ΕΣΠΑ και κοπανιστός αέρας
Εσείς αγοράσατε σκάφος αναψυχής με 50% επιδότηση από το ΕΣΠΑ; Κανονικό σκάφος, δεκάμετρο, όχι όπως η βαρκούλα που αγόρασε ο Δόγκανος! Αν όχι, κακό του κεφαλιού σας. Πολύ πιθανόν να αγόρασε ο γείτονάς σας, όπως χιλιάδες άλλοι, δικηγόροι, μηχανικοί, επιχειρηματίες, λογιστές, γενικώς άνθρωποι που δεν τους πιάνει το μάτι σας για επιχειρηματίες της κρουαζιέρας. Το σύστημα ήταν απλό. Ο «επενδυτής» ίδρυε μία ΙΚΕ, έβαζε 200 χιλιάδες, έπαιρνε από το ΕΣΠΑ άλλα τόσα, και αποκτούσε το σκάφος ολόδικό του, με μόνη υποχρέωση να το διατηρήσει στην κυριότητά του επί πέντε χρόνια. Στο διάστημα αυτό, το νοίκιαζε είτε σε κάποια εταιρεία που οργανώνει κρουαζιέρες είτε στον εαυτό του για να κάνει βόλτες. Μετά, ήταν ελεύθερος να το πουλήσει. Δεδομένου ότι αυτά τα σκάφη έχουν ελάχιστη μείωση αξίας, η επιδότηση μείον κάτι ψιλά, κατέληγε/καταλήγει στην τσέπη του. Ξεκούραστο, αεριτζίδικο χρήμα, και άσε τον γιατρό του ΕΣΥ να λιώνει στην εφημερία για χίλια πεντακόσια μικτά τον μήνα! Ο ΣΥΡΙΖΑ το βρήκε και δεν το άγγιξε.
Αν δεν προλάβατε να αγοράσετε σκάφος, μην απογοητεύεστε! Το ΕΣΠΑ, στην ελληνική έκδοση, δίνει και άλλες ευκαιρίες. Για παράδειγμα, εάν έχετε οικόπεδο στη Χαλκιδική, μπορείτε να χτίσετε τέσσερις βίλες με πισίνα, πάντα με 50% επιδότηση. Τη μία την νοικιάζετε στον εαυτό σας, τις άλλες τρεις σε τουρίστες. Σε πέντε χρόνια, είτε τις πουλάτε και τσεπώνετε το κέρδος, είτε συνεχίζετε το ίδιο βιολί. Και αν έχετε ιδεολογική αποστροφή στην βίλα με πισίνα, πάντα με 50% από το ΕΣΠΑ, μπορείτε να χτίσετε ένα ξενοδοχειάκι τεσσάρων αστέρων ή επιπλωμένα δωμάτια τριών αστέρων και τα κέρδη δικά σας. Εννοείτε ότι εάν είστε βιομήχανος και σχεδιάζετε νέες εγκαταστάσεις, δεν είστε κορόιδο για να βάλετε όλα τα λεφτά από τα κεφάλαιά σας. Κάτι υπάρχει και για σας, ΕΣΠΑ ή «αναπτυξιακός νόμος», πάντως περιουσία με ξένο χρήμα. Όταν ακούτε για «επενδύσεις», ψάξτε ποιος πληρώνει. Πιθανότατα εσείς!
Υπάρχει και το ΕΣΠΑ των φτωχών. Ή, για την ακρίβεια, των φτωχών και εκείνων που παριστάνουν τους φτωχούς. «Χτίζω - ανακαινίζω», «Ανακυκλώνω - αλλάζω συσκευή» και άλλα ευφάνταστα προγράμματα ή «κοινωνικά» επιδόματα που θέτουν εισοδηματικά κριτήρια. Εισοδηματικά κριτήρια στη χώρα της φοροδιαφυγής σημαίνει κοροϊδία για πολύ μικρά παιδιά αλλά το κόλπο πιάνει. Όσο μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού μετέχει στη μοιρασιά, έστω και μικρό μερίδιο, τόσο χαλαρώνουν οι αντιρρήσεις του για την λεηλασία του εθνικού ή κοινοτικού χρήματος από εκείνους που παίρνουν τα πολλά. Και τόσο ευκολότερα αποδέχεται την κατάντια μιας χώρας χωρίς παραγωγικό μοντέλο όπου ανάπτυξη θεωρούνται το κυνήγι ΕΣΠΑ, η κατανάλωση με δανεικά και η Χρυσή Βίζα. Εδώ που τα λέμε ούτε στις συμμορίες είναι όλοι ίσοι.
Πιθανώς θα σκεφτείτε: Και σένα τι σε νοιάζει για το ΕΣΠΑ; Άσε το χρήμα να κυλάει. Αλλά δεν είναι έτσι. Τα κονδύλια του ΕΣΠΑ είναι μετρημένα και κάθε χώρα αποφασίζει πώς θα τα κατανείμει. Όταν πηγαίνουν σε σκάφη αναψυχής, βίλες με πισίνες, επίδομα καυσίμων ή ψυγειοκαταψύκτες, λείπουν από κάπου αλλού. Και οι κυβερνήσεις κρίνονται από τις προτεραιότητες που θέτουν. Πλάκα έχει που συγκρίνουν τον Σημίτη με τον Μητσοτάκη. Οι κυβερνήσεις Σημίτη είχαν θέσει ως προτεραιότητα τις εθνικές υποδομές -που δεν φέρνουν ψήφους. Ακόμη και τα τελευταία έργα για τον Σιδηρόδρομο, τότε έγιναν. Για την ακρίβεια, μόνο τότε έγιναν αφού η μόνη καλή προγενέστερη επίδοση του ΠΑΣΟΚ στον ΟΣΕ ήταν ο συνδικαλισμός των Πρασινοφρουρών. Οι κυβερνήσεις Μητσοτάκη μοιράζουν ΕΣΠΑ και pass που φέρνουν ψήφους. Στα εγκατάλειψη του σιδηροδρόμου επί δύο δεκαετίες πρέπει να αναζητήσουμε τις πολιτικές ευθύνες για τα Τέμπη. Όχι στο τολουόλιο, στα βαγόνια που εξαερώθηκαν και στην προεκλογική πασαρέλα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Είναι, βέβαια, δύσκολο να παραδεχτείς ότι κακώς μοιράστηκε το χρήμα που πήγε και στην τσέπη σου αλλά θα βοηθούσε στην αλήθεια…
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 14.04.2024