Βρες την είδηση

 21/06/2020 23:00

Την ημέρα που «έσκασε» το θέμα με το περίφημο πάρτι στο Πανόραμα, τα ηλεκτρονικά μέσα της Θεσσαλονίκης πολλαπλασίασαν τα χτυπήματά τους. Κι όσο συνέβαινε αυτό τόσο έπαιρναν φωτιά τα πληκτρολόγια «απαντώντας» σε λίγα λεπτά σε καυτά ερωτήματα του τύπου: Ποια είναι η περί ης ο λόγος, τίνος παιδί είναι, πόσοι ήταν καλεσμένοι, ποια μέρα έγινε η γιορτή, εγώ γιατί δεν ήμουν εκεί και άλλα τινά.

Με μεγάλη ταχύτητα και ιδιαίτερη ζέση διακινήθηκαν οι «πληροφορίες» ότι η νεαρή νόσησε, ότι νοσηλεύτηκε συγγενής της σε νοσοκομείο της πόλης, ότι οργάνωσε και δεύτερο πάρτι σε οικισμό -όπου η οικογένεια διέψευσε ότι διαθέτει ακίνητο.

Την ίδια πάνω-κάτω χρονική στιγμή, ελάχιστοι αναφέρονταν στη γυναίκα που συνελήφθη για την επίθεση με βιτριόλι στην άτυχη 34χρονη, χρησιμοποιώντας το ενδεδειγμένο -ίσως βαρετό- «φερόμενη ως δράστις». Προείχε η ανάγκη να περάσουμε στις καυτές λεπτομέρειες για το ποιόν των δύο εμπλεκόμενων γυναικών. Πόσο γνωρίζονταν μεταξύ τους, τι ρόλο έπαιξε ο άνδρας «μήλον της έριδος», σε τι τηλεπαιχνίδι συμμετείχε η μία, τι είπε η χαρτορίχτρα κι η καφετζού της άλλης. Άπειρες αναλύσεις για το οικογενειακό της περιβάλλον, επίσης βασισμένες σε «πληροφορίες», ακούσαμε και στην περίπτωση της 10χρονης μαθήτριας που απήχθη έξω από το σχολείο της στην Τούμπα.

Διαφορετικής υφής θέμα η καμπάνια για τον ελληνικό τουρισμό που άρχισε να «τρέχει» λίγες μέρες πριν ανοίξει η χώρα στους τουρίστες με τον τίτλο Greek summer is a state of mind.

Οι ψίθυροι για την ακτή της Εύβοιας που αυτομόλησε στην Κροατία αναβαθμίστηκαν γρήγορα σε είδηση που μεταδόθηκε από πολλά μέσα. Το ίδιο συνέβη με τη φράση state of mind, τα πνευματικά δικαιώματα της οποίας αποδόθηκαν σε εταιρία καλλυντικών αλλά και με το κόστος της εκστρατείας που υποτίθεται ότι ανήλθε στα 32 εκατ. ευρώ. Η σχετική διάψευση από τον ΕΟΤ που αποκάλυψε ότι ολόκληρος ο προϋπολογισμός του δεν αγγίζει αυτό το ποσό και η ανακοίνωση του ΣΕΤΕ ότι την καμπάνια χρηματοδότησε εξ ολοκλήρου συγκεκριμένη εταιρία πέρασε στα ψιλά εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων.

Πολλοί συνάδελφοι -κάποιοι την ανάγκη φιλοτιμία ποιούμενοι- ζήλεψαν τη δόξα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπου ο καθένας γράφει ό,τι θέλει και μπερδεύουν εσκεμμένα την πληροφορία με τις φήμες, τα νέα με τα fake news. Μέσα στη σύγχυση ο άλλοτε περιθωριακός κίτρινος Τύπος τείνει να γίνει ο κυρίαρχος Τύπος.

Αναρωτιέμαι αν υπάρχει ο τρόπος και ο χρόνος να κινητοποιηθούν οι Ενώσεις Συντακτών ανά τη χώρα προκειμένου να σώσουν οτιδήποτε αν σώζεται από τη δημοσιογραφική δεοντολογία και την επαγγελματική μας αξιοπιστία.

Αλλιώς οι καλοί πολίτες που θέλουν να είναι και ενημερωμένοι θα στήσουν ένα άτυπο παιχνίδι με τίτλο «Βρες την είδηση» ελπίζοντας σε ελάχιστη βοήθεια από μετρημένα στα δάχτυλα ΜΜΕ που επιμένουν ειδησεογραφικά. Kι η μικρή μας κοινωνία θα συνεχίσει να ανησυχεί, γιατί οι μισοί πιστεύουν ότι ξέρουν από πού προέρχεται ο κορονοϊός κι ας μην έχουν απαντήσει στο ερώτημα οι επιστήμονες.

ΥΓ: Καλώς δόθηκε στη δημοσιότητα ο κατάλογος των 1.232 ΜΜΕ που χρηματοδοτήθηκαν για τη συμμετοχή τους στις καμπάνιες Μένουμε σπίτι και Μένουμε ασφαλείς με 20 εκατ. ευρώ. Ολόκληρη η αλήθεια όμως θα αποκαλυφθεί όταν δημοσιοποιηθούν τα ποσά ανά μέσο, εφόσον, υποθέτουμε, το κονδύλι δεν μοιράστηκε ισόποσα από το αρμόδιο υπουργείο.


