Στις ράγες ο δυτικός προαστιακός;
Μετά την εκκίνηση του Μετρό άθελα αναζωπυρώθηκε η γκρίνια της δυτικής Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς, ο αρχικός σχεδιασμός του έργου το περιόρισε στα όρια του ΔΘ (παραδόξως διατηρήθηκε το κόνσεπτ του Σωτήρη Κούβελα, που εύλογα συνέλαβε το έργο μέσα στα όρια του δικού του δήμου), ενώ η πρώτη επέκταση, ως γνωστόν, αφορά μόνο την Καλαμαριά. Πλέον, διαπιστώνοντας τα πλεονεκτήματα του νέου ΜΜΜ, οι κάτοικοι των περιοχών παραπονιούνται για την παραμέληση που έχουν υποστεί ως τώρα.
Μία γρήγορη και οικονομική απάντηση στα δικαιολογημένα παράπονά τους, προφανώς, μπορεί να προσφέρει ο ανακοινωμένος δυτικός προαστιακός. Αξιοποιώντας υφιστάμενες μα αδρανείς γραμμές, το έργο του ΟΣΕ θα ανακουφίσει μία πολύ μεγάλη περιοχή, καθώς στο τρίγωνο μεταξύ Λαγκαδά, Περιφερειακής και Μοναστηρίου η απουσία μεγάλων δρόμων δεν επιτρέπει τη γρήγορη κίνηση αστικών λεωφορείων. Εφόσον δρομολογηθεί το 2027, αυτό το νέο μέσο θα συνδέσει άμεσα τον ΝΣΣ με Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Κορδελιό, Ιωνία και Σίνδο, στη δε πλήρη ανάπτυξή του, τον κάτω Εύοσμο, το Ζέιντελικ, τον σταθμό των ΚΤΕΛ και τον Προβλήτα Α’ • με απλά λόγια θα ενώσει ένα μεγάλο μέρος της δυτικής Θεσσαλονίκης με το υφιστάμενο δίκτυο του Μετρό και με το κέντρο της πόλης, και, ίσως, αργότερα με το απομονωμένο Καλοχώρι.
Δεδομένου ότι η πολυετής δυσπιστία των Θεσσαλονικιών δεν έχει ακόμη κοπάσει (οι… παιδικές ασθένειες του Μετρό σίγουρα δεν έχουν βοηθήσει), ξεκίνησε φημολογία για τη βραδεία ολοκλήρωση -αν όχι ακύρωση- και του εν λόγω έργου. Χωρίς ακόμη να έχει υπάρξει αλλαγή του προγραμματισμού, ήδη ακούγονται διάφορες αιτίες για τον ενδεχόμενο εκτροχιασμό του. Άλλοι ισχυρίζονται πως δεν θα περπατήσει, επειδή θα εξαρτάται από τη σύνδεση του Προβλήτα 6 με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Άλλοι πιστεύουν ότι θα μπλοκαριστεί, για να μην κοπεί η μελλοντική επέκταση του Μετρό στις ίδιες γειτονιές. Άλλοι πιθανολογούν ματαίωση λόγω αντιρρήσεων από επιχειρηματίες της περιοχής, που θέλουν να κρατήσουν στις πιάτσες τους το τοπικό καταναλωτικό κοινό. Και άλλοι κυνικά εκτιμούν ότι τα εύκολα και κατ’ επέκταση «φθηνά» έργα (ο προϋπολογισμός είναι στα ~27 εκατ. ευρώ) αφήνουν αδιάφορους τους πολιτικούς.
Δεν ξέρω αν έχουν σοβαρή βάση οι επιφυλάξεις των συμπολιτών μας ή αν, απλώς, οφείλονται στον πολυετή εμπαιγμό που έχουμε υποστεί. Πάντως, ελπίζω να μην πτοηθεί η κυβέρνηση από επιχειρηματικούς παράγοντες ή από… εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών, δηλαδή από δυνάμεις που θέτουν τα στενά συμφέροντά τους πάνω από τα συλλογικά. Η διαμόρφωση του δυτικού προαστιακού αποτελεί διακαή πόθο, θα προσφέρει λύσεις, και επιβάλλεται να υλοποιηθεί άμεσα, επειδή αποτελεί ηθική υποχρέωση της πολιτείας προς τους συγκεκριμένους Θεσσαλονικείς. Και φυσικά οι επεμβάσεις δεν επιτρέπεται να σταματήσουν εκεί. Επιτέλους, το Παύλου Μελά γίνεται μητροπολιτικό πάρκο, το Θεαγένειο θα μεταφερθεί σε τμήμα του Καρατάσου, και δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος, για να μην ακολουθήσει η διάθεση και των υπόλοιπων υπολειτουργούντων στρατοπέδων στην τοπική κοινωνία ως νέες εστίες πρασίνου, δωρεάν κατοικίες, καλύτερα σχολεία (η δυτική πλευρά έχει τον νεότερο πληθυσμό), και αθλητικές-πολιτιστικές εγκαταστάσεις.
Κλείνοντας, θα ήθελα να θυμίσω μία χαίνουσα πληγή της πόλης που σπάνια απασχολεί τον δημόσια διάλογο, και που επίσης αφορά τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων. Πρόκειται για το νεκροταφείο τρένων στα Διαβατά, ένα από τα μεγαλύτερα στην ΕΕ. Μία τεράστια υποβαθμισμένη έκταση, όπου συμμορίες εμπορίας ναρκωτικών και κλοπής μετάλλων δρουν ανεξέλεγκτες. Αντί να πωλείται όλο αυτό το άχρηστο υλικό (μέρος του έχει ακόμη και συλλεκτικό ενδιαφέρον), παραμένει ακινητοποιημένο επί δεκαετίες, μαυρίζοντας το έδαφος, τον υδροφόρο ορίζοντα και τις ζωές, όσων έχουν την ατυχία να κατοικούν κοντά. Με την απαράδεκτη κωλυσιεργία τους, Στρατός και ΟΣΕ ευθύνονται σε σημαντικό βαθμό για την πολιτική ριζοσπαστικοποίηση της δυτικής Θεσσαλονίκης.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15.12.2024