ΑΠΟΨΕΙΣ

Φύκια για μεταξωτές κορδέλες, ψηφιακή έκδοση

 05/11/2024 17:00

Το σύστημα λέγεται «για κάθε πρόβλημα έχουμε μία ψηφιακή τσιριτσάντζουλα». Η λέξη που έρχεται πρώτη στο μυαλό είναι «πιερακακισμός» αλλά είναι άδικο για τον υπουργό ο οποίος έγινε μεν συνώνυμος της ψηφιοποίησης του Δημοσίου, μάλλον όμως δεν ήταν ο εμπνευστής της κατάχρησής της. Αυτή προφανώς υπήρξε κεντρική πολιτική επιλογή, εμπνευσμένη από την περίοδο του COVID-19, όταν οι ιθαγενείς εντυπωσιαστήκαμε από τον καταιγισμό των ψηφιακών εφαρμογών, χωρίς να συνειδητοποιήσουμε ότι σε λίγο καιρό δεν θα μιλούσαμε πλέον με ανθρώπους όταν απευθυνόμασταν στο Δημόσιο ή σε Τράπεζες, αλλά με τοίχο. Είναι παράδοξο αλλά στην Ελλάδα συμβαίνει: Ενώ η τεχνολογία καλπάζει και προσφέρει ασύλληπτες έως χθες δυνατότητες, εντέλει η διεκπεραίωση των καθημερινών υποθέσεων δεν γίνεται ευκολότερη

Για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις. Μια χαρά είναι η ιδέα της ψηφιοποίησης του Δημοσίου. Υπό τις εξής προϋποθέσεις.

Πρώτον, λαμβάνει υπόψιν τους ανθρώπους που λόγω ηλικίας, γλώσσας, ελλείψεως δεξιοτήτων, αδυνατούν να προσαρμοστούν στο ψηφιακό περιβάλλον.

Δεύτερον, δεν χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για να διαιωνισθεί η γραφειοκρατία, πολύ δε περισσότερο να αυξηθεί.

Τρίτον, εξασφαλίζει ότι περισσότερα αιτήματα διεκπεραιώνονται συντομότερα.

Τέταρτον, δεν καθιστά ανεξέλεγκτη την λειτουργία των υπηρεσιών.

Πέμπτον, δεν βάζει το χέρι στην τσέπη του πολίτη.

Σε πολύ γενικές γραμμές και τυχαία, αφήνοντας στην άκρη του Κτηματολόγιο που είναι με διαφορά η πιο ψηφιοποιημένη και συγχρόνως χειρότερη υπηρεσία του Δημοσίου:

- Κάποτε η γιαγιά που έπρεπε να επικαιροποιήσει τα στοιχεία του λογαριασμού της ώστε να συνεχίσει να έχει πρόσβαση σε αυτόν (άλλη πονεμένη ιστορία «εκσυγχρονισμού»), μάζευε κουτσά-στραβά τα χαρτιά που ζητούσε η τράπεζα, πήγαινε στον υπάλληλο και τελείωνε τη δουλειά της. Σήμερα πρέπει να κλείσει ραντεβού μέσω του σάιτ της Τράπεζας. Έχουν όλοι οι ηλικιωμένοι επαρκείς γνώσεις; Ίσως ούτε καν υπολογιστή. Ποια πρόνοια υπάρχει γι’ αυτούς; Αφήστε που οι τράπεζες τόσο πολύ βολεύτηκαν με το web banking για να απαλλαγούν από προσωπικό, ώστε γνωστός μου που προσπάθησε να κλείσει ραντεβού με την Αlpha Bank δεν βρήκε διαθέσιμο για το επόμενο δεκαήμερο σε όλη την Αθήνα και έκλεισε στην Χαλκίδα!

- Όχι πολύ καιρό πριν, μία αποδοχή κληρονομιάς τελείωνε σε δυο-τρεις μέρες. Σήμερα, λες σε συμβολαιογράφους για αποδοχή κληρονομιάς και κρύβονται κάτω από τα γραφεία τους. Σκέφτεσαι ότι και κάποιοι σατανικοί άνθρωποι στην κράτος εν κράτει ΑΑΔΕ, πίνοντας τον πρωινό καφέ κατεβάζουν αυθαυμαζόμενοι ιδέες για να κάνουν δύσκολη τη ζωή των ανθρώπων. Παράδειγμα: Αν ο κληρονομούμενος είχε δηλώσει το χωραφάκι (που πιάνει-δεν πιάνει χίλια ευρώ) ως βοσκότοπο και όχι ως μονοετούς καλλιέργειας (δηλαδή διαφορά για δεκάρες) θέλεις ένα μήνα ταλαιπωρίας με την Εφορία.

- Η φόρμουλα των ραντεβού ακούγεται έξυπνη αλλά στο τέλος της μέρας εξυπηρετούνται λιγότεροι άνθρωποι. Κάποιος κλείνει ραντεβού και δεν πηγαίνει ή κλείνει τρία για να πάει στο ένα που θα βολέψει. Κάποτε, η εγγραφή/εξάλειψη προσημείωσης υποθήκης στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης τελείωνε σε δύο-τρεις ημέρες. Σήμερα, με ραντεβού, σε είκοσι μέρες και βάλε.

- Απαλλαγμένες από την παρουσία του ενοχλητικού πολίτη, οι δημόσιες υπηρεσίες έχουν τεθεί εκτός ελέγχου ως προς την τήρηση του ωραρίου. Αρκεί μία συνεννόηση με τον συνάδελφο-προϊστάμενο και πηγαίνεις στη δουλειά στις δέκα. Μην πείτε για κάρτα προσέλευσης-αποχώρησης, είπαμε να μιλήσουμε σοβαρά.

- Ρωτήστε τους περίπου 800.000 επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις πώς τους φάνηκε η ιδέα να τους βάλουν να πληρώνουν συνδρομή σε παρόχους για να εκδίδουν τα υποχρεωτικώς ηλεκτρονικά τιμολόγια και να τα διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ. Μία υποχρέωση που ανήκει στο κράτος, έγινε outsourcing για να θησαυρίζουν μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού ιδιώτες οι οποίοι βρέθηκαν έτοιμοι όταν ανακοινώθηκε το μέτρο.

Παθαίνουμε και μαθαίνουμε: Δεν αρκεί εκείνοι που κυβερνούν να έχουν πλάκα τα γαλόνια από το Χάρβαρντ και το ΜΙΤ. Πρέπει να έχουν και πολιτική ενσυναίσθηση, να αντιλαμβάνονται τις ανάγκες των ανθρώπων. Αν δεν μπορούν, θα ήταν ίσως εξαιρετικοί για στελέχη πολυεθνικής αλλά για κυβερνήτες όχι!

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.11.2024