Ελλάς-Γαλλία
Χωρίς αμφιβολία για τη Θεσσαλονίκη το κύριο -αν όχι το μόνο θέμα, είναι η έναρξη λειτουργίας του Μετρό. Ας αφήσουμε τις συνήθεις γκρίνιες περί του σήματος και άλλων μικρο-θεμάτων. Το Μετρό, όποιος το βλέπει, καταλαβαίνει ότι ξεπερνάει το μέγεθος της πόλης. Είναι διαφορετικό -πιο σύγχρονο και πιο λειτουργικό- από άλλα Μετρό που ο καθένας μας έχει γνωρίσει. Λογικό, θα πείτε, αφού είναι απόλυτα σύγχρονο!
Από ’κει και μετά θα κριθεί από την καθημερινότητά του. Ήδη υπάρχουν θέματα με την έκδοση εισιτηρίων και καρτών και με το γεγονός ότι τα μηχανήματα έκδοσης λειτουργούν μόνο με μετρητά (γιατί άραγε;), αλλά υποθέτω ότι γρήγορα θα ομαλοποιηθεί. Τις πρώτες μέρες -παρά τον καιρό, πάρα πολλοί πήγαν να δουν- ήταν και δωρεάν! Από ό,τι κατάλαβα όλοι ήταν ευχαριστημένοι και έβλεπαν με χαρά το σύγχρονο Μετρό. Πολύς κόσμος έβλεπε τα αρχαία στις στάσεις που υπάρχουν. Και αυτά θα τα συνηθίσουμε. Χωρίς να γυρνάμε συνέχεια σε ατέρμονες συζητήσεις, πώς θα ήταν καλύτερα τα πράγματα.
Να θυμηθούμε ότι σε κάθε ιστορική περίοδο χρησιμοποιούνται τα υλικά και δεν παραμένουν στον αιώνα τον άπαντα. Τα υλικά γίνονται υλικά για να χτιστούν νέα σπίτια (π.χ. οι κίονες των ναών γίνονταν υλικά για τους χριστιανούς). Η ανακύκλωση υλικών -και ιδεών- είναι συνηθισμένη πρακτική στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Αλλιώς θα είχαμε από πολλούς αιώνες έλλειψη χώρου!
Πάντως, είναι απαράδεκτο ότι ζουν πολλοί πολίτες με ουρές, μηχανήματα που δεν λειτουργούν, και πρέπει άμεσα να ομαλοποιηθεί η έκδοση καρτών, εισιτηρίων και η εξυπηρέτηση των πολιτών. Είναι αδιανόητη η μη έκδοση ηλεκτρονικά καρτών και εισιτηρίων! Φυσικά, είναι, επίσης, αδιανόητο ότι δεν είναι ενιαίο το εισιτήριο με τα λεωφορεία και χρειάζεται διπλή δουλειά. Δύο κάρτες, δύο εισιτήρια, δύο ουρές κ.λπ., κ.λπ.
Ας αφήσουμε, λοιπόν, τα αρχαία και να διορθώσουμε τα νέα…
Ζούμε, δυστυχώς, επίσης, το Γαλλικό 2015 -σε αντιστοιχία με το ελληνικό των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Οι δυνάμεις του απομονωτισμού στη Γαλλία από δύο κατευθύνσεις -την εκδοχή ενός νέου κομμουνιστικού κόμματος και την εκδοχή μίας νέας αυταρχικής πολιτείας, συμμαχούν, για να αντιμετωπίσουν τις δυνάμεις της ευρωπαϊκής συνεργασίας. Μαζί με την οικονομία και τα κοινωνικά δικαιώματα, αναδύεται από το 2000 με την παγκοσμιοποίηση, ένας νέος άξονας αντιπαράθεσης, φέρνοντας στο προσκήνιο τη σύγκρουση μεταξύ εθνικιστικών δυνάμεων και φιλελεύθερων κοσμοπολίτικων οραμάτων.
Για εμάς, που εξαρτόμαστε από τις ευρωπαϊκές πολιτικές, η ανάδειξη απομονωτιστών στην Γαλλία, πιθανόν στην Γερμανία και σε άλλες χώρες, η νίκη των απομονωτιστών στις ΗΠΑ, που θέλουν να αποσυρθούν από την παγκόσμια σκηνή και να αφήσουν τις δύο συγκρούσεις Ρωσίας-Ουκρανίας και Ισραήλ-ακραίων Ισλαμιστών στην τύχη τους, είναι μία τεράστια απειλή.
Εμείς, αν μείνουμε μόνοι στα άμεσα θέματα, δηλαδή κλιματική κρίση, συγκρούσεις και αλλαγή παραγωγικού και επιχειρηματικού προτύπου, θα καταρρεύσουμε, πριν το καταλάβουμε. Ας ελπίσουμε οι δυνάμεις της συνεργασίας που, ευτυχώς, κέρδισαν στις ευρωεκλογές να επικρατήσουν.
Καλές βόλτες με το Μετρό, που καλύπτει σχεδόν το 20% της κυκλοφορίας στην Θεσσαλονίκη, και πρέπει γρήγορα να επεκταθεί και να συνδεθεί με λεωφορεία, τραμ και ό,τι άλλο, και ας ελπίζουμε…
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 08.12.2024