Ο πύργος της Πίζας
Με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του 2022 και την σχετική ανάλυση που μπορούμε να δούμε σε πολλές πηγές, ένα από τα αποτελέσματα δείχνει ότι πιθανόν λόγω της πανδημίας οι μαθητές και μαθήτριες είναι ένα χρόνο πίσω! Δηλαδή ο 15χρονος είναι σαν 14χρονος! Αυτό συμβαίνει γενικά -αφού σε όλες τις χώρες αντιμετωπίσαμε το θέμα αυτό.
Στη δική μας χώρα η πορεία από το 2008 είναι πτωτική! Πανδημία δεν είχαμε από το 2008 αλλά ο διαρκής προσανατολισμός προς την επιτυχία σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή καταστρέφει την ουσία της εκπαίδευσης -δηλαδή την προετοιμασία για την κατανόηση της πραγματικότητας και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Στο Πίζα κυρίως η κριτική σκέψη είναι ιδιαίτερα μετρήσιμη.
Έτσι όταν ο μαθητής και η μαθήτριά μας δεν μπορεί να διαβάσει έναν λογαριασμό ή να υπολογίσει το ποσοστό έκπτωσης τα πράγματα είναι πολύ άσχημα. Απομνημονεύει κείμενα και ορισμούς και ελπίζει ότι θα πάρει κάποτε ένα πτυχίο που θα τον οδηγήσει όπου τον οδηγήσει. Ο κύριος λόγος της πτωτικής μας πορείας είναι ότι τα προγράμματα σπουδών, τα σχολικά βιβλία και οι μέθοδοι διδασκαλίας δεν συνδέουν τη θεωρητική γνώση με τις εφαρμογές στην πραγματική ζωή.
Ώ του θαύματος η Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης καλεί τις χώρες να ενισχύσουν την παιδεία για το δημοκρατικό πολίτη και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στα σχολεία, ξεκινώντας από το Δημοτικό Σχολείο, δίνοντας έτσι τη ικανότητα στα παιδιά να υπερασπιστούν τις δημοκρατικές αξίες εξαρχής. Έτσι θα διαμορφωθεί ένας κριτικά σκεπτόμενος ενεργός πολίτης που θα είναι ικανός να συμμετέχει στην κοινωνία.
Φυσικά εμείς περιορίσαμε σε 2 από τις 6 τάξεις τα σχετικά μαθήματα και ενισχύσαμε Αρχαία και Λατινικά. Ξεχνάμε δε ότι τον Ιούνιο θα ψηφίσουν οι μαθητές και μαθήτριες της Β’ και Γ’ Λυκείου στις Ευρωεκλογές! Οι της Γ’ Λυκείου δυστυχώς όλη την εκλογική περίοδο θα ασχολούνται με απομνημόνευση και αφού οι εξετάσεις αρχίζουν 11 Ιουνίου (και 10 για τα ΕΠΑΛ) είναι αμφίβολο αν καν θα σκεφτούν να ψηφίσουν.
Επειδή μπορούν να ψηφίσουν με επιστολική ψήφο ίσως σκεφτούν αντί να τρέχουν στο χωριό του μπαμπά ή της μάνας τους να ψηφίσουν με επιστολή.
Ας γυρίσουμε στον Πύργο της Πίζας που επικίνδυνα είναι γερμένος. Πρέπει ξεκινώντας από το Δημοτικό να αναπτύξουμε την κριτική σκέψη, την ανάπτυξη πρωτοβουλίας και την συνδυαστική σκέψη. Πρέπει μέσω ομαδικών και ατομικών εργασιών που δεν θα περιορίζονται σε ένα αντικείμενο αλλά σε περισσότερα να μάθουν να δουλεύουν οι μαθητές και φυσικά να μάθουν την κοινωνία και τους θεσμούς της.
Τι να λέμε τώρα… Εδώ δεν διδάσκεται -αν και είναι στο αναλυτικό πρόγραμμα, Στατιστική στα Σχολεία ώστε τουλάχιστον ο βομβαρδιζόμενος μαθητής από στοιχεία να μπορεί να τα αξιολογήσει. Παρά όσα κατά καιρούς έχουν ειπωθεί δεν αναμορφώνεται η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση.
Μέσα σε όλα αυτά αναμένουμε να δούμε τι θα γίνει με τον Νόμο για τα Πανεπιστήμια. Καλή μας τύχη και καλή Πίζα!
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25.02.2024