ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΟΑΣΘ: Τι υποκρύπτεται πίσω από το αίτημα του Ταγγίρη προς τον Καραμανλή για αντικατάσταση μελών του δ.σ.

Στο επίκεντρο το πολύπαθο έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΑΣΘ

 30/11/2022 07:00

ΟΑΣΘ: Τι υποκρύπτεται πίσω από το αίτημα του Ταγγίρη προς τον Καραμανλή για αντικατάσταση μελών του δ.σ.

Νίκος Ηλιάδης

Στις 26 Οκτωβρίου το makthes.gr είχε δημοσιεύσει ρεπορτάζ με τίτλο “Ψηφιακός μετασχηματισμός ΟΑΣΘ: Έντονο παρασκήνιο και ζυμώσεις με Ζέρβα και άλλους, αλλά χωρίς αποτέλεσμα”.

Το ρεπορτάζ περιέγραφε όσα είχαν συμβεί μια μέρα νωρίτερα, στις 25 Οκτωβρίου, στο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού. Όπως αναφερόταν, ένα από τα θέματα ημερήσιας διάταξης σε εκείνο το δ.σ. ήταν η αποδοχή ενός μνημονίου μεταξύ ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ και “Κοινωνία της Πληροφορίας” το οποίο θα ξετύλιγε υποτίθεται, το κουβάρι του πολύπαθου έργου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ.

Ωστόσο, την τελευταία στιγμή ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κώστας Ταγγίρης, βλέποντας ότι το περιεχόμενο του μνημονίου δεν θα περνούσε από το δ.σ. καθώς πολλά μέλη του διαφωνούσαν, μεταξύ αυτών και ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας, τελικώς το απέσυρε.

Ευελπιστούσε, προφανώς, ότι το επόμενο διάστημα θα κατάφερνε να μεταπείσει κάποιους από τους διαφωνούντες ώστε να εξασφαλίσει την αναγκαία πλειοψηφία, για να προχωρήσει το έργο.

Κάτι τέτοιο όμως, δεν κατέστη δυνατόν κι έτσι, σύμφωνα με απολύτως έγκυρη πηγή του makthes.gr ο κ. Ταγγίρης, μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο, έχει ζητήσει από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή να προχωρήσει στην άμεση αντικατάσταση των διαφωνούντων.

Σύμφωνα μάλιστα με την ίδια πηγή, η οποία βρίσκεται πολύ κοντά στο υπουργείο, ο κ. Ταγγίρης έχει περιλάβει στο αίτημά του και τα ονόματα εκείνων που θα αντικαταστήσουν τους διαφωνούντες.

Υπενθυμίζεται ότι τον πολύπαθο διαγωνισμό των 39 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) ο οποίος αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δια του Νίκου Παππά, τον ολοκλήρωσε η σημερινή, η σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία υπογράφηκε τον Φεβρουάριο του 2021, το έργο έπρεπε να παραδοθεί ως τις 7 Μαρτίου του 2022, αλλά ακόμη δεν έχει καν ξεκινήσει, ενώ στο μεταξύ έχουν δοθεί περί τις επτά διαδοχικές παρατάσεις.

Σύμφωνα με τους επαΐοντες η δυστοκία οφείλεται στα εγγενή σοβαρά προβλήματα, πολιτικά, νομικά και τεχνικά, τα οποία είχε εξ αρχής ο διαγωνισμός και για τα οποία δεν έχουν βρεθεί ακόμα λύσεις, παρά τις αλλεπάλληλες συσκέψεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ένα από τα προβλήματα είναι ότι ορισμένα απ' όσα προβλέπονται στη σύμβαση προς υλοποίηση, υπάρχουν ήδη και λειτουργούν στον ΟΑΣΘ, συνεπώς δεν θα ήταν δυνατόν να υλοποιηθούν εκ νέου. Το ζήτημα αυτό είχε απασχολήσει ευρεία σύσκεψη η οποία είχε γίνει πριν από περίπου τρεις μήνες στα γραφεία του ΟΑΣΘ, ενώ είχαν προηγηθεί και άλλες δύο στο υπουργείο στην Αθήνα.

Εκεί είχε συμφωνηθεί να εκπονηθεί ένα μνημόνιο κατανόησης στο οποίο να περιγράφεται, μεταξύ άλλων, ποια τμήματα του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης δεν θα εκτελεστούν μιας και τα έχει ήδη ο ΟΑΣΘ. Στη συνέχεια το μνημόνιο αυτό θα το ενέκρινε κάθε ένας από τους εμπλεκόμενους φορείς (ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ, Κοινωνία της Πληροφορίας), όπως προαναφέρθηκε.

Όταν όμως το σχέδιο μνημονίου τέθηκε υπόψη των μελών του δ.σ. του ΟΑΣΘ γύρω στις 20 Οκτωβρίου, τουλάχιστον πέντε από τα εννέα μέλη, δήλωσαν διαφωνία ή ισχυρή επιφύλαξη.