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουνίου 2020

Την ημέρα που «έσκασε» το θέμα με το περίφημο πάρτι στο Πανόραμα, τα ηλεκτρονικά μέσα της Θεσσαλονίκης πολλαπλασίασαν τα χτυπήματά τους. Κι όσο συνέβαινε αυτό τόσο έπαιρναν φωτιά τα πληκτρολόγια «απαντώντας» σε λίγα λεπτά σε καυτά ερωτήματα του τύπου: Ποια είναι η περί ης ο λόγος, τίνος παιδί είναι, πόσοι ήταν καλεσμένοι, ποια μέρα έγινε η γιορτή, εγώ γιατί δεν ήμουν εκεί και άλλα τινά.

Με μεγάλη ταχύτητα και ιδιαίτερη ζέση διακινήθηκαν οι «πληροφορίες» ότι η νεαρή νόσησε, ότι νοσηλεύτηκε συγγενής της σε νοσοκομείο της πόλης, ότι οργάνωσε και δεύτερο πάρτι σε οικισμό -όπου η οικογένεια διέψευσε ότι διαθέτει ακίνητο.

Την ίδια πάνω-κάτω χρονική στιγμή, ελάχιστοι αναφέρονταν στη γυναίκα που συνελήφθη για την επίθεση με βιτριόλι στην άτυχη 34χρονη, χρησιμοποιώντας το ενδεδειγμένο -ίσως βαρετό- «φερόμενη ως δράστις». Προείχε η ανάγκη να περάσουμε στις καυτές λεπτομέρειες για το ποιόν των δύο εμπλεκόμενων γυναικών. Πόσο γνωρίζονταν μεταξύ τους, τι ρόλο έπαιξε ο άνδρας «μήλον της έριδος», σε τι τηλεπαιχνίδι συμμετείχε η μία, τι είπε η χαρτορίχτρα κι η καφετζού της άλλης. Άπειρες αναλύσεις για το οικογενειακό της περιβάλλον, επίσης βασισμένες σε «πληροφορίες», ακούσαμε και στην περίπτωση της 10χρονης μαθήτριας που απήχθη έξω από το σχολείο της στην Τούμπα.

Διαφορετικής υφής θέμα η καμπάνια για τον ελληνικό τουρισμό που άρχισε να «τρέχει» λίγες μέρες πριν ανοίξει η χώρα στους τουρίστες με τον τίτλο Greek summer is a state of mind.

Οι ψίθυροι για την ακτή της Εύβοιας που αυτομόλησε στην Κροατία αναβαθμίστηκαν γρήγορα σε είδηση που μεταδόθηκε από πολλά μέσα. Το ίδιο συνέβη με τη φράση state of mind, τα πνευματικά δικαιώματα της οποίας αποδόθηκαν σε εταιρία καλλυντικών αλλά και με το κόστος της εκστρατείας που υποτίθεται ότι ανήλθε στα 32 εκατ. ευρώ. Η σχετική διάψευση από τον ΕΟΤ που αποκάλυψε ότι ολόκληρος ο προϋπολογισμός του δεν αγγίζει αυτό το ποσό και η ανακοίνωση του ΣΕΤΕ ότι την καμπάνια χρηματοδότησε εξ ολοκλήρου συγκεκριμένη εταιρία πέρασε στα ψιλά εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων.

Πολλοί συνάδελφοι -κάποιοι την ανάγκη φιλοτιμία ποιούμενοι- ζήλεψαν τη δόξα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπου ο καθένας γράφει ό,τι θέλει και μπερδεύουν εσκεμμένα την πληροφορία με τις φήμες, τα νέα με τα fake news. Μέσα στη σύγχυση ο άλλοτε περιθωριακός κίτρινος Τύπος τείνει να γίνει ο κυρίαρχος Τύπος.

Αναρωτιέμαι αν υπάρχει ο τρόπος και ο χρόνος να κινητοποιηθούν οι Ενώσεις Συντακτών ανά τη χώρα προκειμένου να σώσουν οτιδήποτε αν σώζεται από τη δημοσιογραφική δεοντολογία και την επαγγελματική μας αξιοπιστία.

Αλλιώς οι καλοί πολίτες που θέλουν να είναι και ενημερωμένοι θα στήσουν ένα άτυπο παιχνίδι με τίτλο «Βρες την είδηση» ελπίζοντας σε ελάχιστη βοήθεια από μετρημένα στα δάχτυλα ΜΜΕ που επιμένουν ειδησεογραφικά. Kι η μικρή μας κοινωνία θα συνεχίσει να ανησυχεί, γιατί οι μισοί πιστεύουν ότι ξέρουν από πού προέρχεται ο κορονοϊός κι ας μην έχουν απαντήσει στο ερώτημα οι επιστήμονες.

ΥΓ: Καλώς δόθηκε στη δημοσιότητα ο κατάλογος των 1.232 ΜΜΕ που χρηματοδοτήθηκαν για τη συμμετοχή τους στις καμπάνιες Μένουμε σπίτι και Μένουμε ασφαλείς με 20 εκατ. ευρώ. Ολόκληρη η αλήθεια όμως θα αποκαλυφθεί όταν δημοσιοποιηθούν τα ποσά ανά μέσο, εφόσον, υποθέτουμε, το κονδύλι δεν μοιράστηκε ισόποσα από το αρμόδιο υπουργείο.


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουνίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία