετά το σοκ των δύο πρώτων μνημονίων, το 2014 η τότε κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου προχώρησε σε διαγωνισμό για την ανάταξη των συστημάτων ασφαλείας. Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν κοντά στα 40 εκατ. ευρώ και ο χρόνος περαίωσης τα τρία έτη. Όμως επήλθε η κυβερνητική αλλαγή και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ το 2016, κι ενώ είχε ήδη τρέξει περίπου το 60% του έργου, άγνωστο για ποιους λόγους, το “πάγωσε” για περίπου μία διετία.
Το 2018 αποφασίστηκε ότι απαιτείται μια συμπληρωματική σύμβαση με τον αρχικό ανάδοχο, ύψους 15 εκατ. ευρώ ώστε να αναβαθμιστούν πλήρως τα συστήματα ασφαλείας. Η απόφαση αυτή όμως, δεν υλοποιήθηκε ποτέ ως το καλοκαίρι του 2019 που υπήρξε εκ νέου κυβερνητική αλλαγή.
Αλλά και η σημερινή κυβέρνηση έχασε δύο ολόκληρα χρόνια και χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2021 για να υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση η οποία προέβλεπε ολοκλήρωση του έργου το καλοκαίρι του 2023. Ήταν αυτό το οποίο θα ανακοίνωνε χθες στη Θεσσαλονίκη ο κ. Μητσοτάκης.
Μαζί και με ένα ακόμη έργο που αφορά τη λειτουργία ενός λογισμικού συστήματος το οποίο θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο και θα εναρμονίζει όλα τα συστήματα ασφαλείας στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου. Η σύμβαση για το έργο αυτό υπογράφηκε στις 31 Μαΐου 2021 με χρόνο παράδοσης τους δέκα μήνες.
Εάν δεν συνέβαιναν όλες αυτές οι αβελτηρίες από μια σειρά κυβερνήσεις, υπουργούς και αρμοδίους, το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη της Λάρισας θα γινόταν αμέσως αντιληπτό και τίποτε απ' όσα τραγικά ακολούθησαν δεν θα είχε συμβεί. Η πραγματικότητα όμως, είναι δυστυχώς διαφορετική. Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε χθες “τη σύσταση ανεξάρτητης, υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων η οποία θα εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος, αλλά και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων».
Οι πολίτες και πρωτίστως οι γονείς των παιδιών που χάθηκαν και οι συγγενείς των θυμάτων περιμένουν ξεκάθαρες απαντήσεις αν και το πολιτικό παρελθόν μας δεν επιτρέπει να αισιοδοξούμε πως και αυτή τη φορά δεν θα υπάρξει “κουκούλωμα”.
ΣΧΟΛΙΑ