Οι αρνητικοί συσχετισμοί διατηρήθηκαν έως και σήμερα, παρά τις προσπάθειες τις οποίες κατέβαλε ο κ. Ταγγίρης να μεταπείσει κάποιους από τους διαφωνούντες.

Έτσι, ως ύστατη λύση, επέλεξε να ζητήσει από τον υπουργό κ. Καραμανλή την αντικατάσταση τεσσάρων μελών του δ.σ. προκειμένου να υπερψηφιστεί το επίμαχο “μνημόνιο κατανόησης”.

Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο διορίζει τα έξι από τα εννέα μέλη του δ.σ. καθώς τα υπόλοιπα τρία είναι εκπρόσωποι του δήμου Θεσσαλονίκης (ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας), της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (Παντελής Καζαντζίδης ως εκπρόσωπος του περιφερειάρχη) και του σωματείου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ (Μάκης Άγγος).

Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Ταγγίρης έχει ζητήσει να αντικατασταθούν οι Γιάννης Ρεντζεπέρης, Γιώργος Ηλιάδης, Θεόδωρος Τζιαμπάζης και Ιωσήφ Κιοσέογλου. Μάλιστα, ο τελευταίος, καθηγητής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ έχει παραιτηθεί εδώ και μήνες, χωρίς ωστόσο να έχει αντικατασταθεί.

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή κοντά στο υπουργείο, η πολιτική ηγεσία εμφανίζεται εξαιρετικά προβληματισμένη ως προς τη λύση της αντικατάστασης των μελών του δ.σ. του ΟΑΣΘ
φοβούμενη πως μια τέτοια κίνηση σε αυτόν το χρόνο μπορεί να τροφοδοτήσει αρνητικά σχόλια σχετικά με απόπειρα παράκαμψης των σοβαρών ενδογενών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η υλοποίηση του επίμαχου έργου.

Ενδεικτικό αυτού του προβληματισμού είναι το γεγονός ότι ενώ το αίτημα του κ. Ταγγίρη έχει υποβληθεί προφορικά πριν από αρκετές εβδομάδες και γραπτά πριν από περίπου δέκα ημέρες, ακόμη δεν έχει ικανοποιηθεί.

Σύμφωνα, πάντως, με την ίδια πηγή, δεν αποκλείεται το αίτημα τελικώς να γίνει δεκτό από τον κ. Καραμανλή τις προσεχείς ημέρες καθώς η κατάσταση έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο και το έργο, μετά τις αλλεπάλληλες παρατάσεις, κινείται πλέον εκτός των νομίμων χρονικών ορίων.

Στις 26 Οκτωβρίου το makthes.gr είχε δημοσιεύσει ρεπορτάζ με τίτλο “Ψηφιακός μετασχηματισμός ΟΑΣΘ: Έντονο παρασκήνιο και ζυμώσεις με Ζέρβα και άλλους, αλλά χωρίς αποτέλεσμα”.

Το ρεπορτάζ περιέγραφε όσα είχαν συμβεί μια μέρα νωρίτερα, στις 25 Οκτωβρίου, στο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού. Όπως αναφερόταν, ένα από τα θέματα ημερήσιας διάταξης σε εκείνο το δ.σ. ήταν η αποδοχή ενός μνημονίου μεταξύ ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ και “Κοινωνία της Πληροφορίας” το οποίο θα ξετύλιγε υποτίθεται, το κουβάρι του πολύπαθου έργου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ.

Ωστόσο, την τελευταία στιγμή ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κώστας Ταγγίρης, βλέποντας ότι το περιεχόμενο του μνημονίου δεν θα περνούσε από το δ.σ. καθώς πολλά μέλη του διαφωνούσαν, μεταξύ αυτών και ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας, τελικώς το απέσυρε.

Ευελπιστούσε, προφανώς, ότι το επόμενο διάστημα θα κατάφερνε να μεταπείσει κάποιους από τους διαφωνούντες ώστε να εξασφαλίσει την αναγκαία πλειοψηφία, για να προχωρήσει το έργο.

Κάτι τέτοιο όμως, δεν κατέστη δυνατόν κι έτσι, σύμφωνα με απολύτως έγκυρη πηγή του makthes.gr ο κ. Ταγγίρης, μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο, έχει ζητήσει από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή να προχωρήσει στην άμεση αντικατάσταση των διαφωνούντων.

Σύμφωνα μάλιστα με την ίδια πηγή, η οποία βρίσκεται πολύ κοντά στο υπουργείο, ο κ. Ταγγίρης έχει περιλάβει στο αίτημά του και τα ονόματα εκείνων που θα αντικαταστήσουν τους διαφωνούντες.

Υπενθυμίζεται ότι τον πολύπαθο διαγωνισμό των 39 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) ο οποίος αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΣΘ είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δια του Νίκου Παππά, τον ολοκλήρωσε η σημερινή, η σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία υπογράφηκε τον Φεβρουάριο του 2021, το έργο έπρεπε να παραδοθεί ως τις 7 Μαρτίου του 2022, αλλά ακόμη δεν έχει καν ξεκινήσει, ενώ στο μεταξύ έχουν δοθεί περί τις επτά διαδοχικές παρατάσεις.

Σύμφωνα με τους επαΐοντες η δυστοκία οφείλεται στα εγγενή σοβαρά προβλήματα, πολιτικά, νομικά και τεχνικά, τα οποία είχε εξ αρχής ο διαγωνισμός και για τα οποία δεν έχουν βρεθεί ακόμα λύσεις, παρά τις αλλεπάλληλες συσκέψεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ένα από τα προβλήματα είναι ότι ορισμένα απ' όσα προβλέπονται στη σύμβαση προς υλοποίηση, υπάρχουν ήδη και λειτουργούν στον ΟΑΣΘ, συνεπώς δεν θα ήταν δυνατόν να υλοποιηθούν εκ νέου. Το ζήτημα αυτό είχε απασχολήσει ευρεία σύσκεψη η οποία είχε γίνει πριν από περίπου τρεις μήνες στα γραφεία του ΟΑΣΘ, ενώ είχαν προηγηθεί και άλλες δύο στο υπουργείο στην Αθήνα.

Εκεί είχε συμφωνηθεί να εκπονηθεί ένα μνημόνιο κατανόησης στο οποίο να περιγράφεται, μεταξύ άλλων, ποια τμήματα του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης δεν θα εκτελεστούν μιας και τα έχει ήδη ο ΟΑΣΘ. Στη συνέχεια το μνημόνιο αυτό θα το ενέκρινε κάθε ένας από τους εμπλεκόμενους φορείς (ΟΑΣΘ, ΟΣΕΘ, Κοινωνία της Πληροφορίας), όπως προαναφέρθηκε.

Όταν όμως το σχέδιο μνημονίου τέθηκε υπόψη των μελών του δ.σ. του ΟΑΣΘ γύρω στις 20 Οκτωβρίου, τουλάχιστον πέντε από τα εννέα μέλη, δήλωσαν διαφωνία ή ισχυρή επιφύλαξη.

Οι αρνητικοί συσχετισμοί διατηρήθηκαν έως και σήμερα, παρά τις προσπάθειες τις οποίες κατέβαλε ο κ. Ταγγίρης να μεταπείσει κάποιους από τους διαφωνούντες.

Έτσι, ως ύστατη λύση, επέλεξε να ζητήσει από τον υπουργό κ. Καραμανλή την αντικατάσταση τεσσάρων μελών του δ.σ. προκειμένου να υπερψηφιστεί το επίμαχο “μνημόνιο κατανόησης”.

Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο διορίζει τα έξι από τα εννέα μέλη του δ.σ. καθώς τα υπόλοιπα τρία είναι εκπρόσωποι του δήμου Θεσσαλονίκης (ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας), της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (Παντελής Καζαντζίδης ως εκπρόσωπος του περιφερειάρχη) και του σωματείου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ (Μάκης Άγγος).

Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Ταγγίρης έχει ζητήσει να αντικατασταθούν οι Γιάννης Ρεντζεπέρης, Γιώργος Ηλιάδης, Θεόδωρος Τζιαμπάζης και Ιωσήφ Κιοσέογλου. Μάλιστα, ο τελευταίος, καθηγητής της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ έχει παραιτηθεί εδώ και μήνες, χωρίς ωστόσο να έχει αντικατασταθεί.

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή κοντά στο υπουργείο, η πολιτική ηγεσία εμφανίζεται εξαιρετικά προβληματισμένη ως προς τη λύση της αντικατάστασης των μελών του δ.σ. του ΟΑΣΘ
φοβούμενη πως μια τέτοια κίνηση σε αυτόν το χρόνο μπορεί να τροφοδοτήσει αρνητικά σχόλια σχετικά με απόπειρα παράκαμψης των σοβαρών ενδογενών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η υλοποίηση του επίμαχου έργου.

Ενδεικτικό αυτού του προβληματισμού είναι το γεγονός ότι ενώ το αίτημα του κ. Ταγγίρη έχει υποβληθεί προφορικά πριν από αρκετές εβδομάδες και γραπτά πριν από περίπου δέκα ημέρες, ακόμη δεν έχει ικανοποιηθεί.

Σύμφωνα, πάντως, με την ίδια πηγή, δεν αποκλείεται το αίτημα τελικώς να γίνει δεκτό από τον κ. Καραμανλή τις προσεχείς ημέρες καθώς η κατάσταση έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο και το έργο, μετά τις αλλεπάλληλες παρατάσεις, κινείται πλέον εκτός των νομίμων χρονικών ορίων.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία